Ik ben Ruben, 19 jaar, mijn schoenmaat is 43 en ben een liefhebber van techniek. Daarom ben ik ook van Terneuzen naar het prachtige Delft verhuisd om civiele techniek te studeren. Maar ik heb een veel bredere interesse in techniek, zo ook in de fijne techniek van horloges. Ik kan wel genieten van de ambacht die in horloges wordt gestoken om ze na jaren nog altijd functioneel te hebben.
Ik droeg al vrij jong mijn eerste horloge, een volledig blauwe Kameleon. Volgens mij bestaat deze nog altijd en is hij misschien nog wel te vinden na een goede zoektocht.

Na een aantal jaar niks te hebben gedragen werd ik een beetje aangestoken met het horlogevirus door een klasgenoot. Hij droeg een blauwe Seiko Solar, SNE525 dacht ik. Toen mijn ouders vroegen wat ik voor mijn verjaardag wilde, moest ik direct aan een horloge denken. Het is een Seiko SRPE53 geworden, die ik met veel plezier nog altijd draag. Een heerlijke diepe blauwe sunburst en fijne afmetingen, wel een beetje de max voor mij.
Ik begon weer dagelijks horloges te dragen, maar de Seiko vond ik te netjes om mee te gaan werken in een zagerij en magazijn van een bouwmarkt. Daarom heb ik in die tijd een Invicta pepsi duiker gekocht. Band voelde van matige kwaliteit maar heeft wel menig slag en stoot, zeewater en magneten overleeft.
Na mij een beetje verdiept te hebben in de techniek (en geïnfluenced door Instagram) heb ik zelf bij ome ali een horloge samengesteld en in elkaar gezet. Weinig horlogemaker aan, naast dat ik de rotor heb gewisseld en de wijzers heb gemonteerd. Het heeft mijn interesse wel versterkt in de techniek en zodoende ben ik een keer een NH35 uurwerkje uit elkaar gaan halen en weer werkend terug in elkaar. Wel een leuke wijzerplaat maar niet een origineel design en draagt lomp. Ga hem nooit weg doen want het is toch wel het eerste projectje

Vanaf toen is het bergafwaarts gegaan met mijn bankrekening, wel een stijging in vintage modellen.
Inmiddels is de doos netjes gevuld met 6 stuks en ben er wel even tevreden mee. Het zijn voor nu stuk voor stuk denk ik wel blijvertjes, met sinds vandaag de laatste toevoeging mogelijk in deze doos (horloge om de pols geeft ook ruimte in de doos en anders een extra doos).
Van links naar rechts:
- Casio AQ-800E
- Saint-Blaise, is geen modelnaam van bekend. Zit een prachtig Felsa 690 uurwerk in. Chroomlaag was in slechte staat maar is prachtig hersteld door @Macx. Proces is te zien in dit topic: Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten - 1288 van Sleurhut
- Seiko 7009-8070, de eerste vintage die ik heb gekocht
- Seiko 6119-8083
- Seiko SRPE53
- Seiko Lord-Matic 5606-8060, de NA met Japanse dagaanduiding en werkende quickset!
Deze metalen band zal waarschijnlijk binnenkort wel een keer plaats gaan maken voor een mooie lederen band of een bijbehorende band, mocht ik die kunnen vinden.
Op mijn bureau staat sinds kort ook een mechanisch alaramklokje.
Samen met een zakhorloge.
De brug over de balans hiervan is dan ook mijn profielfoto. Het is een erfstuk waar eigenlijk niets bekend over was. Hier op het forum was gelukkig wel een hoop kennis, en na het openen van een topic over dit zakhorloge is het voor mij eigenlijk begonnen om hier ook wat meer te gaan lezen. En ik geniet er absoluut van!
Dank voor het lezen, of alleen het plaatjeskijken!