Vintage Poljot Alarm (kleine review)

Een keer wat anders dan een Japans of Zwitsers horloge. Dit is een Poljot met wekker functie. Deze zie je niet vaak. Er zitten twee kronen op. Met de onderste kun je tijd instellen en het uurwerk opwinden, het is een handopwind uurwerk. En met de bovenste kun je het alarm instellen. Als je de kroon uitgetrokken hebt kun je tegen de klok in de alarm wijzer op de juiste alarm tijd instellen. Daarna de kroon weer indrukken en de wekker functie staat klaar om op de ingestelde tijd af te gaan. Door aan de kroon te draaien wordt de veer voor de alarm functie opgedraaid. Het grappige is dat de alarm functie geheel mechanisch werkt. Een klein hamertje slaat tegen de binnenkant van de deksel. Dit doet het horloge ongeveer 13 seconden.

Het valt me op dat het allemaal degelijk in elkaar zit. Er wordt vaak lacherig gedaan over Russische horloges maar dit type kaliber 2612 zit echt wel mooi in elkaar, met een 42 uur gangreserve en 19 steentjes.

Hierbij wat foto’s van het horloge

Nog een leuke link waarin dit kaliber schoongemaakt wordt.

31 likes

Je zult mij niet lacherig horen doen, ik vind dit soort horloges leuk. Ondanks mijn duurdere smaak.

Zeer smaakvol horloge!

Heerlijk! En lekker Sovjetuitstraling met die groene lume!

Ik vind hem ook prachtig. Mooi die indices met aan het einde de lume.
Bedankt voor de review.
Heb je ook de maten en het typenummer?
Gr.Wander

Echt een leuk horloge! Heb je wellicht ook een voorbeeld van het alarm, ik ben wel benieuwd hoe dat nou klinkt.

Mijn beste,

Goed gedaan!!
Een boeiend verhaal met mooie foto’s van een niet alledaags horloge!!
Veel draag-genot!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!! :first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die dit horloge mooi vinden.

Ik zal eens kijken of ik een opnamen of klein filmpje kan maken van als de wekker functie actief is :grinning:

De maten etc zal ik er ook bij zetten.

Diameter is 37mm en lugsize is 18mm. Op deksel achterkant horloge staat alleen een nummer, in dit geval 727542

1 like

Hele leuke dingen die wekkertjes en idd met een goed uurwerk.
Er komt er hier ook nog eens een, ze staan vaak op UF voor 3 tienen of zo.

Dat is een mooi exemplaar (en mooie foto’s ook) :+1:

Al een tijdje in bezit hier… echt een heel leuk horloge…leuke review🖒☺

8 likes

Ik heb een versie met 3 kronen. Met de kroon linksboven kun je de ring met de verschillende wereld steden verstellen. Geweldig leuk horloge.

8 likes

Zeer mooi horloge.

Nu is het wachten op een model met 4 kronen :joy:

Deze foto’s heb ik met mijn HTC 10 gemaakt en ze vallen idd niet tegen :wink:

1 like

Leuk een wekkerhorloge!
Dat is echt een van mijn favoriete complicaties!
Ze zijn helaas vaak wel redelijk lelijk maar dit Poljot model vind ik altijd wel wat hebben. :ok_hand:
En Poljot is een Russisch merk wat een serieuze geschiedenis heeft en ook zeker wordt gezien als een van de betere Russische merken.
Maar ik vind dat er af en toe best lacherig over Russische horloges gedaan mag worden, ze hebben soms net apart eigenschappen, oplossingen of verhalen. Is juist part of the fun! :wink:
En dat komt van een liefhebber van Russische horloges :sunglasses:
In ieder geval: veel plezier met deze toffe NA! :punch:

Heb hem ook al enkele jaren in bezit. Machtig mooi deze horloges. Leuke review :+1:

Baas boven baas

Ook een gave zeg! 🖒☺

Heb deze ook nog…ook een leuk ding😊

3 likes