Van “lijkt erop” naar “dit is hem”

:clap::clap:

2 likes

Omdat de mensen die deze zogenaamde hommages kopen en dragen niet willen horen dat het schaamteloze kopieën zijn. Hommages klinkt gewoon leuker dan schaamteloze kopie toch?

2 likes

Namaakhorloges dan? Wat maakt het uit. Hoe luidt het gezegde ook alweer? Beter goed gejat dan slecht verzonnen toch?

Ik heb zelf wel eens zo’n Dirty Dozen hommage / kopie gekocht van ome ali, simpelweg omdat de echte vintage dirty dozen onbetaalbaar zijn of qua onderhoud onbegonnen werk is. 99% van de mensen buiten dit forum weten geeneens van de historie van dit model af. Vond ‘m wel leuk als beater en kreeg al met al meerdere positieve reacties van ‘t forum. Zouden er voor hommages dan ook nog niche hommages zijn, die dan wel weer meer respect krijgen door anderen? :thinking:

3 likes

Ik hoop dat je zelf ook wel snapt dat deze vergelijking een non-vergelijking is.

Voor mij is dit helemaal geen punt dat horloges nagemaakt worden. Alles wordt nagemaakt. Maar dat het een hommage genoemd wordt, vind ik gewoon afgrijselijk. Het is gewoon namaak. Maar op de een of andere manier vinden de kopers dat moeilijk te verkroppen heb ik het idee. En ook dat mensen roepen dat het bijna net zo goed is als het origineel slaat helemaal nergens op. Een dubbeltje wordt nooit een kwartje.

1 like

Ik was via n Marina Militaire Radiomir naar n Panerai PAM183 gegaan, omdat ik eerst twijfelde over t enorme formaat v 45mm. Maar de faux wired lugs v n Radiomir buigen mooi naar binnen, waardoor t prima paste.

Nee. Helemaal niet. Helemaal omdat de Broad Arrow die op dit horloge staat beschermd is. Hamilton heeft hier respect voor en zet het daarom niet op de wijzerplaat. Die Chinezen doen het wel, dan verdien je wat mij betreft geen respect.

2 likes

Niet gaat boven de real deal veel draag plezier!

2 likes

Het is feitelijk geen jatten. Dat jij het verwerpelijk vindt is jouw probleem. Ik treed nu niet in morele discussies, dat is hier niet aan de orde.

1 like

Haha oke goed punt over de broad arrow, maar ik vind het model van de dirty dozen erg vet. Wat moet ik dan kiezen? Of gewoon helemaal niet?

Ik vind de geschiedenis erg vet van deze onderstaande horloges. Maar als ik de hommage pass wil hebben ga je dus voor: Vertex, Laco, Hanhart etc etc. Hoe kijk je hiernaar?

Het is namaak en het is geen hommage, dat is mijn punt. En op het moment dat Tudor hier een punt van gaat maken denk ik dat Tudor best wel een punt gaat hebben en dat de rechter alsnog bepaald dat het jatwerk is. De Tudor wijzers zijn immers ook beschermd.

Ik vind de dozen ook vet. Ik zelf zou kiezen voor een Hamilton Khaki field.

Jup deze nieuwe limited edition in 36mm is wel iets wat ik zou willen:

€675 @RonnieB

Voor de barbaren die het niet weten, het liedje de vlieger is geen origineel van Andre Hazes. Het lied is veel en veel ouder. Het duo artiestenduo Duo Hofmann zong het al in 1928 (maar waarschijnlijk is het nog ouder want mijn grootvader zong het al in zijn jeugd) en later heeft de zangeres zonder naam ook nog een versie ervan gezongen, alvorens Andre Hazes de zoveelste hommage uitbracht (waarbij hij het nummer overnam van de B-kant van een singletje van Nico Haak). Neemt niet weg, dat veel mensen het een geweldig nummer van Andre Hazes vinden, dus hommages worden zeker gewaardeerd. :slight_smile:

3 likes

Hahaha ik voel me meteen aangesproken (als opbrenger van deze vergelijking)

Nu, na een aantal gin en tonics, denk ik: dit onderstreept mogelijk het punt…de hommage/het eerbetoon/(het plagiaat) is nog bekender/gewilder dan het origineel.

1 like

Nu ik nog wat verder kijk (website https://www.whosampled.com/André-Hazes/covers/?sp=5) had Andre Hazes zo’n 57 covers op zijn naam :joy: Toch wel knap dat je dan zo beroemd er mee wordt, dan doe je toch iets heel goed.

1 like

Een mens laat zich nu eenmaal graag foppen, en betaald daar graag de hoofdprijs voor en vormt dan een clubje met anderen Gefopte. Het gaat niet eens om de materie. Horloges, auto’s voedsel etc. Er zijn legio voorbeelden te noemen waar het geen enkel probleem is maar hier op het forum is het toch een heus taboe.

Maar vaak hebben deze mensen ook gewoon kasten vol private label voedsel. Rijden ze een Mercedes met Renault motor. Of wellicht een Suzuki die eigenlijk een fiat is of vice versa of misschien toch een Opel was… who knows

En mens mag kopen wat hij wil en dragen wat hij wil.

6 likes

Ik ben (geen grapje) een groot Hazes fan…zou je voor mijn gemoedsrust verder niet te veel in de muzikale geschiedenis van H6 willen duiken. Ik wil wil zonder bezwaard gemoed kunnen zeggen dat hij één van de groten was​:facepunch::+1::grinning:

2 likes

We hebben het er samen even over gehad en mijn Tudor identificeert zichzelf als luxe horloge.

Ook spreek ik voortaan over hem met hen/hun.

Deze week ga ik met hen op pad om een microvezeldoekje in regenboogmotief te kopen om op uit te rusten.

/sarcasm mode off

2 likes