Zo heel soms kom je iets tegen, dat je eigenlijk al hebt, maar in een veel betere uiterlijke conditie vindt…
En dan koop je zoiets als een Seiko Lord Marvel 36000. Ziet er nog heel goed uit (op de foto), maar schijnt het niet te doen. Nou ja, aan dat laatste is wel iets te doen… Maar deze ziet er nog ongepolijst uit, en dat is ook wat waard.
Deze doet mij sterk denken aan de enicar MRO die ik in mijn handen heb gehad bij de tafel van de Zweedse handelaar op de rikketik in november.
Hij had er toen twee en ik heb de andere gekocht (als het al dezelfde is natuurlijk)
Zojuist binnengekomen: twee tankjes met werk, gekocht in een vlaag van verstandsverbijstering
Een merkloze zonder kroon of stift en met een aangeslagen wijzerplaat, waar helaas al wat aan gekrabd is.
Germinal uurwerk, ik heb er nog niet eerder van gehoord en caliber nummer is zo zonder demontage niet te zien. Er zit enige gang in als ik m opwind, dus er is hoop.
Verder wel een leuk bewerkt kastje dat scharniert en vrij groot is (27,5mm aan de smalle kant).
De andere is een minimax met geblauwde wijzers. Ook in een scharnierende kast en niet te verwarren met dit duo uit vervlogen tijden:
Het vooralsnog onbekend caliber uurwerk (er lijkt 50 onder de balans te staan maar verder geen merkteken) loopt niet. Ik vermoed dat de opwindveer gebroken is, afgaande op het tikken dat ik af en toe hoor als ik aan de kroon draai en het gebrek aan weerstand bij het opwinden.
Voorlopig stop ik eens met aankopen (ja, ja, ik weet wat jullie denken ) Eerst maar eens wat projecten afronden.
Er is nog een dameshorloge onderweg en dat was het dan…
Een MRO staat ook op mn jacht lijst. Er staat er wel eentje op tradera, maar veel te duur.
De combi met blauw is lekker fris.
Ah ja de Citizen AS1475 cloon.
Die heb ik nog eentje uit elkaar liggen. Wil alleen lopen met dial down. En ik kwam er maar niet achter waarom …
En niemand schijnt te weten waar dat MRO betekent.
Blijven toch leuke horloges, die tankjes (mits van behoorlijk formaat). Gefeliciteerd met deze aanwinsten.
Minimax-horloges hebben een link met Tavannes. Een uurwerkje van Cyma of Nouvelle Fabrique de Tavannes ligt dan voor de hand. Een N.F.T.-50 bestaat, maar die ziet er volgens mij anders uit. En dat geldt ook voor andere mij bekende Cyma- of Tavannes-werkjes: nét niet.
Bedankt voor de info!
Mogelijk staat er iets van een merkje aan de wijzerplaat zijde.
We gaan het zien tzt.
Tja, het is echt een verslaving hè.
Ik heb er nog eentje liggen, gebroken veer en moet eigenlijk opnieuw verguld. Loopt wel eventjes en plaat is ook nog best mooi. Kan je van de week wel even fotootje sturen?
In mijn Awill tikt ook een AS1130
En in de Onsa tikt een AS1686
De andere 3 kan ik geen merk of type vinden dus daar maak ik nog een topic voor aan om te kijken iemand die uurwerken herkend.
Ach, nog een paar kleinigheidjes gevonden in Japan…
Enicar Supertest. Mist wel een kroon, maar ik vind hem best mooi!
Een Enicar handopwindertje…
Hier zullen de transportkosten aanzienlijk hoger zijn, dan het aankoopbedrag (1 yen)…
No comment…