Vintage incoming

Er is wel een rubriek Incoming in het algemeen gedeelte, maar daar sneeuwen de vintage horloges al snel onder bij de Tudors, Rolexen en alle andere moderne horloges. Dus dan maar een nieuwe rubriek bij de vintage horloges?

Ik zal de aftrap doen.
Ik heb een Doxa 10338A-1 uit de jaren 50 incoming. Daarvoor moet dit horloge wel bijna een wereldreis maken, want gekocht in Japan. De verkoper geeft aan, dat dit antieke uurwerkje nog redelijk op tijd loopt (+1min/dag), wat voor de leeftijd niet slecht is. De dial ziet er nog goed uit, al zijn er wel wat plekjes te vinden. De wijzers hebben ook lichte sporen. En aan de onderzijde van het horloge is er wat schade aan het chroomwerk, ongetwijfeld door zweet. Maar de buitenkant ziet er nog erg goed uit! En er zit ook nog een Doxa doosjes bij, dat geeft dan weer aan, dat er toch wel zorgvuldig met dit horloge is omgegaan.

Zelf begin ik wel minder af te stappen van horloges met Arabische cijfers, maar dit kan me wel bekoren, want dit is vooral sierlijk gedaan. Toen ik dit horloge te koop zag staan, was ik meteen verliefd! Zulke sierlijkheid en eenvoud vind je met de huidige horloges nog maar zelden terug! Een stukje techniek om te koesteren, en af en toe te dragen. Voor een jaren 50 horloge is hij zeker niet klein, 35mm (excl. kroon). Want dat is wel een voorwaarde voor mij, anders ziet zo’n horloge er wat verloren uit op mijn pols…

Maar kijk en oordeel zelf:

57 likes

Leuk, doosje er ook nog bij.
Gezien de radiumbrandplekken heeft die lang op tien voor half een gestaan.

6 likes

Ik denk eerder op 4 minuten over 4. Maar het zijn geen hele felle brandplekken, en het geeft het horloge wel een bepaald patina.

3 likes

Mooie vintage Doxa , veel draagplezier :+1:

Maar ik heb nog meer incoming. Er komen ook nog vier King Quartz deze kant op. Wel met verschillende uurwerken, een 4822, een 4823, een 5855 en een 5856. Daar moet alleen nog het nodige aan gebeuren, voordat die toonbaar zijn. Maar daarmee heb ik dan mijn serie King Quartz ook weer compleet…
2 uurwerken van Daini en 2 uurwerken van Suwa. Ik hoef niet alle modellen te hebben, maar 1 van ieder lijkt me wel leuk…
15e7452 15e73e9 15e923c


Nu alleen nog hopen, dat ze het ook nog een beetje doen…

14 likes

Ik verwacht over een weekje of twee deze King Seiko 4502-7010.
Het is een handopwinder en high beat , dit uurwerk miste ik nog steeds in de verzameling. :blush:

ks 4502-7010b

21 likes

Mooi ding! Maar die kende ik nog niet. Weer iets voor de verlanglijst!

1 like

Mooie aanwinst :ok_hand:
Als ik het goed zie, is het een Doxa 103 (ETA 2391) caliber :slightly_smiling_face:

He, juist vandaag 1 binnen gekregen dus mag niet meer meedoen. Wel leuk topic, ga ik in de gaten houden!

Incoming

15 likes

s-l300

Polerouter electric case… als projectje.

5 likes

Wat gaat het worden? Ik vind Polerouters erg gaaf, maar voorlopig nog binnen bereik.

Een frankenwatch bij gebrek aan een rose gouden case.
Heb de restanten van een smelt polerouter gekocht (eeuwig zonde maar ok). Op deze manier heeft het movement en de plaat enzo hopelijk een nieuw huisje tot ik een gouden polerouter kan kopen voor een goud prijs omdat ie kapot is.

Het is maar wat je een Frankenwatch noemt. Zolang de kast en het uurwerk bij elkaar horen, zie ik dat niet als een Frankenwatch. Er worden wel eens vaker uurwerkjes gewisseld. Dat noem ik gewoon redden van een horloge.

Een Frankenwatch is in mijn ogen het samenstellen van een horloge, waarvan de onderdelen nooit op een of andere manier bij elkaar gehoord zouden moeten hebben. Ik heb hier een echte Frankenwatch uit India liggen. Kast hoort duidelijk niet bij het horloge, dial is nep. De kast zegt Seiko, maar er zit een Allwyn in (in licentie gebouwde Seiko). De wijzers en de kroon, laat ik het daar maar niet over hebben… Een echte Frankenwatch dus. Daar oefen ik op om mijn horloges zelf te kunnen onderhouden. Veel kan ik daar niet aan verliezen…

Dus veel plezier met je projectje, en ik zie graag de foto’s van je project voorbij komen!

2 likes

Dat doen ze niet. En bij UG/ polerouters staat de referentie van de en kleur/type wijzerplaat op de caseback.
Gaat dus een echte franken worden als het past.

1 like

Als je er zelf lol in hebt het te dragen,maakt dat toch ook helemaal niks uit. Als bv onwetende koper word dat een heel ander verhaal natuurlijk

1 like

Nog een horloge gekocht… Een Seiko EL-330 met groene dial in prachtige uiterlijke staat. Alleen weet ik nog niet, of het ding het ook nog doet. Maar dat is het risico, dat je loopt, door zoiets in Japan te kopen. We zullen het zien, het is nu onderweg naar Nederland, samen met een hele lading andere horloges, die me ik daar gekocht heb. Het zal zeker met de EL-370, die daar ook bij zit, een deel van mijn vaste verzameling gaan vormen.

De EL-330 (Daini)

En de EL-370 (Suwa)


Ik hoop, dat ze het allebei gaan doen, en dat ik er nog veel plezier van mag hebben!

18 likes

Prachtig ! :star_struck:

Net binnen gekomen:
Een leuke Slava, met een nogal bijzondere dial.


Vanavond even een bandje monteren, dan volgen ook meer foto’s…

13 likes


Enicar sherpa star uit eind 60er jaren komt mijn kant uit vanuit Frankrijk, niet dit horloge maar een vergelijkbaar " bijna NOS " ik vindt de kast erg aantrekkelijk en de forse markers

12 likes