Verzenden van een duur horloge

Omdat hij kiest om in het buitenland een horloge te kopen, hij mag hem ook ophalen.

Wat ik in andere topics heb gelezen (bron: @stefanketelaars) is dat Fedex met extra Secursus verzekering de manier is.

Ik heb dit zelf gedaan voor een goedkoper horloge (3k). Ook via parcelparcel. Dat was heel fijn want die kunnen het hele proces voor je begeleiden en als je vragen hebt, kun je die via de chat stellen. Ik heb niet de goedkoopste optie gekozen van Fedex, maar express (uit mijn hoofd, weet niet precies). Binnen drie dagen was mijn horloge in Singapore.

1 like

Als de koper de verzender kiest ligt het risico bij hem. Als je dit zelf als verkoper kiest ligt het risico bij de verkoper.

Dat is wettelijk zo bepaald, wist ik ook niet maar onlangs werd ik hier door een forum lid op gewezen.
Dit geldt trouwens alleen voor Consumenten verkoop.

Er is een verschil tussen verkoop en consumenten verkoop in het recht, en consumenten verkoop is een contract tussen een professionele verkoper (Winkel / Web winkel e.d. )

Even Topic terug gezocht …
https://www.horlogeforum.nl/t/postnl-dhl-ups-dpd-etc-ellende/205391/1125

We hebben het over ons buurland, rij ff op en neer en maak er een leuk weekend van.

1 like

Volgens mij kiest in dit geval de verkoper de verzender. Althans de verkoper vraagt hier om advies.

Goed om te weten. Bedankt voor het meedelen :ok_hand:

Jip en mijn advies is, omdat het consumentenverkoop gaat om het risico van verzending over te dragen door middel van de koper de vervoerder te laten kiezen.

Maar de vraag van de TS vind ik niet erg duidelijk omdat hij later zegt op zoek te zijn naar de meest voordelige oplossing.

1 like

Dat lijkt mij niet de beste keuze :upside_down_face: Ik zou inderdaad goed uitzoeken hoe dat zit met verzekeringen en of die ook gelden bij een transactie tussen particulieren.
Ik doe geen 10k plus transacties maar ik zou zeggen koper en verkoper regel onder elkaar dat je dit met een persoonlijke overdracht doet.

1 like

Met alle respect hoor, maar dit is toch wel iets waar je beter van tevoren over na kunt denken?
Zeker bij een horloge in deze prijsklasse lijkt mij de kans vrij groot dat het naar een ander land gaat. Ik weet niet wat de verplichte termijn is waarbinnen te verzenden via C24, maar er zit nu dus een koper te wachten op deze beslissing.

Die is er niet, je kan in je offerte aangeven na hoeveel tijd je verzendt en de verwachte levertijd.

De verkoper kiest om aan te bieden in het buitenland dus die mag ook de verzending regelen. Zou wat zijn als ik elke keer bij een buitenlandse site de verzending moet regelen.:grimacing:

2 likes

Neem jij als koper het iniatief of kijk je verder naar een verkoper die de verzending regelt? Ik zou zelf nooit iets zo kopen en denk dat je als verkoper veel minder kans hebt als je geen duidelijke verzending aanbied.

Nee deze casus is sowieso niet op mij van toepassing want

Dit dus … en zoals @PLP terrecht opmerkt :

Dergelijke transacties gaan gewoon met een persoonlijke overdracht als het over dergelijke bedragen gaat. Het vertrouwen in de pakket bezorging / verzekeren van dergelijke goederen is bij mij onder het 0 punt gedaald en dan is er maar 1 optie, zelf verantwoording nemen en de zaak in eigen handen houden om zo 100% controle te hebben.

Dit begint dus al bij het feit dat ik niet snel een goed van dergelijke waarde particulier verkoop, maar hiervoor commerciele, bekende partijen gebruik. Ok iets minder “winst” / hoge verkoop prijs maar dat verdisconteerd zich volledig in een veel lager risico.

3 likes

:point_up:

Secursus is een goed idee. Zelf vaker met fedex expres verzonden. Werkt heel goed.

Filmpje maken van inpakken van pakket waarbij je duidelijk horloge in de doos ziet gaan.

Koper betaalt toch verzending, dus gewoon snel, duur en verzekerd doen op zijn kosten.

Even advocaat van de duivel, wat betekent dat als de koper claimt er zat een baksteen in?
Leuk dat je een filmpje maakt van het inpakken maar nadat de camera uit staat kun je nog vanalles doen.

True. Maar het kan helpen.

1 like

Veel reacties op mijn vraag, bedankt daarvoor.

Maar sommigen trekken wel erg snel conclusies…

Ik heb gekeken naar mogelijkheden van PostNL, FedEx, DHL en nog wat anderen. Bij vergelijkbare condities kies ik dan idd voor de goedkoopste aanbieder, dat is wat anders als naar alleen maar een goedkope aanbieder zoeken.
En overigens is ‘goedkoop’ een beetje relatief, we hebben het voor een verzekerde zending over bedragen tussen de €175 en €350.
Wat dat betrouwbare betreft, daar ging mijn vraag dus over. Wie heeft welke ervaring.

Klopt, je weet vooraf niet waar de koper vandaan komt, kan ook Japan zijn.
Dat maakt het lastig om vooraf de verzendmogelijkheden en kosten te bepalen.
Om het nog maar niet over een persoonlijke overdracht te hebben :rofl:

Bedankt, goeie tip.

Op dit moment is het nog niet zover, maar als de verkoop achter de rug is zal ik mijn ervaringen hier delen.

1 like

Nee hoor zeker geen conclusie het was een vraag vandaar ook het vraagteken :slight_smile:

Voor dat soort centjes is in de auto stappen richting Duitsland best wel een optie lijkt me.
Neemt alle risico’s weg en geeft volledige controle.

Ik belde net net met de klantendienst van ParcelParcel.com en de vriendelijke man vertelde me dat de verzekerde zending voor particulieren begrenst is op 800€? Dit wordt ook herhaald bij de zending zelf. Voor bedrijven geldt dit niet.

Bij PostNL is aangetekend verzenden standaard verzekerd tot 500 euro, alles daarboven is bijbetalen. Precieze ins and outs zou ik niet weten, even informeren bij het postkantoor of bellen.