Ik vind het altijd wel een leuk idee dat iets ouds nog goed bruikbaar is en ook van hoge kwaliteit kan zijn, hiervoor hoef je niet iets nieuws te kopen. De lagere prijs, en dus betere prijs-kwaliteitsverhouding is ook mooi meegenomen. Verder spreken moderne ontwerpen mij minder aan, oud spul vind ik vaak mooier en voelt om de een of andere reden vertrouwder. Of het nu gaat om fietsen, HIFI apparatuur of meubels. Gek genoeg spreken vintage horloges mij echter minder aan, alleen vanwege de kleinere afmeting zou ik ze willen overwegen.
Even half inhakend op je relaas: ik heb het altijd fascinerend gevonden dat restauratie uit den boze is binnen de horlogerie. Een nieuwe kroon, ok, een nieuw glaasje, ok, het uurwerk repareren, ok, maar zodra er met de wijzerplaat wordt gerommeld, verdampt de restwaarde. Hetzelfde geldt voor polijstwerk aan de kast. Terecht, in mijn ogen, en ik snap dan ook niet waarom de horlogewereld hier zo uniek in is. Naar mijn gevoel kun je het chassis van een oldtimer van de sloop halen, alles er omheen bouwen en je hebt een auto met een marktconforme waarde.
Ik vind de oldtimerwereld dan toch wat realistischer dan de horlogewereld; een ongerestaureerde oldtimer is soms iets meer waard dan een gerestaureerde, maar het is geen orde verschil. Waarom halveert de waarde van een horloge dan als een wijzerplaat zodanig is gerestaureerd dat hij niet van nieuw te onderscheiden is? Ik blijf dat een beetje maf vinden.
Overigens geldt voor 99% van de oldtimers dat het opnieuw bouwen van de auto op een sloopchassis veel meer kost dan de marktwaarde; oftewel, de marktwaarde is enigszins realistisch. Van de overige 1% van de oldtimers is de waarde gebakken lucht.
On-topic:
Vintage en nieuw hoeven elkaar niet uit te sluiten. Vintage kan ook in hele mooie staat gevonden worden, maar kies vintage omdat je een goed gevoel hebt bij dat horloge, niet omdat het vintage is.
Off-topic:
Hier moest ik even om lachen
Dat vind ik ook wat vreemd. Wat @HanDavinci met z’n DJ heeft gedaan heeft dat horloge in mijn beleving mooier gemaakt. Dat het niet “de originele” wijzerplaat is zal mij wel aan de bips roesten.
Ik zou liever een fatsoenlijk gerestaureerd horloge hebben dan “een origineel” zolang de onderdelen die gebruikt zijn maar van dat model horloge zijn. Dus “de juiste” wijzers is voor mij belangrijker dan “de wijzers die origineel in 1972 op dat ding zaten”.
Licht polijsten, waarbij een kast iets is opgekalefaterd zonder dat de lijnen totaal verneukt zijn, ook prima.
Maar totaal wegpolijsten van de oorspronkelijke lijn, da’s voor mij wel een doodzonde. Het hangt er dus maar net van af wat er aan gedaan is.
Yup.
Net zo maf als die verhaal-premie. Als het een horloge van één of andere militair is geweest, of als er een “de plaat en z’n verhaal” achtig ding bij zit, dan wordt zelfs de meest afgeleefde meuk plots vier keer zo duur.
Ook vreemd.
Maar wie zegt mij dat die champagne de orginele wijzerplaat is?
Er is inmiddels al het nodige over gezegd. Een echt mooi vitage horloge (ongeveer 30 % van mijn horloges) kan voor mij een prachtig verzamelobject zijn. De charme van een vitage is: de ouderdom, in combinatie met de door mij gewenste goede kwaliteit. Ook speciale modellen (Omega o.a) spreken met altijd erg aan. Een vintage ook echt dragen? Sporadisch. Als er iemand tussen zijn “meuk” nog een mooi Omega uit 1947 heeft liggen, hou ik me aanbevolen.
dan is je 14060 echt nog geen ‘vintage’ , maar het is sowiezo moeilijk het woord ‘vintage’ een definitie te geven…
Volgens de Dikke Van Dale:
kleding, schoenen, accessoires, films e.d. die de allure van een groots verleden nog bezitten
Maar van En-NL:
ouderwets, antiek, verouderd, gedateerd
Precies dat is zo mooi aan vintage horloges: ‘die de allure van een groots verleden nog bezitten’.
Vroeger was alles beter…
Die van koekoek is een originele.
Die van mij is een 2018 re-issue.
De subtiele verschillen:
geen SQ logo,
1000m ipv 600m,
keramische ring ipv gecoat titanium
7C46 in plaats van een 7549 uurwerk
saffier t.o.v. hardlex (vermoed ik)
kortere staart aan de secondenwijzer
En waarschijnlijk nog een hoop andere nog veel kleinere aanpassingen.
Zo’n beetje alle sociaal-economische indicatoren, gezondheidsstatistieken en development indices suggereren dat het nu wellicht niet perfect is, maar wel veel beter dan vroeger toen het echt pas kut was voor iedereen.
https://www.encyclo.nl/begrip/origineel
Volgens veel definities is er maar één originele champagne wijzerplaat in een DJ, namelijk de eerste die van dat type ooit gemaakt werd.
Alles wat erna kwam is toch een reproductie. Pardon. Een kopie. Eh, een hommage.
Ik hap wel
Je stelling klopt niet omdat het ontwerp het origineel is. Het patent/copyright rust immers niet op een specifiek, tastbaar horloge. Het betreffende ontwerp is eenvoudigweg in (grote) oplage geproduceerd.
Ik stel het volgende: ‘origineel’ in de wereld der horlogerie moet worden geïnterpreteerd als ‘oorspronkelijk bij het horloge behorende’. Daarom ben ik ook veel groter fan van de benaming ‘fabrieksorigineel’, want dan is tenminste duidelijk waar het om draait.
Eens.
Dan blijft voor mij de roep van @HanDavinci om een serienummer op de wijzerplaat die gematched kan worden met het serienummer van de kast ook staan, want ook records managers willen graag verifieerbare dingen zien.
#metoo Dit is de Riva Super Aquarama van de foto tijdens een testvaart, hier in NL gerestaureerd.
Wellicht is via oude advertenties of andere bronnen na te gaan met welke kleuren wijzerplaat kast X destijds is geleverd.
Hiermee is natuurlijk niet uit te sluiten of de fabrieksoriginele wijzerplaat is vervangen door een identieke wijzerplaat uit een ander model, echter ‘iets met een scheermesje’
Heeft denk ik veel te maken van de beschikbaarheid van originele horloges in goede staat vs auto’s in goede originele staat. Het is bij auto’s geen doen om een volledig origineel en ongerestaureert exemplaar in goede staat te vinden. 99.9% van de auto’s wordt in weer en wind buiten gereden en dat heeft gewoon zn invloed op de staat.
Youngtimer is misschien een betere term, net zo als in de autowereld.