Vergane glorie...

Haha zoals verwacht heeft het noemen van Omega in ieder geval voor de nodige opschudding gezorgd. Nogmaals, don’t get me wrong; ik hou van Omega! Er zijn waslijsten aan vintage modellen die ik geweldig vind. Maar met de recente horloges heb ik echt helemaal niets op de reguliere Speedy pro na. En let’s face it, zonder de Speedmaster had Omega het op z’n minst heel zwaar gehad om overeind te blijven. Dus ik begrijp wel dat dit al sinds jaar en dag uitgemolken wordt, maar om nou de zoveelste limited edition te kopen om dit te vieren is voor mij onbegrijpelijk. Gelukkig heeft Omega een geweldige social media campagne opgezet waarbij ze allemaal influencers gratis Omega’s hebben gegeven om het weer hip te maken :joy: Daniel Wellington is that you?

10 likes

Vreemd om je handtekening te zetten met een dikke viltstift.

1 like

Ik heb je filmpje bekeken en kan me grotendeels wel vinden in je analyse. Wat heel jammer is, is dat de markt steeds mee ‘eenheidsworst’ wordt door het minder interessant worden van veel merken.

Ik was laatst op een mooie zaterdag in Amsterdam, en op straat zie je echt op elke straathoek 6 Jan Doedels met een Rolex. Daar ben ik dus inmiddels een beetje klaar mee. Ook een soort vergane glorie.

22 likes

Mijn schuld.

Hoezo?

(had je niks anders bij je :slight_smile: )

1 like

Ik ben groot Omega fan - het is absoluut mijn favoriete merk - maar kan mij wel vinden in de kritiek. De vintages (van voor 1970 zijn prachtig met mooie uurwerken) en de smp 300 en de originele moonwatches zijn natuurlijk ever greens. De Constellation Manhattan was qua design een doorbraak in de quartz periode. Maar momenteel (en daar gaat het filmpje over!) worden deze iconen enorm uitgemolken met - ook in mijn ogen - veel marketing opsmuk (o.a. limiteds) en weinig echte vernieuwing, verfraaiing of verbetering.

2 likes

Ik snap de argumentatie wel eigenlijk. Al deze merken hadden vroeger meer aanzien en prestige dan tegenwoordig. Dus bij Omega, dat volgens mij nu best in aanzien staat, gaat het er om dat het vroeger nog veel hoger gewaardeerd werd.
Longines nog uitgesprokener.

Waar al de genoemde merken vroeger voldoende “kracht” hadden om overeind te blijven op basis van de producten die de maakten moeten ze nu “kunstgrepen” toepassen.
In die zin is de prikkelende term “vergane glorie” leuk gekozen en kun je Rolex inderdaad “ontstane glorie” noemen. :wink:

1 like

Mededeling: als topic starter zou ik alle reacties willen liken, maar helaas zijn m’n likes op!:grinning:

11 likes

Olie op het vuur incoming!

Heb jij 10K volgers op Instagram?! Post een foto en je krijgt een gratis omega :slight_smile: grappig dat 2 mensen uit deze lijst ook bij ons hebben aangeklopt voor een gratis horloge in ruil voor instagram Fotos.

dit is even 1 minuutje zoeken maar ze hebben echt duizenden weggegeven. Ze hadden zelfs een dinertje in Amsterdam met allemaal Nederlandse micro influencers (lekkere wijven) om Omega online sexy te maken. Ik heb even bedankt voor de uitnodiging :wink:

12 likes

Het is irrationeel en kinderachtig van mij natuurlijk, maar je hebt in één klap al mijn behoefte om een Omega aan te schaffen doen verdwijnen als sneeuw voor de zon. :+1:

12 likes

Veel lekkere wijven en jij bent niet gegaan? Ik verkies ieder moment een lekker wijf boven een oude Rolex…:yum:

6 likes

Hele draadje gelezen en kon me inhouden om te reageren, maar nu moet ik toch zeggen dat ik dit persoonlijk een sterk argument van onze vuurtjes stoker vind…
Zal misschien aan mijn leeftijd en/of achtergrond liggen, maar heel dat influencer gedoe op alle sociale media vind ik sowieso al van een enorme armoede getuigen, dus dit doet Omega’s reputatie bij mij geen goed…

6 likes

Duidelijk verhaal en moet je gelijk geven. Iedereen bepaalt zelf wat ie wel en niet mooi vindt, zegt, verkoopt etc. En eerlijk is eerlijk Rolex is gewoon goed. Wat ik wel vind is dat er buiten de Constellation wel meer mooie modellen gemaakt zijn door Omega. De 33.3 chrono’s, duikers, Seamaster calendar’s etc. Dit geldt overigens voor meer merken die nu als vergane glorie gezien kunnen worden. Ook vind ik nieuwe Planet Ocean wel een mooi horloge met eigen smoel en denk ik dat deze in de toekomst wel gewaardeerd zal worden.

2 likes

Nog steeds joh!? Voor die Seamaster van je, krijg je van mij 1000 likes. Hebben we nu een deal? :crazy_face::joy:

1 like

Hahaha. Influencers. Ik krijg overal uitslag van dat woord.

6 likes

Jaa jij bent ook wel een beetje een lekker wijf!! :crazy_face::joy: Maar goed dat je je daar niet voor geleend hebt. :+1:t3:

2 likes

Ongevraagde correctie maar je krijgt hem toch. Vintage is where it’s at :sunglasses:

7 likes

Nou, als je er zo over denkt kun je wel met alle merken en producten stoppen. Je kan ook gewoon niet meer de sociale media volgen en gewoon aanschaffen waar je voorkeur naar uit gaat.

Dat zeg je tegen één van de vele influencers op Instagram met bijna 60K volgers. Jasper kan als geen ander zijn doelgroep via Instagram beïnvloeden.

Maar dit is niet anders dan bij de commerciële omroepen het geplug van producten in TV-series en in elke speelfilm kom je dit tegen. Of advertorials in een magazine of of of. Je komt het toch overal tegen. Anders zouden die slicke reclamejongens niets meer te doen hebben.

Dat hele influencersverhaal is wel de reden dat ik niet zoveel waarde hecht aan al die mooie Instagramplaatjes. Maar het is marketing en het werkt wel.

3 likes

Je hoeft mijn gedachten niet in te vullen. Ik bedoelde zeer bewust ook vintage. Het bederft het merk gewoon voor me.

1 like