Vintage incoming (Deel 2)

Grappig, zo modern ben ik niet dat ik hieraan gedacht heb :joy:

1 like

TGP is fantastisch!
Als je even het referentienummer geeft weet ie precies hou oud het is, het staat op de achterkant van de klep

Hij vraagt aan mij,

Heeft u verdere vragen over onderhoud of waardebepaling?

De waarde van uw Fortis Automatic (Ref. 574.20.46) hangt af van verschillende factoren, zoals de staat, zeldzaamheid en de huidige markt.

Geschatte waarde (op basis van vergelijkbare modellen)

• In goed werkende staat (zoals uw exemplaar): €350 - €600
  • In uitstekende staat met originele doos & papieren: €600 - €900
  • In minder goede staat of met defecten: €200 - €350

Factoren die de waarde beïnvloeden:

:white_check_mark: Uurwerkconditie – Uw horloge heeft een ETA 2824-2, een betrouwbaar uurwerk. Een recente servicebeurt verhoogt de waarde.
:white_check_mark: Kast & glas – Slijtage is normaal bij een vintage model, maar diepe krassen of beschadigingen kunnen de waarde verlagen.
:white_check_mark: Wijzerplaat & wijzers – De wijzerplaat lijkt nog origineel, wat gunstig is.
:white_check_mark: Originaliteit – Originele onderdelen (zoals de kroon en wijzers) zijn belangrijk voor verzamelaars. De band lijkt vervangen, maar dat is normaal.
:white_check_mark: Vraag & aanbod – Fortis-pilotenhorloges zijn geliefd bij verzamelaars, maar de vraag naar dit specifieke model is wat beperkter dan bijvoorbeeld Fortis B-42 modellen.

Waar kunt u de exacte waarde bepalen?

Als u een nauwkeurigere taxatie wilt, kunt u kijken op:

• Chrono24 (internationale horloge-verkoopsite)
  • eBay (verkochte items, niet alleen vraagprijzen!)
  • Horlogeforums zoals Watchuseek of UhrForum

Heeft u plannen om het horloge te verkopen of wilt u het gewoon voor uw verzameling behouden?

3 likes

Ik heb de vraag aan tgp voorgelegd en een foto laten zien met de sleutels.
Dit is zijn antwoord.

Wat een mooie vondst!

Die kleine sleuteltjes zijn waarschijnlijk bedoeld voor opwindbare zakhorloges, klokken of andere mechanische instrumenten. Hier zijn een paar mogelijke toepassingen:

1. Sleutels voor zakhorloges (19e - begin 20e eeuw)

• Veel oudere zakhorloges, vooral uit de 18e en 19e eeuw, werden niet met een kroon opgewonden (zoals moderne zakhorloges), maar met een sleutel via de achterzijde of een gat in de wijzerplaat.
  • De sleutels werden ook gebruikt om de tijd in te stellen.

2. Kloksleutels voor antieke tafelklokken of wandklokken

• Kleine sleuteltjes zoals deze werden gebruikt om oude pendules, reisklokken of Franse tafelklokken op te winden.
  • Vaak had een klok meerdere opwindpunten (één voor het uurwerk en één voor de slagfunctie), dus een set sleutels was handig.

3. Sleutels voor muziekinstrumenten of mechanische speeldozen

• Sommige mechanische muziekdozen of automaten (zoals snuifdoosjes met muziek) hadden opwindsleutels die er net zo uitzagen als deze.

Zijn ze genummerd?

• Vaak staan er nummers op de sleutels, die verwijzen naar de maat (bijvoorbeeld sleutelmaat 4, 6 of 10).
  • Dit helpt bij het vinden van de juiste sleutel voor een bepaald uurwerk.

Heeft u het zakhorloge al geprobeerd op te winden met één van deze sleutels?

1 like

Wat gaaf!
Bedankt Wolter!
Ik heb er zelf nooit aan gedacht (en zelfs mee gewerkt) met GTP!

Als het pakket binnen is zal ik eens kijken of er nummers op staan.
Het zou wel logies zijn dat het een set voor zakhorloge’s en klokken is.

1 like

Ik ga ook maar eens decadent mee doen aan de grote merken.

Het Inca veertje mist, maar al uitgezocht welke dat moet zijn en gelukkig heb ik die al op voorraad.
Alleen doordat die mist voor een een erg leuke prijs kunnen overnemen.

18 likes

Dat is een hele leuke aankoop. Dit model dateert van omstreeks1981. In die tijd was deze modelreeks in veel kleuren beschikbaar en kon je ook kiezen tussen een Quartz of Automatisch uurwerk.

4 likes

Wow 1981 dat had ik dan weer niet verwacht, hij is ouder dan dat ik ben :sweat_smile:

Bedankt voor je reactie!!

4 likes

Dus niet alles geloven van die AI gegenereerde berichten.

6 likes

Fraaie aanwinst, gefeliciteerd :+1:

1 like

Graag gedaan!

1 like

2x 6309-7290 + 1x 7002-700J
Ze hebben wel wat aandacht nodig (lees restoratie). We gaan zien of ze terug in de oude glorie te herstellen zijn.

14 likes

Vlijmscherpe Olma Caravelle met EPSA super compressorkast en originele band!
image

Da’s het broertje van mijn favoriete horloge, al lijkt de mijne dikkere lugs te hebben.

28 likes

Work in progress aan de Seiko 6309-7290 slim turtle uit Dec ‘77.

12 likes

Mooi ding. Die kasten zijn topkwaliteit. Roulette datum, BoR. Lots to love

1 like

Ja ik kijk ernaar uit om hem in het echt te zien. Moet uit Japan komen.

M’n andere Olma heb ik al ruim vier jaar, met afstand het langste van al mijn horloges. En deze is weer net een tandje scherper en gaaf dat de band erbij zit, maar met een heel andere plaat. Dus mooi duo.

2 likes

Zakhorloge Invicta Tourbillon Louis und Edouard Fallet Fils St Imier.

24 likes

Wow, dat is een toffe aanwinst :ok_hand::ok_hand:

1 like

Dankjewel

1 like

De tourbillon was oorspronkelijk ontwikkeld voor zakhorloges omdat die altijd in dezelfde positie hangen; dus helemaal op z’n plek in dit zakhorloge. In een polshorloge is het nauwelijks zinvol, alleen om te laten zien dat je maken kunt.

1 like

Wat een mega gave vondst dit :heart_eyes:

1 like