Er is wel een rubriek Incoming in het algemeen gedeelte, maar daar sneeuwen de vintage horloges al snel onder bij de Tudors, Rolexen en alle andere moderne horloges. Dus dan maar een nieuwe rubriek bij de vintage horloges?
Ik zal de aftrap doen.
Ik heb een Doxa 10338A-1 uit de jaren 50 incoming. Daarvoor moet dit horloge wel bijna een wereldreis maken, want gekocht in Japan. De verkoper geeft aan, dat dit antieke uurwerkje nog redelijk op tijd loopt (+1min/dag), wat voor de leeftijd niet slecht is. De dial ziet er nog goed uit, al zijn er wel wat plekjes te vinden. De wijzers hebben ook lichte sporen. En aan de onderzijde van het horloge is er wat schade aan het chroomwerk, ongetwijfeld door zweet. Maar de buitenkant ziet er nog erg goed uit! En er zit ook nog een Doxa doosjes bij, dat geeft dan weer aan, dat er toch wel zorgvuldig met dit horloge is omgegaan.
Zelf begin ik wel minder af te stappen van horloges met Arabische cijfers, maar dit kan me wel bekoren, want dit is vooral sierlijk gedaan. Toen ik dit horloge te koop zag staan, was ik meteen verliefd! Zulke sierlijkheid en eenvoud vind je met de huidige horloges nog maar zelden terug! Een stukje techniek om te koesteren, en af en toe te dragen. Voor een jaren 50 horloge is hij zeker niet klein, 35mm (excl. kroon). Want dat is wel een voorwaarde voor mij, anders ziet zo’n horloge er wat verloren uit op mijn pols…
Maar kijk en oordeel zelf: