VerZwitseren van de collectie?

De laatste dagen merk ik dat ik ineens, toch min of meer een beetje uit het niets, een lichte voorkeur krijg voor iets Zwitsers onder de motorkap. Mijn Helson Skindiver en Dagaz Thunderbolt hebben allebei een Miyota 9015, mijn Seiko Monster een Seiko 4R36. Mijn recent verkochte Seiko Cocktail heeft een 6R15. Uitstekende uurwerken die zeer nauwkeurig lopen en sneller hun gangreserve opbouwen dan de Tissot Heritage met zijn ETA 2824 doet. De wat meer luidruchtige rotor van de 9015 is eigenlijk een non-issue, want die hoor je alleen als je heel wild met je hand beweegt


Ik merkte mijn voorkeur eigenlijk pas toen ik na het vertrek van mijn Seiko Cocktail nadrukkelijk naar Zwitserse / Duitse (Nomos) uurwerkjes aan het loeren was (Hamilton Intramatic, Nomos Club) en hier meer gevoel bij had dan bij de Japanner van destijds in mijn Cocktail. Helemaal concreet werd het toen ik gisteren mijn Crepas L’Ocean kocht waarvan ik mij besef dat hij - hoewel ze prima naast elkaar kunnen bestaan (andere kleur, Skindiver op rubber/leer, L’Ocean op stalen band) - de wel eens de strijd aan zou kunnen gaan met mijn Helson Skindiver. Ineens speelde Miyota 9015 / ETA 2824 een rol bij de toekomstige keuze, zo realiseerde ik mij.

Ik vind het maar een vreemd fenomeen. Het is puur op gevoel en zit naar mijn idee in het hoekje Franse wijn, Italiaanse sportauto, Thaise massage en Cubaanse sigaren
 Herkennen meer forumleden dit?

3 likes

Bij mij is het eerder het omgekeerde geweest. Toen het virus toesloeg, moest ik perse zwitserse automaten hebben, en nog liever een 2892 eta dan een 2824. Na vele jaren nu haalt het me echt niet meer uit. De kwaliteit van niet zwitserse uurwerken is vaak uitstekend, en quartz vind ik ook prima. Vaak zit het toch onder een desksel, je ziet er niets van. Nu heb ik met heel veel plezier een Sumo om, dus een Japans uurwerk. Prima nauwkeurig werkpaard.

de eerste stapjes op weg om een horlogesnob te worden :thumbsup:
once you go Swiss, Miyota is piss

3 likes

Grappig trend, die ik zelf ook herken. Sinds een paar maanden ook een ETA 2814-2 klokje met Swiss made op de dial en op een of andere manier daar toch een zwak voor
 Myota en zeker quartz krijgen bijna geen wrist time meer.

Pas maar op. Voor je het weet wil je alleen nog maar een manufactuur uurwerk :stuck_out_tongue_winking_eye:

Je hebt me toch ook problemen he

3 likes

Ja het is eigenlijk niet te doen. Gelukkig mag ik snel op vakantie, beetje bijkomen


1 like

Verkoop een deel van de collectie voor een dikke zwitser, misschien brengt dat wat rust :wink:

1 like

Mij maakt het niet uit. Het gaat mij om het horloge in zijn geheel. Het goede gevoel wat je met een horloge moet hebben kan bij mij uit alle windstreken komen. Japans, zwitsers, rus. Het kan alle kanten op gaan en er zit volgens mij geen echte lijn in.

2 likes

Ervaring mee? :wink:

:smiley:

Bevalt goed hoor! En er is altijd een weg terug

Bij mij is het tevens andersom. In eerste instantie was Swiss Made de wens, echter nu gaat mijn voorkeur toch uit naar iets van japanse oorsprong (Seiko, Miyota) of russisch (Vostok).

Voor de goede orde, ik heb niets tegen Swiss (jouw oude Hamilton komt nog regelmatig aan de pols ;)) Maar gezien de huide trend waarin ETA zich beweegt met de afscherming van hun producten, geeft bij mij eerder de doorslag om juist niet dit soort uurwerken te nemen.

Passen nog altijd Chinese onderdeeltjes in :wink:. Heb ik onlangs op een videootje gezien :flushed:

1 like

Heb inmiddels zoveel Seiko duikers, dat het moeilijk wordt om de balans te doen omslaan
:slight_smile:

Maar ik ga wel voor een wat afwisselendere collectie de komende tijd. Heb in ieder geval een eenvoudige Breitling Colt Ocean Quartz en een nog eenvoudiger Swiss Military Hanowa.

Uurwerk zelf maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit, het gaat me toch meer om het gevoel, de looks etc. Bij voorkeur wel een automaat, maar ik ga daar niet de hoofdprijs voor betalen.

Wat microbrands gaan er in eerste instantie komen, echter met name met Japanse uurwerken, behalve de Steinhart. Benarus en Borealis staan hoog.

Maar eens kijken of er wat leuk Japans spul hier de verkoop ingaat. Iemand nog interesse in vintage duikers
:)?

Tja, ik heb dat niet zo. Bij mij gaat het alle kanten op. De gekte begon met een Nomos Tangomat, Daarna vele anderen (Seikos, Swiss, Miyota, Rus, etc)
Bij mij geeft het uiterlijk van het horloge en hoe het op de pols staat en draagt nog steeds de doorslag.
Al heb ik wel een Zwitser op het oog als eerstvolgende aanschaf
misschien wel een Omega PO

Ik herken dit wel. Begonnen in 2005 met Russische automaten (ETA klonen) om daarna over te stappen naar Japans (zowel mechanisch als ECO/SOLAR Drive Quartz).

Laatste 2 jaar voorkeur voor “Swiss Made” op de dail, met name voor het idee dat een Zwitsers mechanisch klokje als je wil voor het leven is. Maar dat zit tussen de oren denk ik, want de meeste haalt de 12 maanden bezit niet. Behalve de echt mooie met glazen bodem zodat ik het uurwerk kan bewonderen. Vooral de ETA7753 Chrono is genot om naar te kijken geen idee waarom :grinning:

Vind het een lastige, ik vind de looks van een horloge belangrijker dan dat er “Swiss Made” op de dial staat.
Toch snap ik wel dat het gevoel bij een eigen in house uurwerk Swiss made of een Swiss ETA anders is, maar ik zou er zeker geen klok voor laten liggen die ik mooi vind omdat er een ander uurwerk in zit als een Swiss en dus laten liggen.

1 like

Bij mij gaat het andersom. Mijn ervaringen met Zwitserse uurwerken zijn niet helemaal 100%. Met een ETA 2893 heb ik gangreserveproblemen gehad en nu met mijn Soprod a10 het zelfde verhaal. Die is nu voor de derde keer teruggestuurd. De gangreserve daarvan is minder dan 8 uur en dat vind ik wat weinig. Mijn Valjoux 7750 en antieke Omega zijn wel goed.
Mijn Seiko’s daarentegen zijn allemaal boven elke verwachting, die kan ik een hele dag wegleggen en dan lopen ze nog. Mijn Spring Drive loopt na 3 dagen nog steeds. Dus ik ga iets meer voor de Jappen, alhoewel ik een zwitser niet uitsluit.
Een originele Navitimer staat nog op mijn wensenlijstje.

Groet Bert

1 like

Kan ook aan de fabrikant en QC liggen.

Bij mij ook andersom. Toen ik hier kwam, had ik alleen m’n TH en was ik eigenlijk alleen geïnteresseerd in Swiss Made. Maar hier werden mijn ogen geopend voor de wereld van Seiko. ‘And the rest is history’. :stuck_out_tongue_winking_eye: M’n laatste aankoop was voor het eerst sinds jaren weer een Zwitser. Maar ik ben bang dat er ook nog wel een Seikootje bijkomt
(oh no, help me, somebody!!! :weary:). Toch ben ik op dit moment een beetje aan 't kijken naar een automatische chrono met een,
 Valjoux. Maar puur omdat ik die nog niet heb en omdat Seiko niet meer die leuke auto chrono’s maak, zoals in de jaren '70. En ik wil er geen vintage meer bij. Ach maakt 't uit. Als 't er goed uitziet, goed in elkaar zit en niet absurd hoog geprijsd is, dan vind ik het leuk! :smile:

1 like