Ik sluit me graag bij @Frakku aan.
Ja, maar of je die vraag ook kunt stellen aan iedereen die al een Explorer 40 heeft?
Ten eerste is het van de zotte dat je de Explorer niet gewoon overal draagt, want het is gewoon een Explorer. Die schijnen daarvoor gebouwd te zijn. Die gaat feestjes beter trekken dan een brakke vintage.
Ten tweede moet je je afvragen of een vintage überhaupt wel het beste beater horloge kan zijn “voor vakantie en feestjes”. Wat doe je trouwens in godsnaam op die feestjes? In plaats van brakke vintage voor 2500 zou ik twee nieuwe opties overwegen:
De SBGX263, en ik houd het even op Champagne omdat die Airking waar je naar loert zilver is, is een absoluut bomb-proof horloge. Het uurwerk is een vokking tank, en ook nog eens super accuraat, en het horloge is zo onder de radar sport dat je er altijd en overal mee weg komt.
Overigens hebben ze geprobeerd om hem van m’n pols te jatten in Barcelona, maar dat lukte niet. In eerste instantie omdat de baas niet oplette maar het horloge zelf absoluut niet meewerkte, en in tweede instantie omdat de baas heel erg niet meewerkte. Maar toch: Moeilijk te jatten blijkbaar.
De Longines Spirit 37, wederom champagne. Zijn geweldige horloges, doen het in het echie ook erg mooi, en zijn ook behoorlijk goed van spec. Niet zo bomb proof als de GS, want Automaat, maar toch.
Ik wilde nog over de BB36 beginnen met champagne plaat, maar dat ding moet 4000 ballen kosten inmiddels, en die kool is dat sop niet meer waard, dan kun je net zo goed je Explorer lekker dragen. Wat ik sowieso de beste optie vind.
En het voordeel van die drie opties is dat je niet op jacht bent naar El Cheapo Rolexen. Want in die zoektocht wordt je genaaid met brakke bende, gestolen bende, frankenbende of een combinatie van al die bende.