Vintage incoming (Deel 2)

Heb je goed gedaan :+1: Ik wilde gewoon niet zoveel uitgeven. Het is je gegund :blush:

1 like

Mooie vangst Friso.
De Jenny is :ok_hand:t3:

1 like

Ik heb ook wat binnen weten te hengelen:

IMG_9968

14 likes

Dank je Boris :blush: en helemaal eensch, die wijzerplaat… :star_struck:

Kleine misvatting die ik vaak tegenkom over Wittnauer. Wittnauer was niet de Amerikaanse Longines, Wittnauer is altijd een eigen merk geweest en tevens de importeur van Longines in de USA. Ze zijn begin 1900 samengegaan met longines met dien verstande dat beiden hun eigenheden behielden en wittnauer bleef importeur van Longines maar had mechanischerwijze niets met Longines vandoen. Een wittnauer heeft als mechaniek inhouse mechanieken die ook zo gesigneerd zijn en deze zijn eta afgeleiden / AS afgeleiden. Longines heeft ook eigen inhouse mechanieken, maar die zijn echt eigen - i.e. binnen longines gecreëerd en ontworpen - en niet afgeleid van eta/as op de valjoux chronografen en de horloges vanaf ca 1960 na. Wittnauer en longines movements of parts thereof kunnen niet, nooit, uitgewisseld worden.

in de jaren 40/50 heeft longines het zelfs zo ver gebracht dat ze vacheron en lecoultre overnamen. Voor wat Wittnauer betreft de samenwerking is ergens in de jaren 60 gestopt en dan is Wittnauer in Aziatische handen gekomen en nog wat later is Longines in handen van de swatch groep gekomen, grootste fout die longines ooit maakte met al die eta eenheidsworst erin als je kijkt van waar ze komen.

een lecoultre onder longines heb ik ooit weten te bemachtigen, een vacheron evenwel niet

kijk even naar de begeleidende leaflet bij de lecoultre en vergelijk met de longines

15 likes

Spannend. Deze ziet er best goed uit, compleet met de band. Veel goedkoper gekocht dan de andere die ik zie. Volgens de verkoper uit Duitsland doet ie het goed, verkoper heeft veel mooie andere horloges.
Nou ja, maar ff kijken als ie binnen is.

21 likes

Ooit Vacheron-Constantin en LeCoultre in bezit hebben, en een generatie later zit je aan de entry-level kant van de luxehorloges als aanhangsel van een reuze groep… het kan verkeren. :see_no_evil:

3 likes

Als ik het dan goed begrijp, en wat ook het “Amerikaanse Longines” zou verklaren, is dat het heel goed mogelijk is om een Longines uurwerk en Longines “Swiss” wijzerplaat tegen te komen in een Wittnauer kast.
Die zie ik nog wel eens en heb dit altijd als legitiem beschouwd.
Of heb ik dan toch een Frankenwatch te pakken?

Weet je dat zeker? Werden ze niet gewoon allemaal geïmporteerd door dezelfde partij?

1 like

Longines uurwerk in een kast die enkel wittnauer gesigneerd is, is m.i. niet correct. Ik heb lukraak wat longines uit de usa genomen en de kast binnenkant gefotografeerd, longines staat er overal in al dan niet in combinatie met wittnauer.

in een wittnauer kast staat normaal geen verwijzing naar longines. dus een longines werk in een kast die enkel wittnauer gesigneerd is, lijkt me een swap geweest te zijn

vacheron & constantin + lecoultre zijn of waren “a division of longines - wittnauer watch company” / "division of longines - wittnauer "

Overal zo gemarkeerd in de advertenties uit die tijd. Bij de prijslijst van de longines wittnauer watch company en de advertentie over wat de longines-wittnauer collectie inhoudt staan de lecoultres er gewoon tussen

10 likes

Wel uitsluitend amerikaanse advertenties.

Zou mij niet verbazen dat t dus om de US import gaat die door Longines-Wittnauer werd gedaan.

Voor Amerika werden cases (lokaal gemaakt) en movements sowieso al aangepast (minder jewels) en soms in delen verstuurd.

Volgens mij heeft de Zwitserse longines nooit vacheron of lecoultre gehad.

Hier een soort gelijke interpretatie:

2 likes

Ik heb ook even gekeken.
Staat idd Longines Witnauer in. Alles ok dus.
Bedankt voor de moeite!

1 like

dat heb ik ook niet beweerd. Ik had het steeds over de Amerikaanse lecoultre

Het was dus de importeur van

1 like

Vandaag mijn “haul” aan horloges uit Japan binnengekregen…

21 likes

Zo dikke vette buit!! Is die 10a toevallig als donor gekocht? :stuck_out_tongue_winking_eye:
Zoek nog een anker en een complete balans…

Ik had vandaag een leuke verrassing, toen ik op kantoor kwam lag er een cadeautje klaar van een collega:

Heeft hij blijkbaar ooit NOS in Hong Kong gekocht, dus toch een NA zonder dat ik over budget gegaan ben :rofl:

14 likes

Ja, maar die heb ik nodig voor een ander horloge. Maar die is dan weer wel beschikbaar.

Maar ik ben heel nieuwsgierig naar de Zelma chronometer. Loopt nu nog niet erg goed, maar het ding heeft wel een Breguet spiraal…

1 like

Laat maar even weten, die van mij heeft een kromme balanstap, missende plateausteen en waarschijnlijk ook de verkeerde spiraal :see_no_evil:

1 like

Kijk eens wat leuk!
Weliswaar defect, maar dat wordt een uitdaging. Dit iconische horloge!

Lip Baschmakoff directie!

22 likes

Dat wordt priegelwerk inderdaad :grin: