Vintage incoming (Deel 2)

Wat hebben wij toch een
vreselijke… uhm
fantastische hobby… :joy: :joy: :joy:

3 likes

Moet dan bijna wel Dux SA uit Zwitserland zijn. Er van uitgaande dat die wat eerder gestart is dan in Mikrolisk staat. Wat staat er op het uurwerk/binnenkant kast?

2 likes

:laughing::laughing:

En verder nog een fantastisch huis, baan en te brede interesse :sweat_smile:

1 like

Niks speciaals, dacht ik…

Hmm. De onderste kast lijkt me ook een facet te hebben op 6 en 12, echter minder scherp. De afronding lijkt ook af te wijken van de bovenste.
Is het niet gewoon de onderste en dan een keertje tegen een polijstwiel gedrukt? :thinking:

Wel een toffe vondst trouwens.

Deze webshop verkoopt grosgrain lint en bij veel gestelde vragen staat dat je per mail speciale orders kunt vragen.

Dat maatje moet dus wel te doen zijn :slight_smile:

@Lexaf dank voor de like. Was het alweer vergeten. Ik zal morgen of overmorgen het tangetje opmeten @lassale (is al een poosje binnen maar nog geen tijd gehad om ermee aan te klooien).

2 likes

Klopt, de kast is net iets anders dan in de catalogus, het zijn meer afrondingen dan afschuiningen. Maar de onderste is het ook niet, die mist het vlakke stuk op de voorkant van de kast. Ach, modelnauwkeurigheid op z’n 1920’s :grin:

2 likes

Haha exact. Toen waren er nog geen cnc machines die een facet maken welke op de micrometer nauwkeurig is :grin:. Dat is ook wel de charme :+1:

2 likes

Inderdaad, je zag wel meer verschillen in die tijd :grin:
Ook met uurwerken was uitwisselbaarheid van onderdelen nog niet vanzelfsprekend.

2 likes

De Eterna die ik had gekocht is van de week binnengekomen, en vandaag weer retour naar Zweden.

In de advertentie stond, werkt niet, alle onderdelen in orde.
Dus dan ga ik ervan uit dat een service beurtje volstaat, maar dat viel tegen, de kast ging al moeilijk open toen de klep eraf was zag ik een opgekreukeld balansveertje, en een deel van de regulator en een stukje veer van de bumper, die mogelijk de schade heeft veroorzaakt.

Ik heb contacr opgenomen mer de verkoper, en die zou weer contact opnemen met de eigenaar.
Ik had voorgesteld om dertig euro terug gestort te krijgen en dan houden, of het horloge retour en het aankoopbedrag teruggestort. De beslissing van de eigenaar was dat hij geen dertig euro korting geeft en het horloge terug wil hebben en dat dan het aankoopbedrag wordt teruggestort. De eigenaar was volgens de verkoper zeer teleurgesteld, ja maar dat ben ik ook, ik vind dat de advertentie niet klopt.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik had het horloge gekocht voor 103 euro exclusief verzendkosten, ik heb het zojuist verzonden en dat kost nog eens 17 euro, dus het kost me ook twee keer verzendkosten, hoewel de verzendkosten vanuit Zweden naar Nederland een tientje goedkoper is.
Ik heb de gok genomen en verloren, wel fijn dat het terug mocht.

.

6 likes

Soortgelijk eens meegemaakt, maar dan niet qua defecten maar dat het als herenhorloge werd verkocht, dat het ook in die categorie stond en ik echt aan de foto’s niet kon zien dat het om een dameshorloge ging. Daar heb ik de verkoper ook op aangesproken en die gaf me gelijk. Ik heb toen mijn geld inclusief de verzendkosten terug gekregen. Enkel de retour verzendkosten waren voor mijn rekening.
Baalde er wel wat van, maar soms heb je pech.

Dus JA, ik kan jou heel goed volgen. Ik zou denk ik hetzelfde hebben geprobeerd … kosten van defecte onderdelen van de totaal prijs afhalen en het horloge houden. Zo niet, retour. Maar dan wil ik de verzendkosten dus ook terug en die niet 2x betalen.

1 like

Opzich is de prijs dan nog prima, maar goed, alle onderdelen in orde = alle onderdelen in orde…

1 like

Ik heb nog gezocht voor onderdelen, maar niets gevonden, dan wordt het wel moeilijk en ben ik blij met de terugstorting van het aankoopbedrag, de verzendkosten neem ik dan wel voor mijn rekening, vind ik niet zo’n probleem. Je kunt moeilijk iemand dwingen ook de verzendkosten te vergoeden, moet je weer gaan soebatten over verzendkosten, daar heb ik geen trek in.

3 likes

ik begrijp je teleurstelling, ik begrijp ook de verkoper want niet werken is niet werken en een beschadigde spiraalveer in hoeverre valt dat onder onderdelen? Iemand die geen verstand heeft van een mechaniek ziet dat gewoon niet. Die ziet enkel dat de balans vrij beweegt. En wat als de spiraal wel goed had geweest maar iemand alle balansbandschroeven had afgevijld onderop - zo ligt er nu eentje hier op tafel, geweldig horloge, zag er top uit en toen kwam uit dat alle schroeven behandeld waren met een vijl - dan zou dat horloge ook de nodige herstelling nodig gehad hebben, zou het onderdeel dan ook niet goed geweest zijn en hoe bepaal je dat dan en vooral wanneer? Soms moet je gewoon je verlies nemen, dat hoort er bij. Op pakweg 3000 ebay aankopen heb ik in totaal 3 keer iets teruggestuurd, als ik dat voor alles had moeten doen dat net niet zo als omschreven was dan had ik minimaal 1000 keer iets moeten terugsturen.

Kleine persoonlijke opmerking nog, als je dat van mij overgenomen zou hebben - ik zou me wel beperkt hebben tot “werkt niet” in de omschrijving - en ik zou zien dat je de balans uit de mechaniek verwijderd had, nam ik hem sowieso niet terug. Verkoper is op dat vlak behoorlijk coulant geweest, als je een vernachelde spiraal ziet, fotografeer je dat in het werk. Mechaniek manipuleren door er dingen uit te halen is in principe elk retourrecht kwijt.

Nu goed hij gaat terug naar Zweden, maar dit ga je nog tegenkomen, wees je daar van bewust. Ook prijsgewijs 103 euro voor een horloge met potentiële waarde van ca 600 euro, ik weet niet dat had ik gehouden en er een zoekopdracht balans compleet / caliber compleet voor in ebay gezet .

vooral als je ziet wat het had kunnen worden :wink:

14 likes

eindelijk een fatsoenlijk geprijsd glas voor de king seiko gevonden en dus incoming voor 80 incl verzenden. Nu zijn alle zoekopdrachten bij buyee en ebay op eentje na (nl valjoux 54 / 61 want nog steeds op zoek naar het chrono meeneemwiel) verwijderd, wat gaat het hier kalm worden op horloge gebied :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

9 likes

Ja, je hebt wel gelijk, ik heb er ook wel een beetje spijt van dat ik het terug heb gestuurd.
Ik heb contact met de verkoper en hij stelde dan voor dat hij het pakket niet ophaalt, dan wordt het pakket geroutineerd. Tis wat met die koper, twijfelaar dan dit en dan weer dat, maar wat de verkoper voorstelt, is voor hem wel de makkelijkste weg, misschien is het toch beter als hij het wel ophaalt en ik dan weer de verzendkosten betaal, ik heb dat in eerste instantie zo neergelegd, nu komt hij met het idee om het dan niet op te halen. Is dat wijs?

1 like

Ik zou gewoon je geld terug vragen. Pakket retour is ook maar afwachten of dat goed komt.

1 like

!03 euro was ook niet veel voor het horloge, als je ziet wat ze vragen voor zo’n bumper automaat uit de jaren 40, ik was gewoon teleurgesteld dat de veer stuk was, en wilde het gelijk terugsturen, mede omdat de advertentie niet klopt, nu zou het kunnen dat de verkoper er niets vanaf wist, is ook voor hem niet fijn als de koop dan naderhand niet doorgaat, en ik heb er geen haast mee en aan die onderdelen kom ik wel, misschien ook met hulp van Vintagewatchstuff, kom ik wel aan de onderdelen. Dus toch maar gevraagd of het mogelijk is dat ik het weer toe gestuurd kan krijgen, en dat kan, dus nu ga ik niet vragen om toch het geld terug te storten, die zal zich dan afvragen of ik een beetje van lotje getikt ben.

2 likes

Ik hoop dat je dan ook zo vriendelijk zal zijn een klein extraatje naar de verkoper over te boeken, want dubbel werk voor de man of vrouw. Neem nu de rolex, ik heb de man die me de tube gefikst heeft zonder totaalrevisie omdat ik die zelf wilde doen ook een extraatje overgeboekt, zo toon je niet enkel dankbaarheid maar bouw je ook goodwill op voor toekomstige aankopen. Horlogeland is klein, enige coulance en zo nu en dan een extraatje, vooral in dit geval met je eterna, kost je nu een tientje, maar komt in de toekomst in veelvoud terug. Het eurootjeswerk en alles afwegen en tellen, alsook the due diligence die je voor aankoop moet doen, niet na aankoop, dat wordt in horlogeland doorgaans niet erg gewaardeerd.

Voor je bumper moet ik je kwestie wisselstukken denk ik ook teleurstellen, ik heb niets maar echt niets meer van eterna, die op de foto is daadwerkelijk de enige eterna dat ik heb. Heb ik ook al meer dan 10 jaar en ik mag hem dus ook niet laten vallen want geen wisselstukken :rofl:

Als je hem terug hebt, kijk dan welk caliber het is, laat het even weten via pb en dan zoeken we mee

5 likes

Hé cool dan is het specialleke weer origineel :partying_face:

1 like

Ik moet het glas met ring er nog uit krijgen zonder de bezel te verprutsen, vorige keer enkel glas uitgedrukt omdat de bezel niet echt wilde. Dus glas is er binnenkort maar t moet er ook nog in he, sta er niet op te springen :rofl:

2 likes