Vintage? of toch...

Ik denk dat het vooral met authenticiteit te maken heeft. Vintage, mechanische horloges met specifieke complicaties stammen uit een tijd dat zo’n horloge nog écht een specifiek doel diende. Vintage auto’s waren purpose built en zonder afleidende tierelantijnen of onnodige opties. Dat roept volgens mij een bepaalde waardering op die sommige nieuwe producten nooit zullen kunnen krijgen.

Ik denk dat je gewoon geen type bent voor vintage spul als ik je openingspost zo lees.

Ik lees meerdere malen oud en versleten, en kom je met zo’n oude bak nog wel ergens aan zonder problemen.

Het antwoord is ja.

Er woon een Volkswagen en Porsche fanaat een paar straten verderop bij mij.

Hij heeft een Porsche 911 uit 1991 staan, een 964 Carrera 2. Ik denk dat die betrouwbaarder is als menig nieuwe 2e hands leasebak van Audi of Volkswagen met een flink aantal km’s op de teller.

Oud of vintage betekent niet automatisch versleten en nagenoeg onbruikbaar.

Ik zelf ben niet gek op vintage toolwatches want ik wil gewoon werkende lume en waterdichtheid. Maar ik vind ze wel erg gaaf om te zien, en ik kan zeker wel begrijpen dat mensen voor dat type horloges vallen.

Dresswatches mogen van mij wel vintage zijn want sommige dressers hebben geen lume en waren als nieuw exemplaar al niet waterdicht. Dat gezegd hebbende houd ik niet van zwaar verweerde dials en butsen en dergelijke.

Groeten,

Noel.

1 like

Dit lijkt op een Honda Gorilla maar ook op een Honda Monkey.

Ik heb 2 donkerblauwe Monkeys gehad. Erg gaaf spul inderdaad.

Groeten,

Noel.

‘Strak’ is trouwens ook geenszins alleen van deze tijd. Neem bijvoorbeeld mijn favoriete architect, Ludwig Mies vander Rohe, of Bauhaus of De Stijl. Heel strak, maar zeker ook (mijn favoriete) vintage. En in mijn ogen niet veel geëvenaard vandaag de dag.

Tegenwoordig word je doodgegooid met de term “vintige” maar vanaf hoe oud mag de dat bv over een auto of een horloge zeggen?

Voor wtb auto’s heb ik liever de jaren 80/90 dan dat er tegenwoordig gemaakt word

Dat zei de custom motorzaak ook toen ik vroeg of die noppenbanden op zo’n “tracker” niet gigantisch kut rijden.

3 likes

Dudok. Het raadhuis in Hilversum is een mooi voorbeeld van een retestrak jaren '30 ontwerp. Ik ben ook een fan van Jugendstil en Art Deco. Strak is echt niet iets van de laatste jaren.

1 like

Schreeuwerig, bling, kijk mij nou en formaatje tv schotel en toch vintage. :wink:

Maar de essentie van het horloge is toch wel degelijk anders. Alles heeft (had) een functie en is gedaan met een bepaalde reden.

Over het algemeen ouder dan 25 jaar.

3 likes

Die Seiko sjoelschijf is toch ook geen 25 jaar oud of vergis ik mij?:thinking:

2 likes

Volgens mij de '78 re-issue. Gaaf ding, dat wel.

Gaaf is hij zeker ja, alleen die maat maakt het niet echt draagbaar buiten het duiken om

39 jaar oud :wink:

1 like

Respect dan. Een echte, da’s wel heel cool.

1 like

Voel ik me toch weer iets jonger :sunglasses:
Gaaf dat je deze dan in zo,n mooie staat nog heb kunnen vinden
Of heb je het horloge ook al zo lang?

3 likes

Vintage horloges raken mij, die dingen werden toen nog met een andere
insteek gemaakt.
Het kan me ontroeren hoe er toen werd geproduceerd.
Nu plempen ze zo 20TB op een chip, hele andere tijden.’

Ende citaat

:grin:

Mee eens, motoren moeten tegenwoordig zo strak en futuristisch getekend worden dat er lelijk is.
Designtaal van 8 jaar terug was mooier.
Zeker van Suzuki. Yamaha en Kawasaki.

Leuke dingen. In Finland rijdt de halve jeugd rond op deze dingen.
Misschien omdat ze op sneeuw veter handelbaar zijn.

Iets wat oud is hoeft niet versleten te zijn. Er is een markant verschil tussen wabi-sabi hebben en versleten zijn.

Neem nu die Lord Matic van mij. Daar is een onderdeel van versleten, maar ik heb een reparateur gevonden.

Zodra dat ding weer gemaakt is is ie near mint, echt heel mooi. Daar is niets “versleten” aan, dan is ie gewoon oud.

Ik zou alleen aan een old-timer beginnen (een land cruiser of zo) als ik zeker wist dat ie 100% mechanisch in orde te krijgen was. Ik denk dan ook dat het restaureren mij meer geld zou kosten dan de aanschaf.

Uiteraard zou ik het interieur ook als nieuw laten maken door een stoffeerder, en zou ik gewoon een bluetooth streaming radio en car kit inbouwen.

Kortom: Oud is prima, zolang het de kwaliteit maar heeft om volledig als nieuw te functioneren.

Het één hoeft het andere niet uit te sluiten.

Maar in het geval van horloges zijn ze bij mij meestal na jaar één niet meer zo nieuw en blinkend. :slight_smile: @HanDavinci heeft nog nachtmerries van m’n sarbjes.

Dus ik weet niet of dit topic een troll of flame-bait is, maar je gaat heel erg uit van aannames die wat mij betreft niet logisch zijn:

  • Oud en versleten zijn niet hetzelfde
  • Je gaat voorbij aan een fatsoenlijke restauratie
  • Iemand kan van vintage en nieuw houden, tegelijkertijd.

Veel nieuwe objecten zijn wel totaal karakterloos, het kan vaak geen kwaad om ze wat levenservaring te geven.

Het lijkt er dus op dat je een wat platte kijk op tijd hebt en niet van karakter houdt. Heb je die houding ook jegens je vrouw, trouwens?

Ik vind het een beetje verwend overkomen, en het getuigd niet van respect voor de geschiedenis van een object.Of respect voor de wereld waarin je leeft, aangezien alle grondstoffen eindig zijn.

9 likes

+1

4 likes

+1

1 like