Verdal 1946

@PaulusB Ha die Paul, dank je wel. :blush:de chrono s zijn allemaal inderdaad echt met veel zorg en detail gemaakt. De verzameling gaat ook echt over diversiteit van Verdal en Pronto. Bij ieder type probeer ik een mooi exemplaar te vinden dat ook in de tijdsgeest past van het bouwjaar.

1 like

Net de wijzerplaat schoongemaakt van deze Pronto spezial superlux. Een lastig te fotograferen horloge met een puntgaaf caliber erin. Bouwjaar 1963, de superlux serie van pronto had AS1130 speciaal calibers. De balans is extra robuust uitgevoerd en zeer nauwkeurig af te stellen. Deze loopt nu op +3sec/dag.
Meestal is de superlux een vrij strakke wijzerplaat maar dit exemplaar komt uit de golden series met het een meer retro ontwerp van de vroegere pronto s in een grotere kast.

12 likes

NA een tour de france uit 1963 met een AS1880 op de kop getikt. Blauw zwarte dail. Loopt erg netjes.

10 likes

Prachtig!
En wat een dikke secondewijzer!

1 like

@AB64 thanx alex! Ja die secondewijzer vindt je ook op de SR en op timex divers.
Ik hen nog een rode en gele reserve liggen, kan eventueel modden…

Teveel plannen te weinig tijd…

3 likes

Met rode secondewijzer is tie wel veel strakker.
Voor:

Na:(met kunstlicht)

9 likes

Ik wil deze automaat met zgn. ‘Etarotor’ (ETA 1256) uit 1950-1954 graag toevoegen aan het Verdal-naslagwerk van HF.

Ik had begrepen dat Verdal aanvankelijk in Brugge was gevestigd, maar later naar Antwerpen verhuisde.

Het kantoor in Antwerpen bevond zich niet ver van waar ik woon, aan de Jan Van Eycklei 14, naast het stadspark. Ik jog er bijna dagelijks voorbij. Het gebouw werd afgebroken en er staat nu een wat ongeïnspireerd modern kantoorgebouw waar verzekeringsmaatschappij FIDEA in gevestigd is.

13 likes

Prachtig exemplaar. Waardige toevoeging
:grin::kissing_closed_eyes::ok_hand:t3:

2 likes

Prachtig exemplaar zeg. Mooie details. Gefeliciteerd!

@Onrust Leuke toevoeging die enveloppe :blush:

1 like

Mijn laatste toevoegingen had ik hier nog niet gedeeld. En het is wel een mooie verzameling dit draadje.

11 likes

11 likes

Mooie kast, die bovenste, Pieter. Lijkt op mijn eterna. Heeft een soort van gezichtsbedrog, het lijkt soms asymmetrisch.

7 likes

ha die Paul, inderdaad de kast is heel apart, hij loopt wigvormig naar binnen vanaf de bovenkant wijzerplaat terwijl hij ook een kromming heeft. Daardoor ligt het glaasje er ook zo losjes bij.
Ik dacht eerst dat er een bezel op heeft gezeten maar dat bleek niet zo te zijn.

Die van jouw ziet er aanzienlijk beter uit trouwens.

Deze GS zit een beetje in dezelfde ontwerp gedachte maar dan een aantal jaar later.

8 likes

Wil er ook eentje toevoegen, is van mijn grootvader geweest (denk dat hij hem voor zijn pensioen heeft gekregen). Heb hem deze nooit weten dragen

11 likes

@straoven Mooi orgineel doosje erbij, tof pakketje hoor.

1 like

Even een schaamteloze crosspost, vandaag mijn jongste aanwinst voor het eerst aan de pols:

13 likes

15 likes

Goedenavond,

Op de bijgevoegde foto’s ziet u een horloge van mijn grootvader. Ik zou er graag wat meer over te weten komen. Welk model het is bouwjaar etc. Het horloge werkt momenteel niet en ik zou het graag laten herstellen. Kan er mij iemand een adres geven waar ik hiervoor terecht kan?
Ik ben op het forum al heel wat interessante informatie te weten gekomen over Verdal maar nog niets over dit model, toch geen foto’s althans. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Alvast bedankt!

Lucas

,

6 likes

Leuk merk, zoals je al hebt ontdekt op het forum. Ik heb dit model nog niet gezien, maar het ziet er uit dat dit horloge een aardige poging was om in de populariteit van de Universal Polerouter mee te liften.
Overigens iets wat in de 50’er en 60’ er jaren door aardig wat merken werd gedaan, (ik heb zelf een Enicar look-a-like). En waarvan in de vintage handel nu opnieuw weer gretig gebruik wordt gemaakt. Tegenwoordig noemen we dit soort design kopieën ook wel ‘hommages’ :nerd_face:.
Succes met het opknappen, lijkt zeker de moeite waard - ook los van het persoonlijke verband.

4 likes

Deze beauty ook even met de liefhebbers in dit topic delen😄

11 likes