Vintage incoming (Deel 2)

Heel aantrekkelijk, mooi horloge Tim

Dit is mijn favoriet en de prijzigste.
Doxa - Baby 565 WWII François Borgel Case 1944

7 likes

Binnenkant, het uurwerk wordt beschermd met een stofkap.

11 likes

Gaaf ding :ok_hand:

1 like

Ja, leuk horloge, wat de doorslag gaf om het op te nemen in de collectie was de inscriptie op de achterkant, dat is uniek en maakt de geschiedenis zo tastbaar, hè.

2 likes

Enorm. Het maakt onmiddellijk tastbaar duidelijk dat het niet zomaar een object is maar iets waar een persoon, lang geleden, heel aan gehecht was. Gekregen voor een speciale gebeurtenis, of van een dierbare.

Maar ja, ik ben ook een sucker voor alledaagse oudheid. Graveringen in gebruiksvoorwerpen, inscripties in oude boeken. De 2000 jaar oude graffiti op de muren van Pompeï. :heart:

3 likes

Leuk om te zien. Tissot heeft ook horloges gemaakt voor datzelfde oderdeel, Civil Services India :+1:

1 like

Meer iets “koloniaal ambtenaar” achtigs dacht ik?

5 likes

De gravure verwijst duidelijk naar een Belgische persoon genaamd Lefebvre uit Wezembeek.
Wezembeek-Oppem, nabij Brussel, was een strategisch gebied tijdens de Tweede Wereldoorlog, met diverse activiteiten van de Geallieerden en de Weerstand.
Horloges zoals deze vertellen niet alleen de tijd, ze vertellen verhalen. Deze DOXA heeft iemand door de donkerste dagen van de geschiedenis begeleid.
Serienummer: 4316574 43 betekent dat het uit het jaar 1943 komt.

https://www.vintagewatchstraps.com/borgel.php

Interessant een Borgel case :heart_eyes:

1 like

Zojuist van Tradera vernomen dat ik een horloge waar ik op heb geboden ‘gewonnen’ heb.
Een ‘ETSIRA’ Nooit van gehoord. Toch even nakijken…
En ja hoor, Mikrolisk geeft thuis.

Het is dus… een Enicar!.
Wat meneer Ariste Racine dus met zijn achternaam deed, namelijk achterstevoren spellen, leverde de merknaam ‘Enicar’ op. De zelfde truc heeft hij kennelijk ook nog eens gedaan met zijn voornaam:
‘ARISTE’ achterwaards gespeld is… ‘ETSIRA’!
Ben benieuwd hoe het horloge er uit ziet als het binnenkomt. Verzending vanuit Zweden gaat met DB Schenker, dus het kan even duren, maar het komt wel altijd aan (tot nu toe).
Ben ook heel benieuwd wat voor uurwerk er in zit, met name of het ook een AR (Enicar in-house) kaliber is.

9 likes

Ja, dat zijn hele mooie kasten, ik heb er een aantal in de verzameling.

Mooie vondst, Lex. Weer een stukje geschiedenis rondom Enicar.

1 like

Oepsie

4 likes

Bedankt voor de info!
Het horloge werd aangeboden als “Canteen Service India” maar heb nog geen tijd gehad voor een uitgebreide zoektocht.

Dit was de verkooptekst in ieder geval:

1 like

Er is een leuk boek over de graffiti van Pompeï. Vooral verkiezings leuzen en reviews van de plaatselijke dames van lichte zeden. En, op de openbare toiletten: “Sextus cacat” (Sextus heeft hier gepoept. En nog een keer"). 2000 jaar later, niets veranderd aan toilet graffiti :wink:

1 like

Gisteren weer een bak rommel gekocht :innocent:

Maar het ging uiteraard om de 1920’s Tissot tonneau :sweat_smile:

Geheel tegen m’n gewoonte in een horloge met radium. Nog even bedenken hoe ik daarmee omga. Radium gaat er sowieso uit, maar ga ik hem dan (laten) relumen of niet :thinking:
Maar genoeg tijd om daar over na te denken, gaat voorlopig in de overvolle projectenbak :face_with_peeking_eye:

9 likes

Geweldig dit ! Je weet me te vinden hè! ( Voor een service en als je geluk hebt komt ie ook nog terug :innocent:)

1 like

???
@basvg over de Etsira:

Maak je geen zorgen Bas, dat doe ik ook niet :joy: Ik kom ze wel ophalen bij je! :+1: :rofl: :innocent:

1 like

Bijzondere tekst. Het lijkt me sterk dat kantine medewerkers een speciaal horloge kregen.

2 likes

Hahaha ja mij ook :rofl: