Voorstel voor een 5 sterren Grand Seiko categorisering

Rigide systeem, maar hun banden zijn goed.

2 likes

Om het makkelijker te maken stel ik het volgende systeem voor:

Grand Seiko
Grand Grand Seiko
Grand Grand Grand Seiko
enz.

:slightly_smiling_face:

3 likes

:joy::joy::joy:

1 like

Daarom zo teleurstellend dat de wijzerplaat wordt ontsierd door 5 sterren.

1 like

Of:

• elk ander merk
  • Seiko
  • Grand Seiko
  • Grand Seiko Micro Artist Studio
3 likes

Mijn invalshoek als verzamelaar is daarbij dat een wijzerplaat met twee maal Seiko erop diskwalificeert, want stupide. (Net zoals dat er heel wat tegenover moet staan voor mij om een horloge met “superlative” op de wijzerplaat te dragen.) En een rating systeem waarbij dit verkeerd wordt gehonoreerd helpt mij als verzamelaar niet.

Maar uiteraard staat het iedereen vrij om zijn eigen rating systeem te ontwikkelen en te populariseren.

Als het op een Pontiac kan kan het daar ook. :blush:

2 likes

Over stupide gesproken. Er zijn mensen die misdrukken van postzegels verzamelen… Tot zover dat een stupide iets als verzamelbaar zou diskwalificeren.

1 like

Precies! Of horloges met productiefouten omdat bijvoorbeeld twee letters op de wijzerplaat te ver van elkaar af staan. Van die verzamelaars heeft deze verzamelaar geen hoge pet op.

1 like

Ach amusicar, als jij sterren wilt geven aan een GS met de door jou gestelde voorwaarden is dat je goed recht. Maar ja, wat geeft de waarde aan van een verzamel waardige GS, heel subjectief natuurlijk. Hoe graag wil je het ene model hebben bepaald de prijs en die is voor iedereen toch weer anders denk ik maar.

Ik heb alleen de Rikka en de Snowflake, niet verzamel waardig volgens jou criteria, maar voor mij gewoon 2 mooie GS’en waar ik geen sterren aan toe ken behalve dat ik ze gewoon mooi vind. En aan waardestijging/daling doe ik al helemaal niet mee, dan zijn er betere manieren om te investeren. dus geen rate voor mijn GS’sen of jij moet er natuurlijk sterren aan willen geven :wink:

4 likes

Een rating systeem is waardevoller wanneer het een hogere mate van intersubjectiviteit heeft. Naarmate meer GS-verzamelaars het er over eens zouden zijn dat een “double logo” een GS verzamelwaardig maakt, dan zou een rating systeem waarbij dat criterium een rol speelt nuttig zijn. Maar op dat punt dan niet voor mij.

2 sterren, ze zijn dus een ster vergeten op de dial :sweat_smile:

4 likes

Sic transit gloria mundi. :wink:

2 likes

blijft een geweldige GS! Je krijgt 3 sterren van mij :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Wat dat betreft, we hebben hier al soms ruzie over taalgebruik. Taal is toch iets waar ik een grote “intersubjectiviteit” veronderstel.

1 like

Ik denk kom, laat ik er eens een plaatje in gooien van zo’n pauperig 0 sterren ding.

Oh, wacht. De 6F85 is bijzonder. Een 10 sec / jaar HAQ uurwerk met decoratie, high torque motor en dubbele slag, en dan ook nog met los verstelbare uurwijzer, dat is toch best een unicum. In mijn beleving zijn deze uurwerken beter dan de VHP varianten van Longines & Co, en staan ze op gelijke hoogte met de Citizen A660 en A060 uurwerken.

De Citizen is wellicht beter van accuratesse-rating en heeft een perpetual calendar. Maar aan de andere kant is de High Torque dubbele slag een erg cool verkoopargument voor de Seiko. Als (voormalig, huidig en toekomstig) eigenaar van allebei deze uurwerken moet ik zeggen dat ik misschien “the nod” wel aan de 9f85 geef.

Vooruit. Eén sterretje dan.

4 likes

Van mij mag je er nog sterren naar behoefte aan plakken. Wat een onzin, zo’n sterrensysteem.

Waarom niet van 0 tot 100, met exceptionele exemplaren die daar boven uit kunnen stijgen?

Als we toch willen gaan “objectiveren” :wink:

S.v.p. laten we dit alles vergeten.

1 like

Wat een onzin. En bovendien zou je een ster moeten geven aan de 5 link banden want die zijn toffer, beter en mooier dan de standaard oyster van GS.

Nu heb ik ervaring met beide bracelets, en ik heb een voorkeur voor simpeler en understated. Mooier is discutabel, dus, want subjectief.

Maar leg eens uit: Beter? Het is letterlijk dezelfde bracelet met dezelfde end links en hetzelfde draagcomfort. En de zelfde pasvorm met de half links.

Het hele 5 sterren systeem is subjectief dus ik voeg ook even een criteriumpje toe. Mooier in mijn ogen.

Verder had ik begrepen (ik dacht van jou… maar zal iemand anders geweest zijn dan) dat de 5 link iets flexibeler is. Geldt iig voor mijn GS ten opzichte van mijn bb58.