Vintage NA: Omega Genève 166.0174 | La più bella della Svizzera, dall'Italia! 💙

Op zoek naar een mooie blauwe vervanger voor de Seiko SNXS77 struinde ik het blauwe deel van HF af. En toen… boem… love at first sight! Met een Italiaanse op leeftijd met Zwitserse roots! Ciao Bella Signora!

“Het mooiste van Zwitserland, uit Italië!”
Dit is hoe ik na een ruime week dragen deze heerlijke Omega Genève 166.0174 zou willen omschrijven. Het tijdloze design; de ongeëvenaarde diepblauwe sunburst wijzerplaat; de daarmee heerlijk contrasterende witte wijzers; de fantastisch bijna NOS staat van de bracelet en kast, de Italiaanse dag/datum aanduiding; en zo kan ik wel even doorgaan. Wat een fantastisch horloge…!
Het is niet voor niks dat ik de afgelopen week door meerdere HF-ers in topics, dan wel via DM, gefeliciteerd werd met deze aankoop. Dat is mij in bijna 2 jaar HF nog niet eerder overkomen! Een enkele van deze HF-ers zal dat ongetwijfeld ook met de lach van een boer met kiespijn hebben gedaan omdat ze hem zelf net mis liepen… en dat snap ik heel goed: want wie zou deze knapperd nou niet om de pols willen…:

Allereerst wil ik @CaptainSilver bedanken voor de mooie deal die we konden sluiten. En niet alleen daarvoor: met name bedankt voor het in Italië opsporen van dit fraaie exemplaar, haar naar Nederland halen en vervolgens in deze bijna NOS staat houden! HF loves you @CaptainSilver :wink:
In dit NA topic ook geen muziekjes of andere opsmuk zoals ik wel eens deed, dat heeft dit horloge helemaal niet nodig en lijdt alleen maar af. Wel lekker veel foto’s en feitjes over deze heerlijke Geneve!

Wat het meest in het oog springt en waar ikzelf ook direct als een blok voor viel is de heerlijke, diepblauwe sunburst wijzerplaat van deze Omega. Ik was wel wat gewend van m’n Seiko SNXS77, maar deze is nog vele malen dieper blauw dan de Seiko. Je kan er naar blijven kijken en vele gradaties en varianten blauw ontdekken afhankelijk van de lichtinval. Dat diepblauwe effect wordt nog extra versterkt door de, volgens @CaptainSilver enkel voor de Italiaanse markt geleverde (als dit niet mocht kloppen hoor ik het graag!), witte wijzerset die extra contrasteert in vergelijking met reguliere metaalkleurige wijzers.

Eens te meer wil ik in dit NA-topic m’n liefde verklaren aan plexiglaasjes. Zoveel mooier en meer karakter dan saffier, zeker bij vintage horloges als deze, en met een kwakje Polywatch weer blinkend strak te maken. Zo ook de plexi die Omega voor deze in petto had: een heerlijk bolling en voorzien van het geëtste Omega logo in het glas, mooier krijg je het niet!

Als genoemd zijn de kast, bracelet en clasp op deze bijna 50 jaar oude Omega nog bijna als nieuw, inclusief de originele kroon. Een enkel krasje mag de pret niet drukken. Des te meer onder de indruk, alsmede verbaasd, was ik van het ingenieuze quick release systeem van de bracelet. Verbaasd omdat we het over een horloge hebben van medio jaren 70 welke, kennelijk, al over een soort “oerversie” van een quick release bracelet beschikt. En onder de indruk omdat het pinnetje van dit quick release systeem tevens fungeert als een soort stoppertje waardoor de eerste schakel van de band niet onder de kast kan schuiven. Tweeledig voordeel: ten eerste ligt de band dus altijd mooi om de pols en ten tweede wordt overmatige slijtage van de eerste paar schakels bij de kast voorkomen. Knap staaltje engineering!

Het kloppend hart van deze dame is een Omega cal. 1022 die solide de tijd wegtikt lekker tikt. Nu een weekje om de pols het horloge loopt een kleine 2 minuten voor op de correcte tijd, wat een +20 seconden per dag zou betekenen. Niet verkeerd voor zo’n rijpe dame van tegen de 50! Bij stilstand wel een paar slingers aan de kroon geven want anders heeft ze er geen zin in!

Mijn vintage honger is voorlopig weer gestild al zal de liefde voor deze prachtige dame nog wel even duren! :blue_heart: Grazie Mille voor jullie aandacht HF!

112 likes

Echt een heel gave dit, van harte. :+1:

1 like

Poeh poeh, wat een plaatje zeg!

1 like

Heel mooi! Gefeliciteerd!!

1 like

mooier kan je ze niet vinden of krijgen :+1:
draag hem met plezier

1 like

Maat, jij hebt je roeping als schrijver gemist! :wink: hopelijk zie ik deze schoonheid spoedig in levende lijve! Erg tof weer :sunglasses::+1:

2 likes

Dank heren! :grin:

Haha ik bewaar het enkel voor NA topics joh. :wink: Volgende GTG ben jij de eerste om deze te bewonderen kerel! :grin: :+1:

3 likes

Mooi exemplaar, geniet ervan dat laatste is overbodig, dat doe je toch wel :wink:

1 like

Vintage :heavy_check_mark:
Blauwe plaat :heavy_check_mark:
Plexi :heavy_check_mark:

Mooi exemplaar van een mooi merk!

1 like

Proficiat met je omega, vind het een supermooi horloge. Veel plezier ermee.

1 like

Proficiat, mooie aanwinst :ok_hand:t3:

1 like

Wauw!

1 like

Fraaie vintage Omega, @RickyG6 en je enthousiasme is minstens zo leuk!
Heel veel draagplezier!

1 like

Wat een absolute schoonheid!
&
Mooi geschreven, prachtige foto’s. Congrats :partying_face:

1 like

Prachtig man! Veel draagplezier :+1:

1 like

Vreselijk gaaf! Gefeliciteerd, mooie foto’s :+1:

1 like

Heel mooi!

Geniet ervan!

1 like

Supermooi! :star_struck: Gefeliciteerd.

1 like

Prachtig horloge, geniet ervan :ok_hand:

1 like

Mooi man deze Omega :ok_hand:Dat wordt /is zolangzamerhand wel heel exclusief Omega hoekje in je kist lijkt me :smiley:Proficiat :+1: :+1:

1 like