Ga nou eens goed om je heen kijken. Let er eens op. Elk zichzelf respecterend merk doet dit. Het enge is als je het niet door hebt.
Mooi. Houden zo.
Daar zit m.i. een verschil in. Voor zover ik weet maakt Jasper namens AVW reclame voor zijn bedrijf. Een influencer is iemand die niets doet of kan buiten mooie spulletjes cadeau krijgen om op of aan zijn persoon tentoon te stellen.
De influencer heeft dus zelf geen bedrijf maar de reclameposters zijn eigenlijk verschoven van billboards naar Instagram-accounts, en het âmodelâ heet nu âinfluencerâ. Maar deze influencer ontleent vaak status uit deze hoedanigheid en dat verklaart mijn jeuk vanwege het fenomeen.
Jammer om te horen! Zo blijkt maar dat iedere marketingmove mensen kan aanspreken maar ook juist afstoten.
Ik denk dat je mijn gevoelens (die ik zelf niet eens zo goed kende) heel aardig hebt verwoord, haha. Ik heb geen zin om door mijn vintage aankoop (hoe indirect dan ook) de vraag naar nieuwe modellen te ondersteunen. En mee te betalen, want die prijzen zijn ook over de hele breedte communicerende vaten. De reputatie van het merk nu werkt immers door in de populariteit van de vintage, en de geschiedenis van het merk werkt weer door in de reputatie nu. Dus faciliteer ik in feite zoân non-valeur op Instagram in het ontvangen van gratis spullen, en betaal ik er zelfs indirect een beetje aan mee. Daar heb ik ab-so-luut geen zin in.
Gelukkig voor Omega ben ik volgens mij een vrij atypische consument.
Je hebt helemaal gelijk. Ik wou eigenlijk alleen maar aangeven dat âoudeâ reclame eigenlijk niets verschilt van de ânieuweâ reclame. Alleen de impact is denk ik veel effectiever.
Heel mooi geschreven Hans.
Volgens mij maakt het niet uit wat een ander zegt, belangrijkste is wat je er zelf van vind.
Omega is voor mij ook een topmerk, waarna ik al enige tijd loopt te gluren.
Wat me stoort in de hele discussie is doen alsof dit allemaal niet van toepassing is voor Rolex. Die zijn ook vergane glorie hoor. En Rolex âsponsortâ ook meer dan 20 stinkend rijke celebrities? Ambassadors noemen ze dat, aka prĂ© digitaal tijdperk influencers. Of denk je dat zij lekker aftikken aan de kassa?
Daarom vind ik het AvW gezwets hypocriete bullshit. Alles is op 1 of andere manier evenzeer waar voor Rolex, of je het nu wil zien of niet.
Enige verschil is dat Rolex door 1 of andere schimmige âvereniging zonder winstâ constructie in Zwitserland geen belastingen betaalt. Talk about concurrentievervalsing.
Dan mag je hier je vintage Omega ook niet meer laten zien want dan beĂŻnvloed je ook. Kijk maar wat @Chillekasper heeft bereikt. We springen nu met zân allen op de vintage Invictaâs.
Het is ook een nieuwe manier van korting krijgen. Zoân influencer âdroptâ een foto met leuke tekst en vaak een kortingscode waarmee je in de shop van de âsponsorâ het bewuste artikel met korting kan kopen. Aan de code kan de sponsor herleiden wie de meeste verkopen heeft gehaald. Dat is dus geen sluikreclame zoals andere influencers waarbij je niet door hebt dat ze aan het pluggen zijn.
Amen.
En zo heb ik toch nog je gedachten ingevuld
Hahaha. Tja, je hebt een punt hoor.
Ja inderdaad. Ik denk ook dat het komt doordat de aanwezigheid van de âinfluencerâ-reclame meestal een beetje stiekem is. Als in: het is tegenwoordig verplicht om sponsors te vermelden maar voor de onoplettende kijker of voorbijscroller is het nog altijd niet duidelijk tenzij je in de omschrijving kijkt.
Dat is helemaal waar.
Daar zit heerlijk spul tussen
Ja, dat zie ik ook wel eens inderdaad!
Ja dus.
Mooi geschreven stukje Hans!
Ik zag het filmpje gisteren ook en tja, ieder zân ding⊠Daarnaast zie ik de expertise van Jasper graag en kijk ik zo nu en dan een filmpje maar lees ik ook eigenlijk alle informatieve stukken die hij hier op het forum zet.
Blijft helaas wel dat de hele social media achterban werkelijk om te huilen is om maar te zwijgen over zân sidekick. Veel jonge kijkers nemen daardoor wel klakkeloos aan wat er gezegd wordt in zijn filmpjes en dat is erg jammerâŠ
Je zou voor de grap eens in de facebook groep moeten kijken wat daar langs komt, met momenten plaatsvervangende schaamte hoe er gereageerd wordt op âbuitenstaandeâ merken door veelal mensen met oogkleppen op.
Haha, een beetje fel verwoord allemaal, maar ik ben het er wel mee eens.
Ik vind dat niet vergelijkbaar. Mijn (hypothetische) Omega heb ik gewoon gekocht of van papa gekregen (sloeber W.E heeft in werkelijkheid geen Omega natuurlijk). Niet van Omega. En we zijn een horlogeclubje dat nu eenmaal over horloges babbelt en oprechte eigen ervaringen uitwisselt.
Hahaha, ja!
Check again, ik snap dat je dit beeld hebt; voornamelijk door sponsoring van Federer en Tiger Woods waarschijnlijk. Maar verder heeft Rolex een heel ander programma op het gebied van ambassadeur marketing, iets wat uitstekend bij hun historie past. In verschillende vakgebieden (lees: creatief, sportief, cultureel, muzikaal, ontdekking) worden zij vertegenwoordigd door een professional met een passend horloge. Mijn inziens geheel anders dan een Influencer (online reclamebord met niet zelden weinig bijdrage voor de wereld).
Over bijdrage aan de wereld gesproken: Check even het Laureates project waarin ze onbekende individuen onderscheiden met een horloge en award voor hun positieve invloed voor kennis, bescherming van cultureel erfgoed en natuurlijke gebieden en diersoorten preserveren. (de GroenLinks awards if you will
Tuurlijk, end of the day is dit allemaal marketing en moet er gewoon geld in het laatje gebracht worden, maar de manier waarop Omega dat tracht is niet voor mij weggelegd en ik denk dat meer mensen in de toekomst er zo over denken.
Je had een sterker punt gemaakt als je juist Rolex had afgekraakt dat ze hun waardevolste ambassadeurs niet eens de Rolex cadeau hebben gedaan! Mercedes Gleitze, Sir Edmund Hillary & Tenzing Norgay hadden de horloges slechts in âBruikleenâ. Dat is pas schandalig
Ik denk dat er meer liefhebbers hun buik vol hebben van het de hedendaagse âcreate desire through shortageâ strategie van Rolex dan dat ze geven om wat door Omega gematste influencers. Gaat Rolex ooit âde kroon kostenâ
Doet bij mij aan als protserige, self-made exclusiviteit. Doet bepaalde mensen zich 'speciaal voelen als ze er 1 âmogenâ kopen. DĂĄt vind ik zelf 100 keer meer verwerpelijk.
Daarnaast is het van hun kant natuurlijk ook wel een goedkope manier om kijkers te krijgen.
Overigens. Ik hoop dat nu niet al die vintage Invictaâs massaal voor mijn neus worden weggekocht. Ik heb mijn oog nog op een aantal. Zoals een leuke panda chrono.