Kijk, dat zijn voldoende reserve onderdelen. Geen idee of je van die russen ook een losse balansas kunt kopen.
Ha, kijk, dat zijn toch op het eerste zicht 5 identieke binnenwerken. En courante ook. Kan niet moeilijk zijn om daar een paar werkende van te maken.
Simpel, je houdt het apparaat tegen het uurwerk en kijkt hoe hard het begint te miepen. Alles boven een paar microsievert per uur zit je gegarandeerd met radium. Als je een gore klootzak zoals deze hebt, die ik vandaag herontdekte,
dan flikker je die met doos en al recht de kliko in.
Er zijn een paar goeie threads hier over radioactiviteit, en @fdpg1963 is de huisexpert ter zake.
Benodigd: zuurkast met afzuiging, FFP2 mondmasker, afsluitende lab bril, decontamineerbare tafel, vochtige tissues etc.
En dan heel voorzichtig te werk gaan. Een honderdste deeltje van de totale hoeveelheid verf in één horloge kan al een flinke inwendige besmetting opleveren bij inhalatie.
Vergis je niet: Radiumverf is link spul. Als officieel Stralingsbescherming Deskundige zeg ik: gewoon niet doen.
Alles boven de achtergrond van 0,1-0,2 uSv/h duidt op radiumverf.
Niet de beste optie voor het milieu, in Nederland kun je de ANVS inschakelen om het op te laten ruimen.
Mooie Seiko.
Die oude rubberen bandjes verouderen en scheuren bij de pushpin, oppassen dus.
Dank je.
Ja, dat had ik inderdaad al gelezen, ik ben van plan om de band eraf te halen en bij het horloge te bewaren
Cool man
Al wel incabloc!
Heel fraai! Wel flink schat ik.
Die vind ik dus wel even zo…
Erg mooi horloge…
Dit is binnengekomen:
En glaasjes, veren, balansassen en extra uurwerkjes zijn nog onderweg. Hoop een groot deel te kunnen reanimeren.
@BorisK allemaal curved, ben benieuwd
Dat krijg jij ongetwijfeld voor mekaar, Jenneke!