Vintage? of toch...

:heart_eyes:

Maar waarom? Het is een vrij basic duiker met een standaard ETA, van een merk dat een heleboel rommel heeft gemaakt en via de Azië route roemloos ten onder is gegaan. Waar baseer je zo’n bedrag dan op?

Mja velen zien het als de looks van de gilt Rolexen, maar dan goedkoper. En dat kan ik wel een stukje volgen, die dingen zijn zó mooi…

Maar de gekken die ze 5-6k waard vinden, no way :smiley:

Mijn punt is: dat heeft dus niks te maken met de kwaliteit of het design van het horloge zelf; ze liften mee op het succes van een andere vintage. Dingen als gilt zijn ook van die toverwoorden, net als dubbele kronen, interne bezel en bakeliet. Het is bijna een formule om te berekenen voor welk bedrag je je horloge op het forum kunt zetten.

1 like

Daar kan ik niet van mee spreken… V8, bi turbo, stuurpaddles en gassen maar… morgen naar Duitsland dus gaan met die banaan…

Heeft er toch niks mee te maken? Ik heb gewoon nooit een binding met van die oude dingen, wat voor auto ik ook rijd.

Vroeger vond ik een Lancia delta integrale een super auto, wat ze nu ook waard zijn, ik hoef hem niet meer.

Maar blijkt dat sommige de connectie hebben met oude dingen en anderen hebben dat niet… ( of gewoon iets oud kopen omdat het voordelig uniek is? )

Ik heb het niet in me, Wat mijn gebruikersnaam ook is… want dat heeft er geen fuck mee te maken, ik hou van moderne strakke dingen, ook mijn interieur in de woning is heel strak, omdat dit mij een leuk gevoel geeft.

Anderen krijgen dus van oude dingen een leuk gevoel…

Vanwaar het komt het verschil? Ergens een andere kronkel in de hersenen misschien?

Maar veel reacties in dit topic op korte tijd en 2 kampen lijkt me…

Het is dus maar net wat je referentiekader is. Ik vind het fantastische horloges voor 400 euro.

1 like

Hidde, dat is nu éénmaal de vintage horlogerie hé… hopeloos romantisch, zoals je al zei. Niets mis mee hoor. Soms frustererend, omdat de markt zeker niet meer is wat ze 2 jaar geleden was, maar nog steeds heerlijke kwaliteit voor relatief weinig geld te vinden. Denk Longines, Eterna.

Maar vintage is bijna mainstream geworden, en dan draait het vaak om centen ipv liefhebberij. Ik kan nog heel enthousiast worden van het juiste horloge, maar dat zal inderdaad geen 5k calypso zijn.

2 likes

Ik weet het Andy, speel ook maar advocaat van de duivel. Maar het is nu al zo ver dat ik vorige week een gloednieuwe Speedmaster heb gekocht omdat dat verreweg de goedkoopste manier is om aan zo’n horloge te komen. Dat zet me dan toch aan het denken.

2 likes

Het gaat wel hard, maar stuurgevoel 0. Moderne auto’s kun je met je pink sturen, maar geen idee wat er daar bij de wielen gebeurt. Daarom moeten er allerlei elektronische vangnetten komen omdat je niet meer kunt voelen wanneer het mis dreigt te gaan.
Nu is BMW van ouds her wel een van de betere op dat gebied, maar ook die gaan met de trend mee.

Wel de Speedy is een goed voorbeeld voor me… mijn droom, mijn grail is altijd al een step dial Speedmaster geweest. Die heb ik dan ook recent aangeschaft, aan de gekke prijzen waarvoor ze dezer dagen verkopen. Nog geen minuut spijt van gehad. Is een stuk waar ik dingen voor voel die ik voor een nieuwe nooit zou kunnen voelen. Gaat niet meer weg. :slight_smile:

Daar draait het voor mij om. Die stukken die me veel doen, waarmee ik mn leven wil spenderen. Tot op het niveau dat de prijs bijna irrelevant wordt.

1 like

Heb jaren nog een Opel Speedster gehad om het gokart gevoel…

Dus dan koop ik toch weer liever een recente lotus dan een oude…

Ik heb het gewoon niet in me! :sob:

Lijkt mij momenteel dat vintage, oldtimers en oude campers je een uniek gevoel geven tegen een gunstig prijsje?

1 like

Ik dacht ook heel lang dat ik geen nieuwe hoefde te kopen, omdat die nooit zo mooi kon zijn als mijn oude step dial. En toch ben ik er hartstikke blij mee. Je kunt jezelf ook helemaal gek maken hè.

1 like

Ach, ieder z’n ding, net als met horloges. :grin:

Edit: met vintage campers heb ik dan weer niks, stinkende slome zwabberende hokken. :persevere:

1 like

‘Vintage = kwaliteit voor weinig’ is in de wereld der horlogerie al even achterhaald, helaas. Toch zijn er nog voldoende voorbeelden denkbaar die, relatief aan de moderne tegenhangers op het prijspunt, met kop en schouders boven het maaiveld uitsteken.

Ik draag oude meuk om mijn pols omdat het haaks staat op alles waar de maatschappij anno 2018 voor staat. Ik houd niet van schreeuwerigheid. Ik houd niet van bling. Ik houd niet van ‘kijk mij nou’. Dat heeft ten eerste betrekking op het formaat van het horloge (modern is veelal groter) maar ook op de rest van het voorkomen. Elegantie en klasse schuilt in details en in het láten, niet in het doen.

Daarnaast heb ik sterk het gevoel dat de prijssegmenten verschoven zijn. Er zijn uitzonderingen genoeg (denk Seiko 5, etc.) maar de horloges die haalbaar zijn voor de gewone Jan Modaal zijn vrijwel allemaal georiënteerd op de wegwerpmaatschappij. Inkoop Miyota-quartzjes in een inkoopkast met een inkoopmerkje erop.

Mainstream is niet langer een basis Omega Seamaster maar een Fossil/DW/etc.etc. Deze stukken hebben geen verleden en zeer zeker geen toekomst. Immers, wat aan deze horloges zou ze potentieel nog gewild maken over 20, of zelfs 50 jaar? Aan de kwantiteit ligt het niet want er zijn ook talloze vintage horloges gemaakt. Denk aan de chronographe Suisses die hun gewildheid louter aan het uurwerk en aan het voorkomen hebben te danken - bestaansrecht wegens functionaliteit en niet vanwege welk logo er op de wijzerplaat pronkt.

Als men over 50 jaar een Bauhaus horloge zoekt uit deze tijdsperiode, dan koopt men een Nomos en géén DW. Dat onderschrijft overigens direct mijn punt m.b.t. de prijssegmenten. Het gemiddelde, de norm, is gekelderd. Weinig dat nu gemiddeld is, zal over 50 jaar begeerlijk blijken.

Naast bovenstaand relaas, draag ik -niet in de laatste plaats- vintage horloges omdat ik van mening ben dat er tegenwoordig weinig mooiers wordt geproduceerd.

4 likes

Ben met je eens dat het iets verschoven is, maar 50 jaar geleden was een Prisma of Velona handwinder mainstream; en echt begeerlijk zijn die nu nou ook weer niet.

Ik (tot we kinderen kregen) ook. Toch vond ik vintage horloges ook toen al rete-interessant. Veel ‘strak’ of minimalistisch design is trouwens ook al ruimschoots vintage…

Leuk topic dit, voorlopig heb/had ik dit wel met auto’s maar (nog) niet met horloges.

1 like

Dan heb je ook echt wel de lelijkste ‘moderne’ motor als voorbeeld genomen.

1 like

Stond vandaag (voor 3 bougies voor de K75) bij de motorzaak/Yamaha-dealer, maar kon oprecht geen motor van dat merk aanwijzen die ik mooi vind. Zonde, want de SRX6(00) houdt het ook niet eeuwig vol.

1 like

Ik vind dit ronduit geweldig… maar is natuurlijk ook de moderne versie van een vintage icoon :slight_smile:
(wel 4,1k :no_mouth: )

3 likes