Vintage bewaren, modern dragen? Dilemma van de dagelijkse fietsrit

Beste forumleden,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog eens een draadje gestart heb in de algemene horlogepraat. Ik weet dat er hier al het een en ander over geschreven is, maar ik had nog eens zin om er mijn eigen flair aan te geven :smiley: (i know, i know… please don’t shoot me).

De laatste maanden laat ik de bedrijfswagen opvallend vaak gewoon staan op de oprit. In plaats daarvan neem ik de fiets naar het werk. Dat bevalt me eigenlijk heel goed: frisse lucht, beweging, en het voelt gewoon fijner de dag te beginnen met wat kilometers in de benen dan een dik half uur filerijden. Alleen… de weg naar het werk is allesbehalve biljartvlak. Hobbelig asfalt (Ja, jullie hebben gelijk, de wegen liggen er hier nogal :poop: bij… :belgium:), kasseien hier en daar, en mijn fiets heeft een vrij stijf kader dat absoluut niets vergeeft. Iedere schok voel je door tot in je polsen en dus ook tot in het horloge.

Nu, mijn verzameling horloges kan ik ruwweg opdelen in twee groepen:

Categorie 1: de speciale gelegenheden
Daaronder vallen stukken als mijn JLC 18kt dresser of een mooie Omega Chronostop. Prachtige horloges, maar die komen zelden of nooit mee naar het werk, dus voor dit verhaal eigenlijk niet relevant. Ook op horloges van voor 1950 ben ik erg zuinig, ik verwijs naar onderstaande JlC.

Plaatjes om het topic wat op te smukken:

Categorie 2: de Daily’s, (de Desk-divers dus)
Normaal gezien komen hier mijn vintage Omega Seamasters en Genève’s uit de doos, samen met mijn Speedy Reduced, of een leuke chronograaf. Dit zijn de horloges die ik traditioneel als “daily drivers” beschouw: stevig genoeg voor een dag kantoor, stijlvol genoeg om er plezier aan te beleven. Alleen merk ik dat ik ze de laatste tijd steeds minder durf om te doen, precies omdat die dagelijkse fietstochten zo ongenadig zijn. Trillingen, schokken, kasseien; het doet me twijfelen of het wel verstandig is zulke vintage stukken dagelijks te dragen onder die omstandigheden.

Daar zit dus mijn dilemma: de horloges die ik eigenlijk bedoeld had als dagelijkse polsvriendjes, beginnen stilaan in de kist te blijven liggen. En dat voelt toch wat zonde. :thinking:

Misschien ligt de oplossing voor mij in het uitbreiden van de verzameling met wat recentere, robuustere modellen die nog altijd dat analoge gevoel geven, maar beter bestand zijn tegen wat dagelijkse hobbels. Een Speedmaster 38 met co-axial zou bijvoorbeeld een mooi alternatief zijn voor de Reduced, of misschien zelfs een Grand Seiko met Spring Drive, of een BB54. Allen combineren ze een moderne, mechanische, maar toch robuuste ervaring: wat ik volgens mij zoek. Of moet ik stoppen met janken en elke dag de SKX013 om de pols gooien? :smiley:

Plaatje van een BB54 om mijn polsje (niet de mijne :frowning: ):

Ik ben dus benieuwd: wie herkent dit? Zeker jullie als de noorderburen, wonend in het fietsland bij uitstek, zullen dit dilemma misschien wel kennen. Draagt u zonder zorgen uw vintage horloges op de fiets, of hebben sommigen van jullie ook de overstap gemaakt naar iets moderners voor de dagelijkse ritten?

Zo! Leuk om nog eens een stukje te schijven hier. Ik hoor graag van jullie.

Groeten van Simon :v:

28 likes

Ben hier absoluut geen expert in, maar kan me voorstellen dat zelf een modern horloge zoveel dagelijkse schokken niet echt leuk vindt.

Onderweg horloge on je zak, tas een optie?

3 likes

Ha Seamaster,

Dat zijn een aantal mooie horloges hoor! Ik heb naar aanleiding van mijn topic besloten dat ik mijn Orient gewoon bij elke gelegenheid ga dragen.

Ik heb momenteel echter een vintage Omega Constellation op het oog en daarbij heb ik toch wat meer mijn twijfels, ook al zijn onze wegen en fietspaden ongetwijfeld wat beter. Maar ergens vind ik toch dat een horloge er is om gedragen te worden en het zou jammer zijn als een mooi uurwerk geen polstijd krijgt omdat je alsmaar bang bent het te beschadigen.

Blijft een lastig parket als je het mij vraagt!

1 like

Mijn jaren 20, 30 en 40 horloges zonder shockproof draag ik zonder zorgen. Behalve met flinke regen (want het zijn schoenpoetsdoosjes die niet waterproof zijn). Ik fiets er gewoon mee dus. :sweat_smile:

Mijn insteek. Het zijn gebruiksartikelen. En de eerste eigenaar zal ze ook gewoon altijd gedragen hebben. En in oorsponkelijke reclame ook gewoon geschikt genoemd voor sporten (jawel, ook golf) en ook in oorlogstijd. Zal geen bureauwerk geweest zijn. :wink:

De glaasjes gaan wel eens stuk. Maar dat heeft meer met mij en deurposten te maken. :face_with_hand_over_mouth:

17 likes

Daar kan ik eventueel een gewoonte van proberen maken. Het horloge pas op het werk de pols om is een idee! Eigenlijk best gek dat ik daar nog niet aan gedacht heb. De fietstas achteraan krijgt natuurlijk ook best was impacten te verwerken, maar m.i toch minder dan aan het stuur.

1 like

Gewoon doen.

Ik let wel op met regen.

2 likes

Maar vroeger deed men dit toch ook gewoon? En kan me voorstellen dat ze er destijds nog minder bewust van waren. Fietsen, tuinieren, zelfs sporten.

3 likes

Ben totaal niet zuinig op mijn horloges.
Maar in dit soort gevallen doe ik ze effe op zak.
Ten eerste omdat de kroon in mijn hand beukt.
Ten tweede omdat ik medelijden krijg met mijn horloge als ik em zo zie klappen.

1 like

Neem het horloge wat je die dag wil dragen en stop het in een reis etui en doe het om de pols als je bent gearriveerd op de plaats van bestemming.

3 likes

Als het een écht oudje is, zonder schokbescherming… okee, beetje voorzichtig zijn misschien. Kasseibaantjes vermijden.

Als er schokbeveiliging opzit, mensenlief, gewoon doen. Het is ervoor gemaakt en kan een pak meer impact verdragen dan het kleine beetje dat overschiet na demping van je polsvet. :sunglasses:

6 likes

Die Gruens toch… hele leuke dingen. De mijne? Die gaat eigenlijk niet mee de fiets op. Maar goed, bij droog weer geef ik het een kans :wink:

8 likes

Doe ik al vele jaren, heerlijk, ontspanning en gezond!

Emigreren naar :netherlands::joy:

Zo hoort het ook, vering is energie verlies. Ik ga er dan even vanuit dat je op een echte fiets rijdt, zonder baksteen op de bagagedrager.

Qua schokken durf ik het wel aan, als ik kijk wat mijn vader vroeger met zijn Tissot automaat uit 1972 deed tijdens het klussen… het uitwerk heeft het overleefd…

Ik denk dat regenwater de grootste vijand is…

9 likes

Dit :point_up:
Leuk stukje Simon, mooie collectie heb je toch :ok_hand:
Zelf moet ik de bedrijfsauto bij me hebben en de afstand naar mijn werk is te groot om te fietsen maar ik kan me de ontspanning voorstellen, zowel ochtend als avond.
Misschien een mooie watchpouch aanschaffen voor het vervoer?

4 likes

De oplossing: jij doneert je seamasters aan mij want je gaat ze toch niet meer dragen. Koop jij wat moderners en ga ik met de fiets en een van jouw seamasters om de pols de weg op :sunglasses:
Gewoon dragen dus. Kasseien is natuurlijk wel iets anders.

5 likes

Haha ja klopt, vroeger deed men dat inderdaad gewoon, een Seamaster of Genève ging net zo goed mee op de fiets als in de tuin of op vakantie, inderdaad niemand die daar moeilijk over deed. Alleen zijn diezelfde horloges intussen wel 40 of 50 jaar ouder, en ik heb het gevoel dat ze met de tijd wat onderhoudsgevoeliger worden tegenover een modern uurwerk, al is dat misschien voor een deel ook tussen mijn oren. Dus ergens wil ik ze nog steeds dragen zoals vroeger, maar tegelijk voelt het ook logisch om ze wat te sparen nu we ze eerder als erfstukken of bijzondere stukken zien dan als puur gebruiksvoorwerp. :slight_smile:

3 likes

Ik zal beide opties ernstig overwegen :sweat_smile:

Of koop ik dan toch maar gewoon een…

of een

hmmmm… :thinking: :face_with_hand_over_mouth:

3 likes

Correct, een Cube Hyde Race om precies te zijn. Mét bagagedrager, zonder baksteen :slight_smile:

Dank voor de input!

1 like

Allereerst, leuk geschreven!

Zeker te herkennen. Ik ben overgestapt om iets andere redenen maar … koop een Eco-Drive :+1:

7 likes

Ha Drex, ik heb nog nooit een ecodrive gehad, maar als ik er ooit een koop is het gegarandeerd deze (er vanuitgaande dat dit effectief de 36mm variant is?)

In dit genre ook enkel automaten gehad tot dusver, met als favoriet de SKX en de Mini Turtle als guilty pleasure :smiley:

6 likes

Correct! De Promaster EO-2020 + kleurnummer.

De bracelet wordt speciaal voor dit horloge gemaakt door Islander USA. Het horloge is 230, de bracelet 70. Voor rond 300 heb je veel waar voor het geld. Robuust, niet te zwaar, nauwkeurig en kan tegen een stootje. Verder geen omkijken naar :+1:

2 likes