Verstelbare sluitingen (maaicro edjustubol klesp) topic voor niet-duikers

Micro adjustable clasp. Ratcheting clasp. Verstelbare sluiting. Als je rondneust in Horlogeland, lees je overal dezelfde klacht: er zijn er gewoon te weinig van. Voor duikers redelijk wat, maar niet iedereen draagt een duiker. Daarom dit topic.

In mijn zoektocht naar het perfecte horloge (geen duiker, wel staal, zeg 2500 euro)

stuit ik continu op hetzelfde probleem: ik kan bij een hoop modellen/merken, zonder een gereedschapskist, een sluiting niet een paar mm wijder of strakker maken.
Is dat nodig? Bij mij wel. Heb je dit probleem niet omdat je je stalen band een cm te los hebt of rubber draagt, lig je de hele dag te rotten op de bank en beweegt je pols alleen bij YP, of wissel je 3 x per dag van horloge? Prima, houden zo, maar dat is voor veel mensen geen oplossing.
Ik kan om 9.00 uur in een suffe vergadering zitten, om 11.00 sta ik te tuinieren, om 14.00 een uurtje wat kettlebells smijtwerk, en om 18.00 lig ik in de Noordzee. Dit wil ik, en da`s heel simpel, gewoon met een en hetzelfde horloge kunnen doen. Op staal, geen rubber of lelijk nato, PUNT. Dan moet er dus gewoon af en toe een gaatje bij of af, net als bij je riem wanneer je je pens hebt volgevreten.
Het is alleen wat makkelijker gezegd dan gedaan :unamused:

Vandaar dus dit topic. Voor alle adviezen, klachten en tips. Foto`s, ervaringen, websites.

Want je komt er gewoon af en toe niet meer uit. ‘Ja maar Fransie, je kan toch gewoon een of andere hakkietakkie sluiting kopen die je op elke band kunt monteren?’ Nope. Of geen porum, of het past niet, of een blikken sluiting van 2 tientjes op een horloge van 5 ruggen, of je moet er een hele band bij kopen die dan weer niet op het horloge past.
En, nogmaals, de meeste zijn duikers. Kom eens met wat anders.

Ik heb vast wat uitgezocht, maar je eigen foto`s zijn uiteraard het leukste (en stomweg lijstjes kopieren en plakken is saai en kan iedereen). Lets go.

Grand Seiko. Prachtig merk, schitterende horloges. Op alle horlogefora echter de meest gehoorde klacht? Geen verstelbare sluitingen (althans, niet bij de meeste modellen). Ze vertikken het. Hoort niet, past niet, mag niet. Veel horlogeliefhebbers verkopen hun geliefde GS, of schaffen er vanwege deze reden er gewoon maar eentje niet aan. Terwijl het allemaal echt niet zo moeilijk hoeft te zijn om een mooie, degelijke en smalle sluiting te ontwerpen die binnen 5 seconden te verstellen is.
Voor je Japanse geperfectioneerde horloges van 5-15.000 euro.
GS, letten jullie op? :point_down:t5: :point_down:t5: ZO DUS.

Met wat leesvoer erbij, hoef ik het zelf niet uit te leggen :point_down:t5:

Nou zijn er een aantal GSsen die het wel hebben, maar dit zijn nou niet echt (voor mij dan) moeders mooiste. Dikke duikers, of lompe modellen. Deze vriendelijke knakker heeft ze netjes op een rijtje gezet :

Dan de grote dikke broer van GS. Oftewel Seiko.
image
Genoeg te krijgen, maar toch ook weer niet. En logisch, met 35.967 modellen.

Goed, wat hebben we nog meer? De Tag Heuer Aquaracer Professional.

Volgens de reviews top. Maar een duiker.

Christopher Ward heeft er een hele rits, en worden behoorlijk aangeprezen:

Tudor snapt het. Voor de Pelagos, de BB, de Ranger.

Omega snapt het slechts voor de helft. Wel voor een Speedmaster, ook voor de Seamaster, maar niet voor een Seamaster Aqua terra :thinking: En laat ik die laatste nou (ouder model, die nieuwe pakken mij niet) hoog op mijn lijstje heb staan :unamused:

Goedkoper segment : De Casio Oceanus.S100-T200. Top. Simpel. Zo heurt het.

Iemand hier ervaring mee? Dit wil ik :point_up:t5: .

Rolex heeft zijn EZ link, en de Glidelock ; Klik klak klaar.

ORIS dan? Nope. Ja, voor mijn eigen Aquis, en alleen op de rubberen band. Mooi, degelijk, maar exact een CENTIMETER dik :confounded:
Maak dan wat moois voor de 65, maar daar gaan we weer: alleen duikers. En dat zoeken we niet.

Geslaagde combinaties tussen band A en sluiting B? Aftermarket meuk op een OG? Kom maar op. En dus het liefst GEEN duikhorloges.
Hier nog een hulpmiddel:

17 likes

image

https://www.watch-band-center.com/watchstrap-p35829h254s2738-Diver-security-clasp.html

2 likes

:point_up:t2:

:point_down:t2:

1 like

Een clasp van nog geen 11 euro. Leuk jongens, maar nee. Niet op bv de horloges die ik zoek (zie mijn zoektopic). Als het uberhaupt past.

1 like

De IWC Big Pilot heeft wat je zoekt.

1 like

Als je de cijfers en die huge kroon eraf haalt is ie wel aardig ja.

De sluiting is wel top.

rits rats gaatje groter

3 likes

Heb je al eens gekeken naar een Black Bay 36? De ultieme alleskunner met micro adjust zover ik weet :grin:

Volgens mij heeft de bb S&G lijn de t-fit clasp. Een update voor de stalen modellen zou top zijn.

Ben hier zelf ook al een tijd naar op zoek. Hier nog een lijst met modellen per merk:

https://tolmia.blogspot.com/2020/12/running-list-of-tolmia-watch-bracelets.html?m=1

2 likes

Nee, niet mijn ding, maar je zit goed :grin: :ok_hand:t5: Had hem al bekeken.

nice, hier hebben we weer wat aan :+1:t5:

Mido heeft heel mooi systeem op o.a. de Ocean Star:

image

Ik heb zelf nog zo’n band liggen waarvan je de clasp over mag nemen. Laat maar weten. En dan even laten borstelen om ‘Mido’ desgewenst te verwijderen (en wat deskdive sporen).

1 like

Wist niet dat t beestje n naam heeft. Maar vind zelf tolmia banden(sluiting) ook een pre.

Citizen PMV65-2271, Prima verstelsluiting, 3 standen, 7mm in totaal, in combinatie met vrij korte korte schakels met een behoorlijke grote draaihoek gaat het best goed.
Krasbestendig behandeld titanium, nieuw ergens rond de €800, 2e hands voor een stuk minder.
Wel de drukst en dichtst bedrukte wijzerplaat ooit denk ik.

3 likes

sluiting misschien prima, voor de rest totaal niet wat hij vraagd

De VC overseas is een horloge van 25-60K. Als het voor dat geld niet goed kan houdt het op. Maar goed, ik vind je een beetje een zeurpietje, want je kunt met wat pielen een excellente pasvorm krijgen voor elke pols met elke GS bracelet.

Koop een Explorer en hou op met zeuren.

Soit. Als je skeer bent, dan haal je een Tudor.

Zoals ik al zei. Hou op met zeiken en scoor gewoon een Explorer. Gewoon budget een tikje oprekken. Da’s traditie. :rofl:

Formex kan redelijk veel van wat jij wil. In een 39mm kast. Met stalen band die een halve link adjustment geeft uit de losse pols. En een interessant kastontwerp wat ook nog enigermate meeveert. Die in levenden lijve erg cool is, eigenlijk.

Die spullen is echt, echt de shit. Je koopt een horloge van 500 ballen wat er uit ziet als een horloge van 2500 ballen.

3 likes

@koetsjh heeft een keer de micro verstelbare GS sluiting verwisseld voor de niet verstelbare versie. Wellicht kan jij het andersom doen?

1 like

Nee, want ik vergader, train, schoffel, zwem en stap met mijn horloge. Eén stand is niks.

Nee, te lelijk met die 3-6-9. En rolex. En ik zeur niet.

Omdat Tudor een mooie sluiting heeft, wil het nog niet zeggen dat ik een Tudor mooi vind. Zit niks tussen wat ik wil, klaar.

Nog een keer : nee. En ik zeik niet.

Geen Formex? :upside_down_face::upside_down_face:

In de categorie ‘horloge met bracelet van een ander merk’ kwam ik het volgende tegen :
De kast van een Sinn 556 met de bracelet van een Ginault (kwalitatief Submariner hommage)

Vanaf minuut 5.36 komt de lichtblauwe aan bod.
Ziet er niet verkeerd uit.

2 likes

Had ik ook al getipt. Alleen wil Frans dan eigenlijk t veer systeem van de rubberen band

1 like