Randje idd. Niet waarom ik het topic gemaakt heb, maar mooi dat er mensen zijn die de ervaring en kennis hebben ![]()
Ga daar ook vooral mee door
Haha jaa, leuk is anders, maar wel beter zo ![]()
Randje idd. Niet waarom ik het topic gemaakt heb, maar mooi dat er mensen zijn die de ervaring en kennis hebben ![]()
Ga daar ook vooral mee door
Haha jaa, leuk is anders, maar wel beter zo ![]()
Complimenten voor je kennis en heldere uiteenzetting!
Wat een winnaar! (Op dit gebied in iedergeval).
Bedankt!
Anticiperend op het 100-jarig jubileum van de Type 16 (dat was in 2024) begon ik ze een paar jaar ervoor te kopen, en de exemplaren die ik niet kocht te archiveren. Zo heb ik me erin verdiept, en was ik de prijsstijging vóór, want sinds Citizen het 100-jarig jubileum vierde, zijn de prijzen wel flink gestegen voor mooie exemplaren op Yahoo Auction. Inmiddels heb ik er meer dan genoeg, dus is het wel tijd om de kennis te delen. Je kunt ze soms nog steeds voor een paar tientjes kopen, en het is wel leuk om te hebben als je fan bent van Citizen, zelfs als je verder niets met zakhorloges hebt (zoals ik).
Ik ben dus niet zo hardcore dat ik de 100th anniversary special limited edition pocket watch heb gekocht voor 9000 USD.
Hier ook een uitgebreid artikel met close-up foto’s van cal. 0270: Up Close: Citizen 100th Anniversary Pocket Watch | SJX Watches
Ik had in het begin geen idee hoe zeldzaam de Type 16 wel of niet was. De tweede wereldoorlog was immers best destructief in Japan en ze zijn sowieso antiek. Inmiddels heb ik er dus iets meer dan 250 langs zien komen op veilingen in 5 jaar tijd (inclusief een complete collectie), en ik kan er best een aantal gemist hebben. Hoeveel er nu precies van gemaakt zijn is me ook nog niet duidelijk. Ik probeerde via een Amerikaanse Citizen medewerker contact te krijgen met Japan om zulke vragen te stellen, maar dat is niet gelukt. Ook probeerde ik contact te krijgen met New York, waar Citizen USA een nieuw museum heeft geopend, maar ook dat contact kwam niet van de grond. Wat mij betreft horen ze thuis in een Citizen museum, dus misschien ga ik er nog eens achteraan.
Op een gegeven moment was ik wel klaar met Type 16s kopen, omdat het aanbod redelijk stabiel bleek (gemiddeld 1 of 2 per maand), maar toen deed een Japanner een complete verzameling weg. Toen heb ik toch maar weer de krenten uit de pap gehaald, deze exemplaren zitten niet in de getoonde horlogedoos, want die zat al vol. Ik ging door de jaren voor zoveel mogelijk variatie aan wijzerplaten. Goud vond ik te duur, maar ik heb wel alle zilveren exemplaren gekocht. En op een gegeven moment zag ik dit:
Dit zijn schijnbaar vervangende of vervangen horlogekasten. Leek me wel leuk voor bij het eventuele museum display, dus ook maar gekocht. Hopelijk is Citizen me op een dag dankbaar voor de preservatie! Als totaal van de zakhorlogemarkt in die tijd in Japan (rond de miljoen zakhorloges per jaar aan Zwitserse en Amerikaanse import) is 250 stuks ‘survivors’ natuurlijk heel weinig, zeker vergeleken het aanbod Seikosha zakhorloges. Yahoo Auction staat dagelijks barstensvol (duizenden) antieke zakhorloges, met dus slechts een handjevol Citizens per maand. Anno nu is Citizen de grootste horlogefabrikant van Japan (en ook van de wereld), dus ik vind het wel de moeite waard om hun vroege historie te behouden.
Zo, nu kan dit draadje weer terug naar de orde van de dag: vintage Citizen polshorloges.
Sodeju, gave collectie hoor!!
Qua vintage Citizens is het bij mij wat beperkt:
En dit is een halve Citizen ![]()
Okee, dus als @Citizen.guy de steentjes ff telt dan is de discussie klaar toch? (16, of 15, of wat anders…)
Mooie Super Deluxe 25 jewels Jacobus!
Ik heb er ook eentje, dead stock full set, met alle tags, outer box + box, extra originele deluxe leren band en super zeldzame instructieboekje.
Wauw ![]()
Woooow dat is smullen zeg!!
Ik heb een citizen net gekocht voor mijn kleinzoon omdat hij 15 jaar oud word😀
Een mooie Citizen diamond flake zakhorloge. Ben ik ook nog naar op zoek.
Ziet er goed uit ?
Ja, deze ziet er nog heel mooi uit. Vooral het uurwerk kan ik uren naar kijken!!![]()
![]()
Mocht je een keer op vakantie gaan richting het mooie Drenthe dan kom je het zakhorloge maar eens in het echt bekijken! En tegen die tijd misschien wel overnemen!![]()
Goed plan ![]()
Als je denkt dat je alles gezien hebt qua Citizen kasten, kom je dit tegen.
CL, nou, opzoeken maar…

Dat laat zich vertalen naar “jewelmi case”. Japans-Engels voor ???. Maar gezien het tijdperk en het uiterlijk waarschijnlijk vroeg, stevig plastic, met in dit geval een mengsel van twee kleuren.