Vintage incoming (Deel 2)

Als het een monobloc is mag je dat wel hopen ja, anders snap ik ook niet hoe het zou kunnen werken :grin:

1 like

Door eerst het glas af te nemen met een tang helaas…

Mja, maar als de kroon/stift er dan nog in zit dan ben je er nog altijd niet. Of de plaat moet er af kunnen langs vooraan, en dan de stift er ook uit langs voor… nog niet gezien zelf. Maar ik doe ook niet zoveel “speciale gevallen” :smile:

1 like

Ja inderdaad, de Tissor Seastar Seven is zo’n gevalletje…

Bij Seiko kan je wel de stift ontgrendelen langs de wijzerplaat af.

5 likes

De Vacuum kasten van o.a. Glycine vind ik nog het vreemdste, glas dat met twee klauwtjes op de kast geklemd zit en daarnaast ‘het’ vacuum dat zover ik ooit begrepen had via kroon/stift wordt gerealiseerd.
Mijn huidige reparateur had zijn pompje al weggedaan…helaas, mijn Glycine is jaren geleden afgesteld en vacuüm gemaakt, (maar loopt nu te snel) en een andere loopt goed maar mist het originele glas - dus nada vacuüm. Dat alles deed me dus ooit aan fietspompjes (andere hobby) denken :innocent:

3 likes

weer een blijde dag:

15 likes

Ik ben ook al wel een aantal Seastar Sevens tegengekomen met een niet deelbare stift. Blijf me wel nog steeds afvragen of dat zo de fabriek verlaten heeft of dat het luie horlogemakers zijn geweest die geen zin hadden een nieuwe deelbare stift te bestellen.

Een spanring glas verwijderen met een klem is sowieso een hachelijke zaak; zelfs met de officiële toolset is de kans significant dat je het glaasje breekt. Het principe klopt ook eigenlijk niet; je kunt een spanring glas nauwelijks samenknijpen want die ring is niet flexibel :thinking:

4 likes

Ik heb een originele Tissot Seastar Seven die nog nooit open is geweest, dus ja helaas kwam het zo uit de fabriek :see_no_evil:

2 likes

Ik was er al een beetje bang voor; je komt het net te vaak tegen om alleen het werk van luie horlogemakers te zijn :face_with_peeking_eye: :sweat_smile:

Gelukkig loop ik verder ook niet zo warm voor een Seastar Seven; die dingen komen er gewoon niet meer in hier :innocent:

2 likes

Ik heb de meerdere honderden berichten tussen deze en vandaag niet allemaal doorgenomen, dus excuus als ik de zoveelste ben die hier naar vraagt, maar heeft het systeem met de Bagobloc-ring verwantschap met de sluiting van de deksels van Vostok Amphibia’s?

Even een video gekeken. Nee, niet exact hetzelfde. De Vostok ring draait. De Bagobloc ring klikt en klemt vast. Verder is het doel hetzelfde.

1 like

een spanringglas op een monobloc kast dan wel op een gewone kast doe je in principe altijd met specifiek daartoe bestemde tools verwijderen / terug plaatsen. ik heb er 3:

1 de robur pers met de alu doppen: enkel geschikt voor spanringglazen die in een gewone kast zitten, dus waarvan de mechaniek verwijderd kan worden zonder het glas te moeten verwijderen. De bakelieten doppen die ook bij een roburpers kunnen zitten zijn enkel geschikt voor gewone plexi s zonder spanring

2 de robur tang: ook geschikt voor monobloc kasten. Deze gebruik ik het vaakst. Je kiest de juiste ring, zet hem op de tang, stelt de stelschroef juist af en je knijpt de tang dicht. Zo zet je druk over het gehele glas en de gehele spanring en knijp je geen putten in glas / spanring

3 de tissot knijper: ook geschikt voor monobloc kasten. Hoewel een goede tool, gebruik ik hem minder vaak omdat het bakeliet is en voor heel vast zittende spangring glazen is t ie minder geschikt omdat bakeliet niet zo drukbestendig is als de stalen ring en tang van robur. Ook hier wordt geknepen met een volle ring met spleetjes, die spleetjes verdwijnen naarmate je de tool dichtdraait en zo knijp je over het geheel ipv op drukpunten zoals met de bergeon knijper

er is nog een 4de tang op de markt, die had ik ook maar heb ik aan @Techca gegeven, miss dat die tijd heeft om er een fotootje van te maken
en dan zijn er nog de pompjes die hierboven stonden.

Wat er vaak gebeurt als je een spanringglas van een al dan niet vintage horloge afneemt met de bergeonknijper heb ik ook op de foto gezet bij deze NOS rado lite nite. Was effectief NOS en een of andere debiel heeft om wat voor reden dan ook het originele glas met een bergeon knijper voor niet spanringglazen eraf willen halen en dit is het resultaat

Niet alleen beschadig je vaak de glasrand, ook de spanring wordt nogal eens ongelijkmatig ingedeukt door met een bergeon 4266 of 6400 het spanringglas te willen verwijderen / plaatsen. Deze new old stock rado met glas met ook een speciale spanring heeft er dus echt onder geleden. Waarom liet ik dit beschadigde glas zitten: omdat het, het originele glas met rado logo - dat niet of amper nog is te vinden - is en ik moet maar over het debielenwerk heen leren kijken nu. Maar blij ben ik er niet mee, dus mensen die de bergeon 6400 of 4266 gebruiken dan wel aanraden voor spanringglazen, ze doen maar, ik ben een andere mening toegedaan. De specifieke spanringglas tools zijn niet al te moeilijk te vinden op de markt, maar er hangt een prijskaartje aan vast als ze in goede conditie zijn …

11 likes

Die staat hier inderdaad ook nog op de wensenlijst :+1:

@chi_kwadraat weet je nog, die bijzondere Marnay met inhouse chrono kaliber en onvindbare onderdelen?
De donor heeft een goede balans en lijkt ook de andere benodigde onderdelen te hebben.

12 likes

Gefeliciteerd met de vondst; dat kan een leuk project worden met, denk ik, een goede kans op een mooi resultaat: een heel bijzonder horloge !
Veel succes !

3 likes

Heldere uitleg! Dankjewel!:+1:

1 like

Dat zal deze zijn :wink:

9 likes

Deze Ricoh komt deze kant op, verkoper zegt NOS maar ik twijfel, wat krassen op kast en bodem, quartz uit 1993 en uitgebracht voor het 75 jarig bestaan van de Imura envelope company

10 likes

Fantastisch!

Lotje van drie opknappertjes

Nog een Milanootje erbij, omdat de plaat met de cijfers en de wijzers zo mooi zijn.

En nog een Jumbootje van Doxa

Ik heb al zoiets, maar deze is wel erg mooi.

2 likes