Vintage incoming (Deel 2)

PS; de Mauthe is degene met de VW achterdeksel!

5 likes

Toffe aanwinsten. Die Wyler ziet er qua kast heel goed bewaard uit, maar let op met de wijzerplaat want die verkleuring lijkt wel héél hard op (stevige!) radium burn. :slightly_smiling_face:

2 likes

Bedankt, ik ga morgen de geigerteller er naast leggen om te kijken hoever die uitslaat!
De Wyler heeft wel een mooie patina maar de tijd aflezen wordt wel lastiger zo met de vergulde wijzers.

1 like

Dit is helaas geen origineel exemplaar.

Oh?
Vertel wat er niet origineel aan is aub.

Dat was in de advertentie van Tudor13 toch vermeld? Wijzerplaat, bezel, wijzers zijn niet origineel.

1 like

Tuurlijk Patrick :joy: gelukkig weten wij dat de horloges uit Japan meestal beter zijn dan de beschrijving :+1:

Er stond “ wijzerplaat, wijzers, bezelinlay vernieuwd”. Er stond niet bij dat ze niet origineel zijn.

In dit geval zijn de wijzerplaten behoorlijk heen. Daar had ik ze ook op uitgekozen, want dat drukt de prijs. Ik kies in zo’n geval of een slechte kast of een slechte wijzerplaat. Natuurlijk is er dan wel kans op vochtproblemen, maar de ervaring leert, dat die meestal nog best meevallen. Hooguit zien de platine en de bruggen er niet mooi uit, maar lopen ze meestal nog best aardig.

2 likes

De wijzers en bezel inlay zijn aftermarket, de wijzerplaat is fake.

Voor de volgende kom ik eerst ter controle bij jou langs. Je hebt er meer verstand van. Op zoek naar een originele wijzerplaat dan maar.
Dank voor je input!

Valt uiteindelijk achteraf nog wel mee toch?
Welke waarde zou volgens jouw (jullie) gevaarlijk zijn??

3 likes

Dat valt inderdaad wel mee. Vreemd, ik had door die wijzerplaat erger verwacht :smile:

@fdpg1963 kassa 3, wat denk jij?

Let wel, detectiebuis zit helemaal aan de andere kant van het apparaat, aan de rechterkant.

3 likes

:point_up_2:t3: dat dus…

2 likes

Zo tot grofweg 5 uSv/h zou ik persoonlijk wel dragen. Uiteraard wel onder voorwaarde dat het horloge onbeschadigd is. Inwendige besmettingen met verf tijdens het openen is het grootste gevaar.

Oké, ff foto gemaakt met horloge aan de andere kant.

En deze is met de kroon uitgetrokken!!:flushed::flushed:

Toch maar even wat verder uit de buurt leggen.

4 likes

Die hoge waarde komt niet door het uittrekken van de kroon. Maar omdat je de meter nu op het glas houdt biven de wijzers. Dus het meest dichtbij de bron zit (en metaal meer tegenhoudt). De polskant (die dus op je lijf zit), zal ook laag zijn.

3 likes

Beetje off-topic hier, maar eerder een gevolg van de incoming dingen. Ik had na de aankomst van het pakketje uit Japan namelijk… te weinig plaats. Gewoon te veel spullen. En ik kon niks terugvinden - want slecht georganiseerd. Dat werkt slecht bij mij, want als de werkbank begint vol te liggen met random stukken en gereedschap en weetikveel, dan heb ik vaak gewoon al geen zin om er nog aan te werken. Dus dat schiet dan ook al niet op met de backlog :smile:

De voorbije dagen/weken dus zoetjesaan beginnen opruimen en stuctuur brengen. En ook… inventariseren. Want veel van de dingen die ik liggen heb zijn nog uit de nalatenschap van wijlen Josef, en verre van alles was al uitgeklaard. Veel lag nog in de originele stoffige dozen, met wel een vaag idee wat, maar meer niet.

Dus… begonnen met de ergste. De “tiges”, zoals Josef ze noteerde.

De slecht leesbare, verfrommelde papiertjes uitpakken, opzoeken wat het nu eigenlijk is en in een nieuw fris doorzichtig en luchtdicht zakje (AliExpress, hoera). De originele Ronda zakjes heb ik wel proberen bewaren als die niet té hard vergaan waren.

En dan een systeem in de licht opgefriste doos opgesteld:

Ik ben nog niet helemaal rond hiermee, sommige van die bekrabbelde papiertjes gaan serieuze studie nodig hebben, maar voorlopig al best tevreden. 73 verschillende Ronda nummers in de inventaris tot nu toe. Als iemand weet welk Ronda nummer de tige van een AS 5150 heeft, laat eens weten, ik krijg er een punthoofd van.

Ook alle partijen glazen uitgespit en netjes gesorteerd. Een pak NOS glazen voor Zodiacs opgegraven (en niet enkel glazen - ook wijzerplaten, wijzers, en een paar kasten) waardoor die samen met de spanring-glazen mooi het plastic prulletje opvullen waar een ander lot glazen ooit in aankwam.

Een groot deel van de veren zit netjes samen, past als een handschoen.

Bijna alle slopers/donoren/kandidaat-patiënten zijn ook netjes geklasseerd en in een genummerde plaats opgeslagen, met details in een werkblad op de computer.

En om af te ronden elk stuk gereedschap en onderdeel een vaste plaats gegeven, en met de labelprinter netjes aangegeven op de schuif. Ja, in het Engels, sorry, dat is nu eenmaal de voertaal hier thuis :wink: Labelen is een godsgeschenk, scheelt elke keer toch weer een paar minuten godveren wegens waar ligt dat onding nu weer. En plots blijkt dat ik eigenlijk wel ruim genoeg plaats heb voor alles, als alles niet los uit de pols door elkaar ligt.

Oef. Weer een excuus minder om niet aan een horloge te werken. :sweat_smile:

24 likes

Zo lekkere verzameling hoor! En niets beter dan een goed geordende voorraad :+1:

3 likes