Vintage bewaren, modern dragen? Dilemma van de dagelijkse fietsrit

Met lagere druk rijden of tubeless wanneer je velgen daarvoor geschikt zijn icm latex, dat scheelt ook weer een beetje…
Heb je een Alfine 8sp naaf of de 11sp?
Ik heb zelf de 8sp naaf in mijn Koga F3 4.0 met CDN aandrijving, niet zo goed als mijn vorige fiets, een BMC Alpenchallenge met 11sp Alfine met CDX aandrijving…

1 like

houd ik het toch bij de Garmin

Met sweeping seconds kan dat zeker een optie zijn. Zelf heb ik liever geen ‘tikker’ om de pols wanneer het niet om een toolwatch gaat. Maar goed, de hele toolwatch-discussie laat ik hier trouwens even buiten beschouwing, daar is ook genoeg over geschreven :wink:

Yep, Garmin 1030 plus op de racer, gravel en mtb, geen dingen om de pols dat irriteert alleen maar…

1 like

De velgen zijn hiervoor effectief geschikt. Is een optie!

Het is de 8-speed. De 300% gear range is eigenlijk wat overdreven om over slechts 8 versnellingen te verdelen. Wanneer ik een stuk rechtdoor moet rijden, mis ik soms net dat juiste verzet omdat de stappen tussen de versnellingen zo groot zijn. Dat is jou waarschijnlijk ook bekend?

1 like

Yep, en de levensduur van een CDN/CDC aandrijving is aanmerkelijk korter dan een CDX aandrijving en vervangen gaat in de papieren lopen, voor riem, achterste kransje en kettingblad voor mag je tegen de €400,- aftikken…

1 like

Ik heb geen borstband als hartslagmeter, dus combineer mijn loophorloge (Forerunner 55), met de Edge op het stuur.

Valt me eigenlijk best mee. Is vermoedelijk gewoon een kwestie van wennen. Voor ik de Garmin droeg, had ik vaak m’n SKX om (Zorge soms voor enige hilariteit onder de mede-koereurs)

1 like

De kleine knik die je pols soms maakt wanneer je op de shifters of in de beugel rijdt, maakt dat een horloge al snel gaat irriteren of je moet een kleine diameter hebben.
Maar die Garmin sporthorloges hebben allen een forse diameter!

1 like

Aha, herkenning!

En hier moet ik dus nog wat oefenen. Dat zou het dilemma een stukje makkelijker maken :slight_smile:

2 likes

Gotcha…
Ik heb niet al te veel functionaliteit nodig, dus ben (ook omwille van mijn bescheiden polsmaat) voor een Forerunner 45 gegaan, de (op de 45s na) kleinste telg uit het gamma. 42mm geloof ik…

1 like

Heerlijk topic! Ik heb geen vintage horloges maar ik haal bij grote hobbels of gaten toch wel even mn hand van het stuur. Alles blijft even goed als anders lopen. Maar ik heb dan ook geen vintage horloges.

2 likes

Of je legt twee horloges op kantoor in je bureaulade. Hoef je er ook niet steeds aan te denken qua meenemen. Doe je 's avonds thuis lekker wat anders om.

1 like

Dat mag. Ikke niet. Ik zou er wel nooit op kruipen met een vintage Omega. :slight_smile:

Precies daarom dus: de Reduced zit net wat beter op mijn pols dan de Professional. Maar de combinatie van dat horloge en de fiets… liever niet. Vandaar de overweging in het topic om de Speedmaster 38 met co-axial eens een kans te geven.

Namasté

Shame on you! Maar ach, jij doet ook maar wat hé :wink:

Screenshot 2025-09-03 at 08.52.26

2 likes

Sinds vorig jaar werken die lockers zo dat ze zich na twee dagen automatisch weer vrijgeven. Daardoor is het niet echt geschikt om juwelen permanent in te bewaren, al was dat op zich wel een goed idee geweest. :slight_smile:

1 like

En wat dacht je van een goedkoop horloge met een Miyota uurwerkje…:wink:

Kan een stootje hebben, siliconenband die nog wat dempt…

1 like

Dan is alleen het weekend een punt van aandacht en zit je doordeweeks gebakken toch? :slight_smile:

Chinese hommages laat ik aan me voorbij gaan, eigenlijk bijna alle Chinezen tout court.

Het enige horloge dat ik af en toe mis is de Seagull 1963 (specifiek de HKED variant). Altijd een leuk horloge gevonden, en zeker voor het geld. De kans bestaat dat ik toesla moest er zo nog eens eentje in het blauw verschijnen :slight_smile:

Thuiswerk! Gemiddeld 2 dagen per week. Soms 2 dagen na elkaar ook… of aansluitend met het weekend. Ik heb geen zin om er constant rekening mee te houden… en ik vind het een :poop:-systeem :smiley:

1 like

Ah ja dan ben je gezien, dan wordt het een

Haal dan maar gewoon een GW-5000. Of verhuis naar Nederland. Bij ons fiets je op rozekleurige biljartlakens van premium asfalt. :joy:

Tuurlijk, je huis en auto zijn ineens 50% duurder maar hee. Je kunt wel met je vintage Omega op de fiets naar je werk. :partying_face:

2 likes

Gewoon met de auto gaan. Relaxed aankomen, zonder zweet en in stijl met een vintage horloge.

Veiliger voor jou en je horloges.

Edit: in de file kun je nog een aantal polsplaatjes schieten voor het forum. Probeer dat maar eens op een fiets.

3 likes