Excuus bedoel 18cm, 28 is een beetje enthousiast inderdaad
Dat klinkt normaler.
Wat @Fate_Amenable_To_Change ook al zegt.
Ga eens kijken bij 38-40 mm.
De tijd van de Diesel discussen is voorbij.
Had net al een reply geschreven maar zag later pas dat je Polsomtrek 18cm is.
Het gaat er natuurlijk om wat jij zelf mooi vindt, maar de kans is zeker aanwezig dat je 42-45mm (veel te) groot gaat vinden bij een ânormaalâ horloge
Gewicht is voor mij minder een issue, maar zoals @Fate_Amenable_To_Change al schreef is de balans ook belangrijk voor het draagcomfort.
Ik heb zelf ook een pols van ±18cm en vind 38mm het mooist. Omdat ik vermoed dat jij ietsje groter mooi zult vinden zou ik iets gaan zoeken van rond de 40mm.
De lug-to-lug maat is net zo belangrijk als de diameter trouwens
Welkom Mark.
Veel succes met deze zoektocht.
De keuze is reuze
Dit is naar mijn mening momenteel het beste/mooiste/fijnste horloge wat je kunt kopen binnen die prijsklasse en met specificaties om van te smullen:
Nou genoeg om uit te kiezen, welkom!
Welkom!
Voor 1500 euro heb je genoeg keuzes!
Een mooie Mido Ocean Star (zoals sommigen hier al hebben laten zien) of een Nomos Club zou mijn keuzes zijn. Alhoewel de Nomos misschien wat klein is voor jouw eisen, is het misschien toch de moeite waard.
Hallo Mark en welkom.
Ik dacht als 1e keus misschien een blue face Victorinox Alliance:
2de keus evt Victorinox I.N.O.X. Blue face.
En als smartwatch:
Hoe dan? Of bedoelde je 18 cm?
Ah.
Juist.
Voor wat het waard is: Mijn pols is 18,5cm groot. Ikzelf ben 1,85m lang, en weeg ook te veel, dus 95kg. Je kunt me met de beste wil van de wereld niet fijntjes gebouwd noemen.
Voor mijn polsmaat is 35-39 optimaal, waarbij een duikhorloge of chronograaf eens 39mm mag zijn, maar een netter horloge liever 35-38mm moet zijn. 40mm heb ik ook nog wel en past net.
Zelf ben ik ook met Citizen horloges van 44 a 45mm begonnen, maar voortschrijdend inzicht leert me dat die belachelijk zijn. @Hotseflots heeft een vergelijkbare evolutie doorgemaakt.
Ik vrees dat je, als je een te groot horloge koopt, er op uitgekeken raakt. Als dat een cadeau voor je 30e verjaardag is zou ik dus een redelijk tijdloos exemplaar opzoeken in een goldilocks maat van max 39-40mm, want cadeauâs wil je lang houden, toch?
Met een pols van 18cm omtrek moet je niet te ver boven de 48mm gaan zitten qua lug to lug afstand.
De tip van @fredpanarai1 om eens een dag horloges te gaan passen is trouwens goud waard.
100% mee eens. 48 is voor mij de absolute bovengrens tegenwoordig
Is dat niet een smaak dingetje?
Ik draag een Squale Matic op een 17cm pols, ben er nog steeds niet op uitgekeken en vind zelf dat het me prima staat.
Welkom Mark ,
Al heel veel adviezen gezien ,zal ik het water niet verder vertroebelen voor je âŠ
Tuurlijk gaat het om smaak, uiteindelijk moet je gewoon een klik hebben met een horloge. En daarbij, als je maar lang genoeg met horloges bezig bent, kom je er vanzelf ook achter dat je smaak kan veranderen.
Ja, daar kom je ook niet onderuit.
Een collega/vriend van me uit Engeland was ook begonnen met het verzamelen van horloges. 1,75 lang, maar breed als een gros bouwvakkers, met een pols van 20cm.
Die begon ook met grotere duikhorloges en kocht op een gegeven moment zân eerste wat luxere horloge, een Tudor 1926.
Ik zei nog zo tegen 'm dat ie de 36 moest nemen en niet de 39. De 39 genomen, want 36 was te klein en stond niet mannelijk.
Anderhalf jaar later draagt hij vrijwel altijd een Christopher Ward 36mm GMT met witte dial, en bijft zân witte 1926 altijd in de doos. Hij vindt 'm te groot. Hij ligt op het hakblok, de Tudor.
Het is misschien een smaakdingetje, maar er zijn drie dingen aan de hand:
- Smaak ontwikkelt zich vaak
- Kleinere horloges zijn meer a la mode, tegenwoordig
- Draagcomfort beĂŻnvloedt je band met het horloge nogal
Ik zeg niet dat iedereen hetzelfde is, ik zeg ook niet dat @Horrie een 35/36mm horloge moet kopen. Maar ik raad 'm wel aan om heel erg goed te kijken in de 37-40mm range vooraleer iets te kopen.
Weet je nog Chris hoe ik over een Cartier dacht en dan vooral de maat en dat ie vierkant is. Tot ik die van jou om de pols deed, kreeg ik toch ineens een andere vibe bij en kreeg die mijn goedkeuring
Tja wat mode betreft, ook die verandert met de tijd. Ik loop niet achter de meute aan, mode of niet, ik moet er een klik mee hebben. En dat heb ik niet met kleine horloges, alles wat ik had tot 37mm is naar Assie gegaan.
Kan wel genieten van een horloge bij een ander om de pols, zo heb ik Assie mijn TH Carrera 36mm gegeven en als ik die om haar pols zie geniet ik daarvan. Om mijn pols is het dan zoeken waar is dat horloge nu
Hey Mark, nog gefeliciteerd met je verjaardag!
M.b.t. jouw zoektocht, vrij simpel, imo. Het merk is al een paar keer genoemd: een Squale is wat je wil. Ik heb de afgelopen 30 jaar vele tientallen horloges gehad. Van Seiko tot TAG Heuer en Omega. Maar sinds ik het merk Squale heb ontdekt, draag ik bijna niets anders meer (ik heb er inmiddels 4!). Squale is een echt liefhebbersmerk, dat je (dus) niet op iedere straathoek tegenkomt en tegelijkertijd een merk met een geweldige historie op het gebied van duikershorloges én bijzonder comfortabel dragend én héél veel horloge voor je geld én absoluut kwaliteit. Tip: je wil een (type) 1521.
O.k., nog één tip dan: hier wil je 'm kopen (onze huisdealer en top service!)
https://www.q-watches.com/artikelen/squale-nl
Volgens mij altijd, toch? Of het ten goede is, is een tweede.
Dat heb ik ook ergens gelezenâŠ
Een comfortabele band dan, toch.
Nee ik snap hem. Is misschien ook wel zo. Misschien zit ik ook nog niet lang genoeg in de hobby om het allemaal al te weten. Al moet ik ook eerlijkheidshalve zeggen dat ik sinds ik de Matic heb, ik geen 44mm of groter meer heb gekochtâŠ
Uhm, wacht. Dat lieg ik. Ik heb in oktober nog een Gshock van 45mm gekocht en in december een MM200 van 44mm. Maar ja, die dragen weer kleiner.
En terwijl ik dit aan het schrijven ben, bedenk ik me dat ik ook maar uit mân nek lĂžl, want alles waar ik de afgelopen tijd (week) naar heb gekeken, is tussen de 38 en 40mm.
Oke, ik heb dan wel een Squale 1521 besteld van 42mm, maar die draagt ook een stuk kleiner.
Hmmm, sta ik al met 1 been aan de andere kant van de streep?..
Edit: Ik vind overigens die oude Air King ook heel sexy en die is ook maar 34mm.
Daar heb je het dusâŠ
Vandaag zowel een 47mm als een 48mm gedragen.
Het kleinste in de kist zijn 4 stuks 34mm horloges, waarvan 1 van mijn vader die minimaal 22cm polsen had.
Verder alles tussen deze 2 uitersten in bezit.
En alles wordt gedragen.
Je moet alleen niet met een van de uitersten beginnen