Van “lijkt erop” naar “dit is hem”

Hee verrek, hier ook trouwens :sweat_smile:

Naar

En

10 likes

Waarop is de afschuw van hommage gebaseerd? Koopt iedereen in de supermarkt altijd het premium merk terwijl het huismerk hetzelde smaakt? Sterker nog, uit ervaring, in gevallen letterlijk hetzelfde is?
Mag ik een voorzet geven? De status van the real deal wordt ondermijnd door de hommage.
Daarmee back on subject; hommage kan leiden tot aankoop van the real deal. En daarna wil iedereen laten zien dat het een echte is, want status. In veel gevallen sowieso de reden voor aanschaf van bepaalde merk horloges.

4 likes

Nee, niet altijd.

Nee, niet altijd.

Lange ‘wachtlijsten’, bedelen bij de AD, grijs een stuk meer betalen dan de nieuwprijs, het gevoel van schaarste, exclusief, echt ergens bijhoren.

Ha, probeer dat maar eens met je San Martin.

1 like

Ik werk in een toko waar we naast de real deal ook alle private labels van NL maken. En shit is the same ! Ik hoop natuurlijk dat jullie de real deal kopen want dat is beter voor mijn winstdeling. Maar als ik in de super sta huil ik ook bij het prijsverschil wetende dat ik genept wordt door de real deal….

5 likes

Is private label in de horlogerie niet gewoon wat iedereen dan weer adverteert als: “affordable luxury”?

Mwaa ligt wel iets genuanceerder, het verhaal/historie/merkbeleving etc etc vind ik meermaals veel belangrijker. Ik weet dat er ook een San Martin clone is van mijn Tudor BB36 en hoewel het in perspectief money wise nergens op slaat dat ik dan voor de Tudor BB36 ben gegaan, is het toch wel écht veel leuker - deze kocht ik van mijn eerste echte grote mensen salaris. Een horloge vertelt gelukkig niet alleen de tijd :grin:.

2 likes

Best een leuke bijna kopie van de Longines Legend Diver. Ik denk o.b.v. dit Chinees jatwerk (want dat is het natuurlijk wel) er nog steeds over na of ik de real deal zal kopen (in het wit, die heeft SM niet). Ik heb de Longines in het echt (in diverse kleuren) bekeken bij o.a. Gassan in Eindhoven en bij Christ in Düsseldorf. De SM doet er qua afwerking en specs nauwelijks voor onder. De merknaam en een verfijnder uurwerk (25.200 bph ipv 21.600 bph) moeten dan de doorslag geven op een horloge dat verder vrijwel exact hetzelfde is. De SM is inmiddels schaarser dan de Longines, want niet meer te koop. Ik heb niet de illusie dat de pre-loved prijs voor de SM tot astronomische hoogten wordt opgestuwd, dus àls de Longines er ooit komt blijft deze SM denk ik in de verzameling. Dus ook dat bestaat, lang twijfelen en de knoop maar steeds niet doorhakken…

2 likes

Natuurlijk is heritage een factor. En zijn er duizenden redenen om blij te zijn met the real deal. Mijn punt gaat over de afschuw van de hommage. Die is mijns inziens niet gebaseerd op waardering voor het origineel, maar meer op de het bewaken van de status van de eigenaar van the real deal.

1 like

Goed punt, denk je dan dat mensen vaker een hommage kiezen omdat de real deal niet in bereik ligt (of het er niet voor over hebben) maar dan toch willen proeven hoe zoiets is? @Dukmans

1 like

Ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik heb een Pagani hommage (kuch) van de Explorer. Die mag weg omdat ik het model niet spannend genoeg vind. Ik heb twee collega’s met regelrechte knockoffs. Ze zijn er blij mee en vinden zichzelf slim dat ze niet voor the real deal kiezen. Ik denk dat ik zure real deal eigenaren irritanter vind.
Ik dacht een keer een echte Jaeger LeCoultre gevonden te hebben op een rommelmarkt. Na wat onzorgvuldige uitspraken op HF kreeg ik een lading frustratie over me heen, joh.
Samenvattend, wees niet bang om je eigen avontuur aan te gaan. Chagrijn is er altijd.

5 likes

Je kunt maar ergens trots op zijn.

Iemand die ergens om komt bedelen ,
Noemen ze dat niet een bedelaar?

2 likes

Goedzo Eddie, je hebt weer van je laten horen!

Nutteloos, dat wel. En ook niet grappig, dus gemiste kans.

Maar the-real-deal heeft misschien net 10-20% meer glans op de wijzerplaat, wat hem een pak spannender maakt.

1 like

Ik denk dat mijn oprechte mening in deze net zo waardevol is als heel veel andere reacties in dit topic.
En voor diegenen die dat niet vinden,
Even goede vrienden.
Je kunt het nou eenmaal niet met iedereen eens zijn.

1 like

Wel eens cola van de Aldi op :stuck_out_tongue_winking_eye:

Gemixt met een hele statusgevoelige single malt. Geen grapje :joy:

1 like

Waarom zou een eigenaar van the real deal zich druk maken om mensen die een hommage dragen? Je weet zelf toch wat je om de pols hebt en zoals vaker gezegd hier 99% van de mensen heeft geen idee wat je draagt.

Ik ben blij dat ik de echte heb kunnen kopen, daar doet een hommage niets aan af.

2 likes

Maakt Tudor luxehorloges? Ik dacht dat Tudor het budgetzusje van Rolex was.
Rolex, het merk dat vooral bekend is voor z’n en masse geproduceerde tool watches, als ik het goed heb. Je kan ze wel in het gras laten vallen zonder dat ze echt kapot gaan, vernam ik hier op het hf. Tool watches, dus.

Maar wellicht heb ik het helemaal fout en dan mag je bovenstaande natuurlijk negeren.

Here we go…

Dus als er geen patent op ligt is het geen jatwerk? :joy::rofl: