Verhalen bij Grand Seiko ontwerpen

Grand Seiko is een meester in verhalen vertellen bij hun designs. Elke wijzerplaat representeert wel iets. Veelal iets uit de natuur, zoals bv de snowflake en de iwate. Of iets symbolisch waar dan net weer een onvertaalbare Japanse term voor is, zoals ‘de wil’, of ‘wabi sabi’. In de video die hier door @Jansd gepost is worden ook een paar achterkanten toegelicht.

Dat de achterkant van de 8-days spring drive mount fuji voorstelde had ik al wel gehoord. Maar dat de jewels de lichten van de stad zijn, en de power reserve indicator het meer ervoor, en dat dit het uitzicht vanuit de micro artist studio is, maakt het wel heel speciaal:

Ook het ‘gewone’ 9r65 spring drive uurwerk blijkt een verhaal te hebben, evenals de eichi:

Wie weet er meer?

13 likes

Uit welke youtube film komt dit? :slight_smile: Heb je een link naar de video?

1 like

Phoe, t is wel heel subtiel. Als je t niet zou zeggen, zou ik het nooit er achter gezocht hebben. Bij n Richard Mille ofzo springen de geskeleteerde bruggen je tegemoet.
Maar dit maakt t inderdaad ook wel weer bijzonder.

Klik op de posting boven de fototjes, daar staat de video in. Het interessante deel begint over spring drive meen ik vanaf 25min, en het deel over de ontwerpen bij 45min ofzo.

En ze vertellen bovendien hun eigen verhalen.

In tegenstelling tot een niet geheel willekeurig gekozen tegenvoorbeeld als Rolex, die dat verhaaltje uit '53 maar blijven rehashen :slight_smile:

Mind you, ik was toevallig in Auckland - NZ toen Sir Edmund Hillary overleed en vervolgens begraven werd. De sfeer tijdens de ceremonie was onbeschrijfelijk en Hillary (evenals Tenzing Norgay) was ongetwijfeld een hele grote mijnheer, maar daar heeft Rolex geen enkele verdienste - in terms of writing the story- aan.

Dat verschil is één van de dingen die me zo bevałlen aan een merk als (Grand) Seiko. De"beleving" (een term die Swiss Made liefhebbers te pas en te onpas in de mond nemen) bij het merk (G)S wordt er wat mij betreft toch sterker door.

5 likes

Wat bijzonder zeg! Erg leuk om te weten en vertellen als je een Grand Seiko bezit :v:t4: