zojuist deze hi-line terug gaan halen van onderhoud ![]()
blij dat hij terug thuis is ![]()
En zoals jullie misschien al weten waren er ook houten (WD) horlogekasten, maar die zijn geneigd te barsten, zoals hier te zien is.
Ik heb via via contact gekregen met Citizen Japan, althans met hun PR afdeling, en ik heb ze gevraagd hoeveel Type 16s er zijn gemaakt tussen 1924 en 1930 en of er een 16 jewels variant was. Ik hoopte dat ze die vraag zouden doorspelen aan bijvoorbeeld de curator van hun museum of een andere expert, of dat is gebeurd weet ik niet, maar de antwoorden die ik kreeg, waren:
We regret to inform you that production quantities are not publicly disclosed.
However, the attached newspaper advertisement from March 1930 includes references to 7, 10, 15, and 16 jewels, suggesting that a 16-jewel version did exist.
Deze afbeelding had ik ook al gepost. Citizen geeft dus geen definitief ja of nee, ze kunnen alleen wijzen op een advertentie uit die tijd en dat die advertentie het bestaan van een 16 jewels variant suggereert. En of die advertentie van Citizen zelf was, of een handelaar, dat weten we ook niet. Ik blijf dus nog steeds sceptisch, en ik heb het idee dat ze het niet aan de juiste persoon hebben doorgespeeld binnen Citizen, want je zou toch zeggen dat er een duidelijk antwoord mogelijk is. Je zou verwachten dat ze een 16 jewels in hun museumcollectie zouden hebben als zoiets bestond. Case not closed dus, want dit is een halve cirkelredenatie: het boek over zakhorloges verwijst mogelijk naar de advertentie, Citizen verwijst nu naar de advertentie, maar niemand weet of de advertentie klopt. Mochten ze toch bestaan, dan zijn ze in ieder geval heel zeldzaam. En ik blijf erbij dat een 16e jewel in het midden zou zitten, zoals ook in deze Tavannes.
was dit ook één van de vragen die je gesteld hebt?
Ik heb niet expliciet gevraagd of ze een 16 jewels hebben, maar uit hun antwoord zou je kunnen concluderen dat dit niet zo is.
Maar ja van PR mensen krijg je sowieso meestal non-antwoorden. Zoals over de productieaantallen. Het zal ongetwijfeld het beleid zijn anno nu om niets te zeggen over productieaantallen, maar wat doet het er inmiddels toe hoeveel zakhorloges er een eeuw geleden zijn gemaakt? Waarom zou je dat geheim willen houden? Lijkt me eerder een geval van niet weten of niet de juiste persoon bevragen. En misschien weten ze het niet exact, maar in ieder geval een ballpark figure, laten we zeggen het verschil tussen 5.000 of 30.000 of 100.000. Ach ja, het was een poging waard.
dat zal het zeker wel zijn,
als je het geluk had gehad de juiste persoon te hebben dan waren je vragen positief beantwoord volgens mij
Wie weet. Ik heb wel een uitnodiging gekregen om het niet publiek toegankelijke Citizen museum in Tokyo te bezoeken. Dat zou ik graag doen, maar een reis naar Japan is voor mij geen optie in de nabije toekomst. Maar ik durf te wedden dat de persoon van Citizen die je dan begeleidt de antwoorden ook niet heeft, en dat zou ik wel een beetje frustrerend vinden. Overigens is er een verslag te vinden van een dergelijk museumbezoek: Citizen Museum Tokyo Visit — Plus9Time
Kast moet je van houden…
Maar die wijzerplaat! Die is geweldig! Denk dat die er in real life prachtig met het licht speelt!