Maareh… er lijkt geen lume op de wijzers te zitten. Dat zou ik wel verwachten met gelumede cijfers op de plaat.
Qua straling kan het meevallen. Ik heb er eentje met lume wijzers en die blijft onder de 2 microsievert, wel gemeten op het glas, maar ik had op voorhand hoger ingeschat (misschien zit er een erg dik glaasje op…)
Dat kan soms heel rare resultaten geven. Ik heb er eentje liggen die op alle vlak radium schreeuwt - jaren 20, duidelijk lume, verkleuring, etc. - maar de geigerteller geeft absoluut niks. Noppes. Heel vreemd. Vertrouw het voor geen haar.
Deze 6109-8029 komt net binnen, ook 50 jaar oud, mat-blauw dit keer. Een mooie grote, duidelijke wijzerplaat die er nog heel goed uitziet. Zal ik vast mooi kunnen opknappen. Ben benieuwd naar het minder vaak voorkomende 6109 caliber.
Edit: kast, deksel en band liggen al in de ultrasoon wijzerplaat nog pristine, zo mooi mat! Haast velours.
Uit Portugal. Dit merk is totaal onbekend.
Maar de binnenkant heeft een mooi koperkleurige Unitas 6310, 13 lignes. En chroom kleurige kast.( Ik mag geen goudkleurige meer kopen van mezelf) Tenzij…
Enfin. Stoppen met aankopen is nog steeds moeilijk
Maar ook dat is misschien wel meer dan het lijkt. Ik betwijfel dat dat kastje origineel is dus die kan dan de kliko in, hopelijk zit er achter de wijzerplaat dan nog een origineel uurwerk maar het kan ook zijn dat ik alleen maar een wijzerplaat heb gekocht
We gaan het zien
Goed gezien dat de tap van de secondewijzer er zit, en hij zit op de juiste plek. Dat geeft hoop dat het originele uurwerk erin zit, en niet een willekeurig iets