Vintage incoming (Deel 2)

En dan komt er zo’n fantastisch font op de dial tevoorschijn - door naar het font topic om meer mensen te laten genieten :hugs:

1 like

Vandaag van mijn oom gekregen. Heeft deze 50 jaar gehad en gebruikt.
Een Urema schoonmaak machine.
( Ik vermoed Uhren Reinigungs Machine)
Ik ben hier heel blij mee!!

22 likes

Ik heb deze twee onderweg. Hopelijk komt Ome Post goed aan…… beide zijn echt super netjes.

20 likes

Als het al meer dan 50 jaar oud is, zou je er goed aan doen de bedrading te vervangen. Je wilt niet hebben, dat een poreuze kabel tegen de metalen wand van je schoonmaakmachine licht te schuren… Dat kan een “schokkend” resultaat hebben… Dat klinkt heel moeilijk, maar valt best mee. Het enige is, dat meestal het hele apparaat uit elkaar moet…

4 likes

Ha tof! Nou wordt het serieus!

1 like

Twee heuze penankerkampioenen :+1:
Mooie dingen hoor!

Ik heb een gekke aantrekkingskracht tot Zenith de laatste tijd… de derde in een maand tijd is onderweg:

Nu nog tijd vrijmaken om ze alle 3 een service te geven :rofl:

21 likes

Klinkt toch best lastig dan :thinking::thinking:

2 likes

Dat klinkt lastiger, dan het is. Het kopiëren van de kabelboom is moeilijker. Zo’n apparaat zit verrassend eenvoudig in elkaar. Maar om alles aan te kunnen, moet bijna alles los.

2 likes

Yihaa! Heel blij dat ik deze heb gevonden. Voor mijzelf is dit een waardevolle aanvulling op de Eska/Royce-tijdlijn in mijn bescheiden verzameling. De Dollar coins waren het eerste wat ik over het merk las, maar ik had toen geen idee wat dat inhield. Mijn interesse lag daar ook niet. In de loop der tijd zag ik Eska coin horloges uit de jaren '20, 30 en 60 / 70. Van haute Horlogerie tot de simpele uitvoering, zoals deze. Daar zit zo’n 7000 euro verschil tussen. Ik ben maar voor de simpele gegaan. :sweat_smile:

12 likes

Goed bezig :muscle: Onderweg naar een Defy of toch meer Dresss?

1 like

Ik zie ze ook wel eens, heb je een bronnetje met wat info? Of kan je wat vertellen?

1 like

Bijna zover

27 likes

Hmm eerder dress dan Defy denk ik…

1 like

Veel informatie heb ik er nog niet over opgezocht. Dus houd me ten goede.

Coin watches (niet te verwarren met Dollar watches) bestaan al sinds de 19e eeuw. Later kwam Patek met Dollar Coin horloges tussen 1920-1930. Massief gouden horloges met waanzinnige details en afwerking. S. Kocher was toen net opgericht en deed in feite hetzelfde, net als een aantal andere makers van hoogwaardige horloges in die tijd.

Kocher voerde toen eerst alleen het merk Eska, dus die zie je weleens. Of ze daarna tijdelijk gestopt zijn met Dollar Coin watches is mij niet bekend. Rond Ww2 lag de focus op militaire horloges. Daarna kwamen de luxueuze sports watches. Royce werd als merk in of na 1930 gelanceerd. Tool en sports watches, voor een bredere doelgroep.

Rond ±1970 ontstond er een revival van de Dollar Coin watches die tot rond 1980 duurde. Ik weet niet welke merken daar allemaal op insprongen, maar Patek sowieso. S. Kocher bood in het meer betaalbare luxe-segment vergulde Dollar Coin horloges van zowel Eska als Royce, zie de flyer hieronder uit 1970. Ze vierden daarmee het 50-jarig bestaan. In het hogere segment kwamen ze (opnieuw?) met fraai gemaakte Eska’s, waarbij de wijzerplaat onder een dollar-deksel zat. Meer zoals ze dat in de jaren 1920-30 ook deden.

De rechter is dezelfde Royce als die ik binnenkrijg. Zo’n Eska stond vorige week op Vinted en was binnen no-time verkocht. Opvallend.

Hieronder wat voorbeelden uit het hogere segment.

Eska

Hieronder wat voorbeelden van andere merken:
corum

13 likes

Leuk verhaal en goed uitgezocht! Thx!!

2 likes

Deze zag ik in een lotje, maar kon ik ook apart overnemen.

Vers verguld is dit weer een plaatje!

14 likes

Fixed. Pusher schoongemaakt. :pray:t3:

11 likes

:point_up:

Nog een leuk lot van vier horloges, 1 is deze Longines, er zat ook een Eterna matic in, is ook een leuk horloge, moet wel opgeknapt worden, verder een Gloetta, en een Timex.

10 likes

Ik zag dit hier net passeren op de lokale site…

Tempting, maar boven mijn herstelkunnen vrees ik :grimacing:

Of ik moest ergens een andere kast met pushers kunnen vinden… de wijzerplaat ziet er heel goed uit en het binnenwerk zou functioneren :thinking:

16 likes