Het gekke is, dat op de foto van mijn exemplaar (ik heb het spul nog niet hier, het zit in de shipping pipeline) het merk ‘INTEX’ te zien is. (INTEX <> TEXIN = helder) Dat zou betekenen dat Texin / Intex een Duits (Pforzheim) manufactuur is met eigen uurwerken. In de oude Ranfft database staat het uurwerkmerk INTEX, met een aantal uurwerken. (ik kan wèl de oude pink pages vinden, maar er niet in zoeken).
Echter, géén van die uurwerken is het kaliber dat in ‘mijn’ Texin zit, dat is de Jeambrun 23D, zoals @Harpoen knap gevonden heeft. Dit soort grappen, zeker bij die wat meer zeldzame kalibermerken, maakt het zoeken soms wel lastig. Intex staat in Mikrolisk. Texin niet…
In elk geval, deze is gedocumenteerd. Als er aan het horloge gesleuteld moet worden, is het eenvoudiger als de gegevens bekend zijn. Nogmaals mijn dank.
Ok, Peter, dank je. Ik ga eens spitten bij de Enicar kalibers.
Nog 4 kalibers te gaan + benieuwd wat er in die Optima zit. Ik blijf, uiteraard, zelf ook zoeken.
Zeldzaam mishandeld ding, met die afgeknipte pootjes.
Misschien helpt een fotootje van het uurwerk aan de balanszijde? Als je weet welk kaliber het is kun je er misschien nog een bruikbaar horloge van maken.
Ah! Top Patrick, ik had nu nog iets te weinig aanwijzingen daarvoor. Wellicht kom ik bij jou om de wp. Heb nog een en ander liggen en vlgs mij ook een Crown.
Dat zou handig zijn nietwaar? ik heb nog donorkasten liggen, Geen idee of het kloppend is te krijgen.
Weet ook niet of je dat moet willen proberen. Dit zou bij mij gewoon in de donorbak gaan. Donorwerken hebben liggen is altijd lekker als je in de toekomst een project hebt met dit type uurwerk.
Klopt als een zwerende vinger. Maar als het kloppend is te krijgen… niet gewaagd is altijd mis. Hoewel ik denk dat hier veel werk aan is: de wijzers draaien gewoon in het rond. Dat kan duiden op missende onderdelen of kapotte onderdelen. In beide gevallen veel werk nodig enz.
Voor mij zou het ervan afhangen wat je dan uiteindelijk hebt. Heb je na al dat werk en onderdelen verzamelen een zeldzaam horloge van de ondergang gered, dan zeg ik, ga ervoor. Heb je iets waar er nog 1000 van op ebay staan, niet aan beginnen
Overigens iets wat ik gaandeweg geleerd heb. Ik heb ook ooit wel horloges gekocht met de intentie om ze op te knappen, die ik later zonder scrupules van de projectenbak naar de donorbak verhuisd heb. Bij nader inzien echt de moeite niet waard.
Andersom kan overigens ook. Gekocht voor onderdelen, maar bij nader inzien bijzonder genoeg om toch op te knappen.
Respect voor je (fotografisch?) geheugen. Die Tusal, waar je naar verwijst heeft een Enicar 410, alias Durowe 4220 en géén AS 1803. Die lijkt erg op, maar is 'm dus niet niet. Het zelfde motortje dus als in de zojuist verworven Savillon.
Klopt, Peter, maar dat maakt voor de techniek niet uit, denk ik. Beide versies zijn (hoop ik) identiek. Het zou iets kunnen schelen in de datering, d.w.z. dat de Durowe exemplaren mogelijk iets jonger zijn. Het Savillon exemplaar is, gezien het design wel Zwitsers, denk ik. Durowe(= Laco) is Duits, maar later ook weer Zwitsers.
Who… is me? Shame and scandal in tha familie…
Mannen, nogmaals reuze bedankt voor het speurwerk en de snelle reacties. Heerlijk om op het forum zo met elkaar te werken. Daar geniet ik echt van.
Nu nog hopen dat het lotje binnenkomt vóór Mw. Lexaf en ik naar CH vertrekken voor een weekje met de kinderen en kleinkind. Anders krijgen we weer dat gedoe met zwervende pakjes…