Voor en na ! Chronografe Suisse Venus 175

Een oude chronograaf met gouden kast in 18 kt en als caliber Venus 175.
Is één van de betere calibers van Venus, heeft namelijk een kolomwiel wat dus de functies van de chronograaf bedient.

De kast heeft heel wat blutsen en scheurtjes en het was een uitdaging deze te proberen te herstellen.

Eerst wat foto’s.




Het caliber gedemonteerd en in de reinigingsmachiene.



Alle onderdelen op een rijtje en beginnen aan de kontrole.

De veer was aan vervanging toe. De bovenste is de oude veer en heeft geen kracht meer.

Beginnen aan de montage en hier het gangwerk gemonteerd zonder chronograaf.

Na de afregeling (brut) de montage van de chronograaf.

Bovenaan zie je het kolomwiel, wordt gebruikt in de betere uitvoeringen.
Daarna nog wat detailfoto’s.



Caliber langs wijzerplaatzijde en met een detail van het calibernummer.
Hier staat het nr dus achter de wijzerplaat en niet onder de balans zoals bij de modernere calibers.


Dan de uitdaging om de blutsen weg te krijgen. Deze kasten zijn hol en ZEER dun.
Er waren al wat scheurtjes in en heb deze ook niet volledig weg gekregen. Wanneer
men met een soldeerapparaat (vlam) nog maar wijst naar de kast smelt deze zo weg.
Daarom zal ook geen enkele goudsmid hier willen (durven) aan werken. Dus maar weeral een uitdaging erbij. Ik moet wel bekennen dat ik al aan een dergelijke kast van mij gewerkt heb.
Om te laten zien hoe dun deze kasten zijn hier een foto met een micrometer (1/1000mm) en meet 0,138 mm. Op de randen is ze nog dunner ook door de jaren van wrijving en sleet.

Ik heb de meeste lugs belegt met 18kt goud, dus goud laten opsmelten, ZEER GEVAARLIJK.




Het is niet perfect maar is toch verbeterd.
Maar het blijven lichte kasten. Ze werden zo licht gemaakt om de prijs te drukken en zo de werkman ook de kans te geven een gouden chronograaf aan te schaffen.
Wanneer men goud verwarmt krijgt dit alle kleuren van de regenboog.
Daarom gaat de kast na het solderen in zwavelzuur en komt er terug geel uit.
Dan begint het vijl- schuur en polijstwerk met dit als resultaat.










Ook heb ik de kroon vervangen door een origineel model.
1 wijzer was ook niet meer origineel (ander model) maar ben er vergeten foto’s van te maken, dus wel vervangen door een originele.
De veerstiften of baretten zijn bij die oude chrono’s hol, ipv. pennen zijn het holle buisjes.Deze waren ook aan vervanging toe.
Let altijd wel dat als je deze stiften in een band steekt men eerst aan de onderkant van de band een slipje of stukje weg snijdt omdat men anders de stiften niet kan indrukken om over de stiften te gaan van de kast. Men paste dit systeem toe om de stevigheid. Gaatjes in de kast zouden zo zijn doorgesleten.
Ook is het aan raden geen te stijve banden te gebruiken of de band vast aan te spannen op de arm om de kast zo weinig mogelijk te vervormen.

1 like

Kijk, hier kan ik nou vrolijk van worden! :slight_smile: Vakmanschap!! (tu)
Ik mag deze topics altijd graag zien.

Weer een pareltje, waar het vakmanschap van afstraalt !!

En een héél interessant topic.

Prachtig Freddy (tu)(tu)

Met Bewonderende Groeten,

Chris.

Hopelijk kan ik dit ook nog eens in mijn leven :slight_smile:

Ik ben sprakeloos (en dat gebeurt echt niet gauw) :}
Elk woord is er een teveel, ik zit nu al een kwartier stil te genieten van dit wonder :~
Wat ben ik blij dat je deze klus voor me hebt willen doen (tu)
Ik kan je wel vertellen dat dit het pronkstuk van mijn collectie is geworden.
Onwijs bedankt Freddy voor de restauratie en de professionele voor en na (tu)

Met vriendelijke groeten en tot zondag,

Frans

Prachtig resultaat Freddy. Helaas heb ik ook nog een gouden horloge met een gedeukte lug. Als je nog eens wat tijd over hebt :+ …

Wederom een schitterend resultaat Freddy:~
Deze topics zijn echt de parels van dit forum.

Mijn beste,

Een gedegen verhaal, voorzien van duidelijke foto’s maken van dit horloge een wel heel bijzondere metamorfose.
Schitterend Freddy. Chapeau (tu)

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Wat een Prachtig resultaat.

Afgezien van het pracht resultaat, alleen al de kennis die je hebt over al die oude kasten en technieken is al benijdenswaardig.

Dit soort posten maakt het forum toch wel uniek.

Gefeliciteerd Frans !

Mooie reportage en heel fraai resultaat (tu)

Groet,
Paul

Een voor en na topic van freddy, joepie!! dat is altijd smullen.

Erg bijzonder om te zien hoe een gedeukt en gebutst horloge weer wordt omgetoverd tot een verzamelingspronkstuk.
Het lijkt me geweldig om voor elkaar te krijgen waar andere goudsmeden niet aandurven.

Een heeeeeeele diepe buiging! :}

BAM!

sprakeloos…

(tu)

Tja wat moetik daar van zeggen,VAKWERK!!!
Groeten
M.C.

WOW!

de Hans Klok van horlogeforum, alleen is dit wel echt…

(heeft jouw assistente ook van die… eh laat maar) :smiley:

Wederom top(tu).
De leukste topics om te lezen/zien.
Frans heel veel plezier met deze schoonheid.

Het resultaat is wederom prachtig. Dat je zo’n holle kast nog zo fraai krijgt, chapeau.

Ook leuk om de prachtige detailopnamen van die venus 175 eens goed te bekijken. De voorvader van de ST19.

Bedankt voor het delen.

Groeten,

Martin

Helaas ben ik geen Dreski maar heb ik toch geprobeerd een 3 tal foto’s te maken met de nieuwe croco.

Ja ik weet het een cursusje zou geen kwaad kunnen :sunglasses:

mvg, Frans

Mooi die wristshot(tu) en niet te strak omdoen, heb ik gelezen;)
Ik vind het echt een prachtig horloge!