Ha ik had hem al met Maurits gedeeld. Niet om te kopen, dat is te duurš
Maar de code RB is een raadselā¦
Afkorting voor rubbish ![]()
Radium Burn ![]()
Reyntjens Benedict?
Daar is het horloge te oud voor, lijkt me.
Goed bezig met Citizens zie ik ![]()
Scherpe ogen heb je ![]()
Inmiddels gearriveerd. Bij eerste anamnese wat gemixte indruk. De wijzerplaat poten zijn afgebroken maar zitten nog wel in het uurwerk. Daardoor denk ik dat wijzerplaat en uurwerk wel bij elkaar horen.
Het deksel vermeldt 7005-8062 terwijl de kastvorm precies op de 7005-8000 lijkt. Heb het idee dat de kast en het deksel niet bij elkaar horen en misschien ook niet bij het uurwerk. Moet nog even de datering achterop de wijzerplaat checken met het kastdekselā¦
Uur- en minuutwijzer horen zeker bij de wijzerplaat, maar heb mān twijfels bij de secondewijzer, die is zo lang dat hij tegen de (vrij hoge) indices aan liep.
Het uurwerk ziet er niet slecht uit en loopt prima, zolang de secondewijzer niet tegen de indices aan looptš¤£
Wat ( wie) is da?
8010 kast en wijzerplaat zo te zien
Dat was een Pontiac dealer. Zelf schrijven ze hun achternaam eerst.
Maar ik denk te weten wat R B is. Rijkswacht Belgiƫ.
Mijn Antwerpse neef zei altijd tegen mijn vader:āja maar nee nonkelā
Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik het niet uitsluit maar dat ik dan wel ook exemplaren met GN (Gendarmerie Nationale) zou verwachten. En die ben ik nog niet tegengekomen.
In het destijds tweetalige Belgiƫ lijkt me dat wel noordzakelijk.
Dus ik noteer het als mogelijkheid maar blijf verder zoeken.
Foto van een Belgische Rijkswacht brigade in 1946. De rijkswachter rechts -op de foto draagt een rechthoekig horloge.
Verder kom ik alleen een zakhorlogen tegen, maar die werd gegeven door de Koning aan een rijkswachter. Dus weinig info.
Ik zit dus op een dood spoor, online weliswaar.
Er waren toen veel meer rechthoekige horloges dan tegenwoordig (waarom?).
Het horloge dat je nu gekocht hebt is zeker van voor de oorlog. Meer kan ik er niet over zeggen.
In mijn archief heb ik een verguld exemplaar dat erg op jouw horloge lijkt met op de buitenkant van de bodem het nummer 605 (als ik het goed lees)
Welk nummer staat op jouw exemplaar?
ook met RB?
200 staat erop.
Ik heb hem nog niet.
Nee, ik was op zoek naar Rijkswacht horloges. Dan zoek ik op verschillende manieren en āRijkswachter + Horlogeā leverde dit zakhorloge op:
https://blog.seniorennet.be/turbo999/archief.php?ID=1746462
Deze Orator is onderweg!
Dank Dennis @Cav voor de info. Ik meende al iets te zien onder de balans. Maar jouw info bevestigt: het is een Eta 1080 maar met een hecking aanpassing in de platine.
Naar de vaantjes. As usual ![]()