In november 2023 schreef ik dit topic: NA: IWC Pilot’s Watch Chronograph Mechaquartz. In mijn enthousiasme had ik een horloge gekocht en tot mijn spijt bleek de kast volledig te zijn gepolijst, eigenlijk volledig verpest. Voor mijn gevoel dan. En nu heb ik toch wéér een NA, met hetzelfde horloge.
In het oorspronkelijke topic staat veel informatie over het horloge zelf. Het bijzondere uurwerk, bijzondere formaat, etc. Ik hou het hier kort. Een bevriende horlogemaker had aangeboden om de kast onder handen te nemen en zo goed mogelijk naar oorspronkelijke staat terug te brengen. Dat ging niet gemakkelijk, het had eigenlijk geen vlees meer op de botten en er zat meer werk aan (pushers moesten los, pusher hoesjes moesten eruit geboord, etc). Het horloge zag er zo uit:
Ik had geen haast met het opknappen van de kast, de horlogemaker ook niet. Er stonden zoekertjes op een losse kast op verschillende marktplaatsen maar die worden nooit aangeboden. Tot een tijdje geleden iemand uit Denemarken allemaal losse onderdelen voor het horloge aanbood, behalve een kast. Dus ik klom in de pen: ‘hello sir, do you also have a kast?’. En ja hoor, hij had een kast. Maar als opmerking: de kast komt zo uit de fabriek en is nog niet gefinished. Kast besteld, en kwam binnen.
Vanmorgen is de nieuwe kast zo goed mogelijk opgemaakt richting originaliteit. Het resultaat mag er zijn, wat mij betreft:
Een vergelijk, onder de nieuwe (niet opgemaakte) kast, boven de oude (zie het verschil, dat doet polijsten dus):
Zeer, zeer tevreden. Had niet verwacht het horloge nog in zo’n staat te kunnen krijgen of een andere kast te vinden (worden namelijk niet los geleverd).
Mooi om zien dat het in orde gekomen is!
Ik draag mijn exemplaar eerder weinig. Zonde… Tijd om er verandering in te brengen
Door een ander bandje, wie weet… Van waar komt die mooie textiel band in je foto’s?