Verkeerde pushpins...argh

Ik heb verkeerde pushpins op mijn bandje gezet (type geschikt voor gedrilde lugs, kwam er natuurlijk weer eens te laat achter) en nou krijg ik ze er met geen mogelijkheid meer uit…niet met een vorkje, niet met een stanleymes… Er zitten natuurlijk ook geen kraagjes aan. Er zit een mesh band aan, die zou ik iets met een mesje oid kunnen omkrullen maar het staal is zo sterk dat dit ook niet lukt. Wat zeggen jullie, naar de horlogemaker en afscheid nemen van de band…?

@Arie_Kabaalstra HELLUP !!!

Heb ook wel eens collarless pushpins gehad. Victorinox all purpose tool gepakt, tang er op (doekje er tussen) en zachtjes de pushpin proberen te breken (tang zo dicht mogelijk b ij de lug). Was wel een leren band dus je moet echt geluk hebben als de pushpin breekt en de mesh intact blijft.

1 like

Voor kraagloze pushpins heb ik zelf dit tooltje gemaakt:

Met een Dremel een kleine inkeping met scherpe randen gemaakt in de bek van een kleine schaar. De bek heeft zo de ronding van de pushpin.
Hiermee heb je voldoende grip op het kraagloze uiteinde van de pushpin en kun je de hem verwijderen zonder te breken. Gewoon door het uiteinde in te duwen
Je hebt wel, hoewel weinig, wat ruimte nodig.
Het werkt dus alleen bij leer.

5 likes

2 kleine schroevendraaiertjes?.. stukje bij beetje het pennetje “omwippen”?..
Anders… zit er niet veel anders op dan een bezoekje aan de “klokkendokter”… :slight_smile:

2 likes

Zoals Arie zegt met een scherp schroevendraaier en zo een braampje steken in de veerstift en zo uit er proberen uit te halen.

Anders een stukje leder nemen; steek dit tussen band en kast tussen de twee lugs, dikkere schroevendraaier en zo de veerstift breken.

1 like

:sweat:

Kun je niet met een dun metaal figuurzaagje tussen de schakels van de mesh door de pin doorzagen?

Ko

3 likes

Ik ga dat proberen :+1:

Zagen… Dingen moeten kapot.

3 likes

Voor je gaat hakken en zagen…
Probeer het nog eens met een passer punt.
Ik had laatst het zelfde euvel, en dat lukte :grinning:

1 like

:+1::+1::+1:

Ik had gisteren precies hetzelfde, ook met een (goedkope) mesh band. :grimacing:
Dat die goedkoop was bleek toen ik er uiteindelijk maar een tang bij pakte: de bandaanzet brak eerder dan de pushpins…
Geen groot verlies dus, maar in de toekomst wel veel beter opletten, wij twee.

1 like

Opgelost… de lokale juwelier heeft ze met een heel dun figuurzaagje weggehaald en de juiste erin gezet voor me. Kreeg een extra setje pushpins mee, 10,- totaal. Pfew…

Iedereen bedankt voor het meedenken :+1::+1::+1::+1:

8 likes

Gelukkig is het goed opgelost !!

1 like

Knap! Mijn lokale juwelier kan nog geeneens een batterij vervangen… ging laatst langs met een swatch en die gingen ze wel even met de horlogemaker meegeven :confused:

1 like

Zo, deze onnozelaar heeft het ook voor elkaar :smirk:

Horloge gekocht van @WristCandy dus misschien is het geen toeval :laughing:

‘Gelukkig’ met een rubberen band dus ik kan wel wat ruimte maken.
Maar ik ga liever niet zelf aan de knutsel in dit geval.

Heeft iemand een tip waar ik in (de buurt van) Amsterdam bij een horlogemaker / juwelier terecht zou kunnen?

Heb ditzelfde van de week ook nog gehad met een rubber band.
Wel een goede push pin gebruikt, maar die zat hartstikke vast.
Gewoon de band één kant op trekken zoals je op de foto doet, en dan met een klein spitsbektangetje de pin vastpakken en haaksom wegbreken.
Centje van een fluit.

1 like

hou deze juwelier in ere !

Het blad van een dun keukenmes, of een los blad van een Stanleymes past er ook tussen. Het deel wat je vasthoud wel even afplakken met tape want als je uitschiet… :face_with_head_bandage:

1 like

Dank voor de adviezen!
Wellicht toch maar zelf proberen dan.

Een

heb ik niet liggen, een

wel geloof ik.

@Ron-W: begrijp ik het goed dat je het mesje op het smalle gedeelte van de pushpin zet en deze dan uit de lughole probeert te ‘trekken’, zoals je dit bij pushpins met een kraagje met het vorkje doet?

1 like