Aangezien het toch steeds weer ter sprake komt en er thermen ontstaan van “true” gilt en “nep” gilt. Laten we een en ander hier eens bespreken en wat voorbeeldjes overleggen. Ik wil niet pretenderen er een expert over te zijn, maar aangezien ik zelf nog wel eens een en ander print heb ik me er aardig in verdiept en zie ik ook vrij snel welke techniek er is gebruikt (in elk geval bij benadering)
De categoriën die het meest voorkomen:
- Negatief reliëf gilt
- Gilt stijl opdruk
- Bladgoud opdruk
Een Tudor Black Bay bijvoorbeeld, behoort duidelijk tot categorie 2. Oude Rolex vintage horloges categorie 1.
Heel vroeger was het min of meer de standaard bij heel veel fabrikanten, om te starten met een vergulde of zelfs massief gouden wijzerplaat, en daarop een laag zwart te bedrukken wat vrijwel de gehele oppervlakte van de plaat bedekt. Hierdoor kreeg je een mooi doorkijkje naar de gouden onderlaag te zien. Dit is wat veel mensen beschouwen als ‘true’ oftewel ‘echte’ gilt. Categorie 1 dus.
Tegenwoordig vind je bijna alleen maar goudverf geprinte gilt, wat enkel memoreert aan de stijl van vroeger, dus het design. Alleen de techniek is totaal anders, en hoewel een BB een zeer lekker vette opdruk heeft, met een hoop positief reliëf is het een vrij saaie bedoening als je het horloge onder een lichtbron beweegt. Er verandert haast niks, terwijl dan bij categorie 1 echte magie ontstaat en de details prachtig een reflectie geven van de lichtbron, waar deze er op valt.
Echt gilt is verdraaid lastig te fotograferen, want je kan maar één hoek maken waaronder je dan maar hoopt dat je het reflecteren een beetje ziet. Over het algemeen is het resultaat alleen maar dat je camera in de highlight compressie gaat (overbelicht raakt) en je alleen maar een vlek krijgt en er om heen alles donker.
Voor wie het een keer wil zien hoe de oude meesters dat deden raad ik aan een keer bij Amsterdam Vintage Watches langs te gaan na een afspraak, wellicht kan/wil hij je eens laten zien hoe dat er uit ziet.
Alternatief bestaan er wel wat micro’s die een variant hebben die wel wel als echte gilt mogen beschouwen, aangezien het dezelfde ondergrond gebruikt en print volgorde. Hier is die magie dan ook daadwerkelijk in terug te zien.
Er zijn ook wijzerplaten die eerst zwart bedrukt worden, en dan met bladgoud beprint, en dat ziet er ook erg mooi uit, hoewel het denk ik niet beschouwd mag worden als echte gilt.
Even wat voorbeeldjes:
Categorie 2:
Hier een machtig mooie 6200:
En een stokoude 6204
Dit is (wat ik in elk geval denk) bladgoud op lak:
Je ziet in elk geval in het ruitjespatroon de gouden details er op liggen, en niet onder de zwarte lak.
Nog wat voorbeeldjes van echte negatieve reliëf gilt:
En hier een van mijn eigen creaties met echt negatief relief gilt: