Snelle reactie! dankjewel Petro
Ik heb vannacht gewerkt, vandaar dat ik al zo vroeg hier ben, ik ga zo meteen slapen en ben vanmiddag weer present.
Ik sta altijd om 5 uur op, tot vanmiddag
Vintage ingekomen. Uit Italia. Een Vibrante Chronograaf zakhorloge.27983 serienummer.
Ik vermoed 1927, is verkocht als jaren '30 dus lijkt mij redelijk.
Schade aan de emaille plaat. Misschien dat ik die nog wat schoonmaak. Geeft nu 24 uur de tijd goed aan maar stopt na een paar tellen met de chrono aan, heeft dus onderhoud nodig.
Klepje sluit ook niet.
Ik probeer heel hard niets (of bijna niets) meer te kopen. Gaat over het algemeen goed. Maar een chronograaf zakhorloge stond nog op de lijst…
Uurwerk wil/moet ik nog uitvinden.
Enfin…foto’s (met beschadigde lens genomen)
Edit
Volgens mij is het deze, een Minerva 19/9
Niet helemaal uitgesloten natuurlijk, maar serienummers hebben maar zelden een stuk van een jaartal erin. Ze beginnen gewoon bij 1 en dit is de 27983e kast die ze maakten.
Maar wel een mooi uurwerk
Mijn aankoop gevoelens worden trouwens behoorlijk aangewakkerd door dit boek (kringloop vondst van verleden maand)…
Is dat zo? Dat verbaast mij eerlijk gezegd.
Deze zou volgens onderstaande link dan van even voor de Eerste Wereldoorlog zijn. Wat wel klopt met een Mikrolisk referentie uit 1904 van Vibrante.
Uurwerk serienummer lijkt dan 879359.
Zo werkte het bij veel bekende merken in elk geval wel. Zeker 100 jaar geleden. Hooguit dat ze reeksen hanteerden, beginnen bij 1 voor de uurwerken en bij 1000 of 10000 voor de kasten, zoiets. Uurwerken en kasten werden in die tijd vaak bij batches ingekocht en lagen zomaar een hele poos op de plank, daar was geen jaartal aan te koppelen.
Ja, precies, dat met 1000 / 20.000 beginnen dat had ik verwacht. Zoals in andere branches met machinebouw en metaalbewerking. Thanks voor de toelichting.
Bij Tissot zijn ze wel gewoon bij 1 begonnen en zo door genummerd. Ze zijn alleen de eerste keer bij 100.000 opnieuw begonnen.
Overigens zitten ik ook daar wel degelijk hier en daar reeksen in. Vanaf ongeveer 1910 kregen de uurwerken en kasten verschillende nummers, en die liggen soms best een heel stuk uit elkaar.
Er zijn genoeg voorbeelden bij andere merken van uurwerken die jaren later pas zijn gebruikt… soms decennia later .
En dan bedoel ik niet die UG revival van pas die 60 jaar oude nos uurwerken heeft gebruikt.
Prachtig!
Klopt, gebeurde bij Tissot ook wel. Ik houd van sommige modellen een archief bij, en dan zie je soms vrij oude uurwerken opduiken in een tijdperk waarin je ze niet meer zou verwachten.
Dankzij een tip van Mark op het Russische topic kon ik deze mooie
POLJOT Buran 3133 Chronograph kopen voor een supervoordelige prijs, ik heb deze kans direct aangenomen en lid geworden van een Duits forum en contact gemaakt en geld overgemaakt.
Als het goed is wordt het vandaag nog opgestuurd.
Mooi! Als ik dat 3133-uurwerk zie bekruipt me altijd een lichte spijt dat ik m’n Strela ooit van de hand heb gedaan.
Aan jouw 3133-uurwerk te zien zou het van 1996/1997 moeten zijn:
-er staat “3133” zonder kroontje, en zonder “P” of “SU”
-de chronograafwieltjes zijn geel
Succes ermee!
Leuke Poljot. Ik heb er ook eentje.
Enig nadeel(tje) is dat je denkt dat de wijzers lichtgevend zijn, maar het is gewoon groene verf.
Maar verder een fijn horloge. Deze Poljots kunnen erg mooi lopen.
Dank je Scudo, ik las deze tip op een ander topic, ik ben gelijk gaan kijken en de prijs was laag in vergelijking met de handelswaarde, dus heb het gelijk gekocht. Ik vind het ook een mooi horloge, het zal wel een servicebeurt kunnen gebruiken, het heeft lang stil gelegen, maar alle functies werken.
Ik ga de kast schoonmaken en zal dan hier terugkomen om te laten zien.