Ik heb verkeerde pushpins op mijn bandje gezet (type geschikt voor gedrilde lugs, kwam er natuurlijk weer eens te laat achter) en nou krijg ik ze er met geen mogelijkheid meer uit…niet met een vorkje, niet met een stanleymes… Er zitten natuurlijk ook geen kraagjes aan. Er zit een mesh band aan, die zou ik iets met een mesje oid kunnen omkrullen maar het staal is zo sterk dat dit ook niet lukt. Wat zeggen jullie, naar de horlogemaker en afscheid nemen van de band…?
Heb ook wel eens collarless pushpins gehad. Victorinox all purpose tool gepakt, tang er op (doekje er tussen) en zachtjes de pushpin proberen te breken (tang zo dicht mogelijk b ij de lug). Was wel een leren band dus je moet echt geluk hebben als de pushpin breekt en de mesh intact blijft.
Met een Dremel een kleine inkeping met scherpe randen gemaakt in de bek van een kleine schaar. De bek heeft zo de ronding van de pushpin.
Hiermee heb je voldoende grip op het kraagloze uiteinde van de pushpin en kun je de hem verwijderen zonder te breken. Gewoon door het uiteinde in te duwen
Je hebt wel, hoewel weinig, wat ruimte nodig.
Het werkt dus alleen bij leer.
2 kleine schroevendraaiertjes?.. stukje bij beetje het pennetje “omwippen”?..
Anders… zit er niet veel anders op dan een bezoekje aan de “klokkendokter”…
Ik had gisteren precies hetzelfde, ook met een (goedkope) mesh band.
Dat die goedkoop was bleek toen ik er uiteindelijk maar een tang bij pakte: de bandaanzet brak eerder dan de pushpins…
Geen groot verlies dus, maar in de toekomst wel veel beter opletten, wij twee.
Opgelost… de lokale juwelier heeft ze met een heel dun figuurzaagje weggehaald en de juiste erin gezet voor me. Kreeg een extra setje pushpins mee, 10,- totaal. Pfew…
Knap! Mijn lokale juwelier kan nog geeneens een batterij vervangen… ging laatst langs met een swatch en die gingen ze wel even met de horlogemaker meegeven
Heb ditzelfde van de week ook nog gehad met een rubber band.
Wel een goede push pin gebruikt, maar die zat hartstikke vast.
Gewoon de band één kant op trekken zoals je op de foto doet, en dan met een klein spitsbektangetje de pin vastpakken en haaksom wegbreken.
Centje van een fluit.
Het blad van een dun keukenmes, of een los blad van een Stanleymes past er ook tussen. Het deel wat je vasthoud wel even afplakken met tape want als je uitschiet…
Dank voor de adviezen!
Wellicht toch maar zelf proberen dan.
Een
heb ik niet liggen, een
wel geloof ik.
@Ron-W: begrijp ik het goed dat je het mesje op het smalle gedeelte van de pushpin zet en deze dan uit de lughole probeert te ‘trekken’, zoals je dit bij pushpins met een kraagje met het vorkje doet?