Bijzonder genoeg voor die prijs?
Hmm, komt nog ongeveer 25% bovenop dus tegen €300 aan, voor de liefhebber van bijzondere horloges!
Denk ik wel. Ziet er uit als een GMT, en bezit een behoorlijk unieke, (en comfortabele bij dit soort kastvorm?!) positie voor de kroon ![]()
Leuke spot imho ![]()
Mooie Raketa! Heel goedkoop. Ik moet even rustig aan doen, anders had ik hem zo gekocht. Er kan waarschijnlijk ook nog wel iets van de prijs af. ![]()
Raketa € 62
https://www.chrono24.nl/raketa/soviet-vintage-watch--id44058108.htm?SETLANG=nl_NL&SETCURR=EUR
Het is een heel apart werkje, dag/datum/maand/maanfase.
https://aukro.cz/swis-hodinky-lunarni-flaq-jubilejni-vice-funkci-v-presnem-chodu-7119988360
Maar ik vrees dat de zichtbare schade niet enkel het glas is - wijzers en plaat lijken zwaar gehavend. Of ik moet me vergissen natuurlijk… ![]()
Nou…ik denk dat dit een uiterst charmante machine wordt als je het glas wat opknapt.
Enig krakelee (hoe schrijf je dat) op de plaat vinnik zelf erg mooi (binnen grenzen).
Ik kan het moeilijk inschatten. De kwaliteit van de foto’s is ook maar zozo. Het glas zelf vervangen door een nieuw is maar een kwartuurtje werk. Maar ja, als iemand een gokje van 350 euro wil nemen… ik pas sowieso. ![]()
Hahaha, mijn Tsjechisch is net niet toereikend.
(daarnaast kan ik vooralsnog een as van een tandwiel niet onderscheiden…dus opknappen gaat 'm niet worden
)
https://www.vinted.nl/items/9104598377-election-tank-vintage
Dit prachtig exemplaar van de firma Braunschweig (incabloc uitvinders) staat te koop: een knap ogend Election tankje met patina op de originele wijzerplaat, in een mooie maat kast. Horologisch interessant, maar nog altijd ondergewaardeerd in vergelijking tot Doxa tankjes uit dezelfde periode.
Misschien dat niet iedereen dat me mij eens is, zonder dat we het uurwerk te hebben gezien, maar Doxa’s uit die periode met zwarte wijzerplaat gaan al snel over de 1000 euro op de internationale markt. Is dit dan een koopje? Ik denk van wel.
Waarom ik dit vergelijk met Doxa?
Kort vóór het faillissement van Election in 1929/1930 had het bedrijf zich gericht op de productie van ankergangen (escapements). Fritz Marti ontwikkelde en patenteerde namens Election een schokbestendig systeem voor de lagering van de ankergang, een uitvinding met veel potentieel.
Patent CH 141 098
https://www.vintagewatchstraps.com/blogantishock.php
https://www.time2tell.com/en/history-of-the-brands/511-the-true-story-of-election-watches.html
https://wiki.grail-watch.com/index.php/Portescap
Na het faillissement werd dit eerste patent overgenomen door Doxa, die het vervolgens doorverkocht aan Zodiac.
Het faillissement van de Election-fabriek dwong de werkloze Fritz Marti in 1931 zijn eigen onderneming op te richten: Le Porte-Échappement Universel SA (Portescap), samen met Henri Quaile en Roland Bloch (een industrieel uit Bordeaux). Drie jaar later verving Georges Braunschweig (Election) die laatste. Dankzij de ontwikkeling van de beroemde Incabloc-schokbeveiliging groeide het bedrijf uit tot een belangrijk onderdeel van de Zwitserse horloge-industrie.
Het verhaal van Election eindigde echter niet bij het eerste faillissement. In 1931 werd in La Chaux-de-Fonds de Nouvelle Fabrique Election SA opgericht, onder leiding van René Didisheim van de Marvin-fabriek. Waarschijnlijk zorgde hij voor de nodige financiële steun vanwege de problemen van de familie Braunschweig.
Vanaf 1935 werd Lucien Braunschweig directeur van het nieuwe bedrijf. De productie van uurwerken (kalibers) ging door, evenals de vervaardiging van kwalitatief hoogwaardige, traditionele, horloges. Er werden ook enkele chronografen en kalenderhorloges gemaakt, maar die bleven uitzonderingen.
Ik vind het lastig om dit tankje te dateren, maar het zal rond deze roerige periode geweest kunnen zijn en dat maakt het bijzonder.
Waarom pak ik dit tankje dan zelf niet?
Dat weet ik eigenlijk niet. ![]()
![]()
Hij’s weg


