Het wel of niet ergens voor moeten sparen kan toch geen criterium voor ‘high end’ zijn ?
Ik vind alle Credors bijvoorbeeld high end.
De goedkoopste quartz uitvoering, met HAQ Seiko 8J caliber is nieuw al verkrijgbaar voor 260.000 yen, exclusief importbelasting !
Het is dus niet zo dat ‘high end’ onbereikbaar is voor de echte liefhebber.
Je hoeft het er alleen maar voor over te hebben…
Lijkt een rangschikking vooral gebaseerd op prijs.
Bij the way @Chillekasper, als je het verschil in kwaliteit niet ziet tussen een horloge van 2K en 4K heb je de verkeerde horloges met elkaar vergeleken (of je wilt het niet zien).
Wat niet wil zeggen dat sommige horloges niet te duur zijn voor wat ze bieden.
Nadeel van Credor voor mij is dat de Grand Seiko designtaal, voor mij gewoon veel, en veel mooier is. Strakke lijnen, hoge kwaliteit en in staal uitgevoerd.
De Credor-plaat vind ik namelijk erg druk, met dat repeterende logo. En de designs weinig spannend.
Tsja, kwestie van smaak.
Deze vind ik erg mooi, vooral door de logootjes.
(Heeft alleen deze overigens, misschien is het daarom wel de goedkoopste… )
Die wijzerplaat is prachtig. Maar voor een Japans merk oogt het toch wat Oosters (dit niet beledigend bedoeld). Als ik rijk was dan zou ik op jacht zijn gegaan naar een mooie Credor. Puur voor de collectie.
Tuurlijk is het smaak.
De uurwerkfinishing van Credor is erg mooi, en de geblauwde wijzers ook natuurlijk. Maar voor de rest vind ik de meeste Credor’s gewoon niet heel spannend.
Grand Seiko “grammar of design”-horloges zijn wél helemaal mijn kop thee.
Credor heeft vind ik wel echt een karakteristiek dat een beperkte groep aanspreekt, wat geenszins slecht is, maar wat het niet per definitie heel populair maakt. Grand Seiko trekt dan wel net even sneller de zaal vol volgens mij.
Ik vind het voorbeeld wat hierboven gedeeld word prachtig. Veel beter dan luxury merken zoals Jacob en Co. Die hebben natuurlijk super interessante Tourbillons. Maar daar kun je bijna niet mee rondlopen, terwijl zo’n Credor toch verfijnd is en bij heel veel gelegenheden prima gedragen kan worden.
Akkoord maar de term luxury (watch) heeft nu eenmaal een correlatie met dure aankoopbedragen (en prestige/aanzien), high-end legt dan weer de focus op kwaliteit en afwerking.
Luxury:
something expensive that is pleasant to have but is not necessary
great comfort, especially as provided by expensive and beautiful things
Ben zelf trouwens een grote fan van Credor
Dat is een leuke opmerking. Volgens mij ben ik niet de enige die dit ziet. Er zijn op YouTube zat van die bekende youtubers die dit soort dingen ook zeggen.
Wow!
Is het daardoor waar?
En hier zijn we bij de kern aangekomen Kasper. Dat zijn betaalde influencers. En jij bent een beetje naïef dat je überhaupt hier naar kijkt maar ze dan ook nog gelooft. Sterker nog, je gaat er mee in discussie.
Even terug naar de realiteit Kasper. Er zijn belangrijkere zaken. Hoe is het met je vrouw?
Bij deze zal ik je dan uit die droom helpen
Ja citizen maakt al high-end/dure horloges. Maar geloof jij alles wat op internet staat? Je moet gewoon zelf een beetje kritisch nadenken en zon plaatje laten voor wat het is.
En marketing .
Vooral dat.
De vintage markt is heel grillig en prijs en kwaliteit zijn soms gewoon helemaal los van elkaar gekoppeld. Merk en ontwerp zijn veel bepalender voor de prijs. Dus ja op het gebied van vintage kan je zeker goedkope horloges vinden die net zo goed zijn als dure.
Kwaliteit heeft kenmerken als: beheerbaarheid, beveiliging, bruikbaarheid, connectiviteit, continuïteit, controleerbaarheid, functionaliteit, gebruikersvriendelijkheid, herbruikbaarheid, inpasbaarheid, onderhoudbaarheid, prestatie, portabiliteit, testbaarheid, zuinigheid.
Ik heb even opgezocht wat ‘kwaliteit’ inhoudt.
Ik lees hier met enige regelmaat dingen als: ‘mooie kwaliteit’, ‘zware kwaliteit’ enz.
Als ik bovenstaande lees, dan doet een horloge van een tientje van de markt niet onder voor een Rolex/Omega/Tissot/…
Dat is mijn favoriete omschrijving-zonder-argumenten.
Dat mogen wij ons afvragen. Maar het betekend alleen maar dat wat ik schrijf niet gek is. Of het helemaal waar is, dat is een tweede. Maar dat is ook wanneer je beweerd dat een horloge die twee keer zo duur is bij voorbaat daarmee beter is.
Zeer sterke aanname bij MVMT en Daniel Wellington kan ik dit wel geloven maar merken die zich rond de 2K bevinden zie ik dit niet snel doen (buiten microbrands misschien)
Vergelijk bijvoorbeeld een Grand Seiko 9F met een Breitling Superquartz m.b.v. een loupe/microshots
(niets tegen Breitling overigens, ik loer al te vaak in het Breitling only topic )
De indeling gaat ook over of een horloge ‘luxury’ is, niet of een horloge ‘high end’ is. Juist bij een indeling op ‘luxury’, lijkt de prijs mij het enige juiste criterium, naast eventueel beschikbaarheid.