Vintage horloge niet voor dagelijks gebruik

Dit soort uitspraken heeft me eigenlijk altijd verbaasd. In mijn wereld is het dragen van een vintage horloge hetzelfde als het rijden in een oldtimer.

Als je er maar netjes voor zorgt, dan zéker geschikt voor dagelijks gebruik.

Alleen is er dan wel, in sommige gevallen, iets meer service nodig :wink:

Maar als een geronnemeerd merk het volgende in hun berichtgeving zet, ná een servicebeurt, dan vind ik dat toch altijd wel …uhm… Bijzonder…

Wat vinden jullie?

  • Dagelijks gebruik vintage horloge kan :+1:
  • Dagelijks gebruik vintage horloge kan NIET :-1:

0 stemmers

5 likes

Deze vandaag om de pols:

Dat is inderdaad een apart bericht zeg! Mits je hem goed onderhoud en er voorzichtig mee omgaat moet het kunnen vind ik. Mijn breitling 787 pak ik niet elke dag omdat ik er toch extra zuinig op ben maar het zou wel moeten kunnen!

Om welk horloge gaat het in dit geval?

21 likes

Wanneer het vintage horloge in een goede conditie is, gewoon lekker dragen. Ze zijn over het algemeen kwetsbaarder voor water en schokken, maar als je het met beleid doet wel een genot om aan de pols te hebben! :slightly_smiling_face: :ok_hand:

1 like

Navitimer 806.

1 like

Maar met je old timer ga je liever ook niet door de sneeuw en gepekelde wegen rijden. Net als je met een vintage niet door de regen gaat.

5 likes

Ik ben het met je eens, maar wel met een aantal kanttekeningen:

  • Wees voorbereid op het veelvuldig poetsen of zelfs vervangen van je acryl glaasje.
  • Vintage uurwerken zijn minder schokbestendig, dat is de reden dat ik niet door Amsterdam ga fietsen met mijn vintage Omega.
  • Waterdichtheid kan je vergeten, dus uit de buurt houden van een plensbui!

Ik vind het daarom afhangen van hoeveel service je bereid bent in je horloge te stoppen maar vooral van je levensstijl. Als je een actieve levensstijl hebt of in de stad woont zonder auto is het misschien niet heel praktisch.

Daarom heb ik een wat moderner horloge aangeschaft voor dagelijks gebruik zodat ik me niet druk hoef te maken, wel zo prettig!

6 likes

Dat geldt zelfs voor de modernere Omega’s of niet? :wink:

Maar ik ben het zeker met je eens dat je je horlogekeuze moet laten afhangen vd gelegenheid. En dat is héél breed in te vullen.

En Oldtimers die graag door sneeuw (of offroad) rijden? Die zijn er ook hoor @koekoek :wink: … maar ook hier geldt: ik volg je helemaal

1 like

Dat valt wel mee. In ieder geval na incabloc balansen maar die zijn er al vanaf de jaren 40. Met vintage quartzen zal je daar ook minder last van hebben dan bij automaten en zal de robuustheid ook wel verschillen per uurwerk.

3 likes

Heb er wel vertrouwen in dat mijn 1999 SMP met verse pakkingen minimaal 100m waterdicht is, hoewel waarschijnlijk niet meer de originele 300m.

1 like

Dat mag ook wel… Mooie hedendaagse klassieker.

1 like

Dat is trouwens ook gewoon getest schiet me te binnen.

Zijspoor: De meeste waterdichtheidstests gaan tot 10 bar, waar zou ik er een kunnen vinden die tot 30 bar kan testen?

Hangt natuurlijk ook van het model af en de leeftijd. Ik gebruik deze met veel plezier dagelijks. Op de fiets en door de regen :grin: hij laat me niet in de steek:

1954uit mijn hoofd

12 likes

Gewoon dagelijks. Het is een gebruiksvoorwerp, geen museumstuk.

5 likes

Als het horloge gewoon goed onderhoud krijgt kun je gewoon fietsen enzo hoor,
Vroeger had iedereen een mechanisch horloge en fietsten de meeste mensen gewoon overal in het dagelijks leven.
Er werd echt niet aanbevolen om niet op de fiets te stappen met je horloge bij verkoop

2 likes

Dit ziet er uit als een rekening uit de VS, het land waar op de verpakking van pinda koekjes de waarschuwing staat “kan pinda’s bevatten”. Ik denk dat dit op een soortgelijke manier geïnterpreteerd mag worden.

3 likes

Ben het met je eens.

Met deze Lemania 15TL uit ca. eind 30-er jaren deed ik ook bijna alles, alleen zwemmen durfde ik niet.

Helaas heb ik hem verkocht…

11 likes

Bij oude dingen heb ik vaak minder het gevoel dat ze van mij zijn dan dat ze aan mijn zorg zijn toevertrouwd, omdat ze mij waarschijnlijk zullen overleven, net zoals ze al lang vóór mij bestonden.

Daarom beschouw ik het als mijn voorrecht om actief deel te nemen aan het vormgeven van de geschiedenis (ergo: het te gebruiken), maar mijn verantwoordelijkheid om het in goede conditie te houden.

In het verleden zou ik gezegd hebben: Doe niets met je vintage horloge dat je niet zou doen met je oma van dezelfde leeftijd - maar de huidige generatie gepensioneerden wordt ook steeds actiever… :grin:

6 likes

Gewoon lekker dragen en van genieten!

3 likes

Een oyster case met verse pakking is bijvoorbeeld geen probleem maar een 806 en water (vb handen wassen) kan al tot condens leiden. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

1 like

Ik heb de rare tik dat ik, als ik iets ouds om heb en een hobbelig weggetje tegen kom, nog maar met een hand mijn fietsstuur vast houd. Om het horloge te "beschermen"tegen de schokken zeg maar… Wellicht volledig irrationeel, maar ik doe het altijd, soms zelfs als ik een skx oid draag :rofl:

9 likes