Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

S.U.B. loopt weer netjes.

8 likes

Fine oil & thick oil, dus 9010 en HP1300 (of D5)

1 like

Nu ga ik voor dit horloge een service verzorgen.
Een Atlantic Worldmaster
AS 1187

Kromme veer, dus er komt een nieuwe veer in.

Timegrapher laat slechte waardes zien

3 likes

heb 9010 op alle fine oil punten gedaan en hp1300 op alle thick or grease punten. Lijkt me wel correct dus.

1 like

Ah ok, je schreef 9010 op alle lagers, dus dat had ik even gemist…

automaatmodule weer in elkaar gezet en er bovenop gemonteerd. Bleek de rotor niet rond te kunnen draaien, liep tegen een schroefkopje aan… dom. Had het schroefje van de balansbrug verwisseld met die van de automaat module, stak er net een stukje bovenuit.

Nogmaals bij de timegrapher app gehouden om te kijken hoe het nu gesteld is, met wat afregelen kwam ik hier op uit

leek even goed te zijn maar na een paar minuten lopen gaat die toch weer prellen… met lichtjes iets opwinden doet die dit niet, maar dat leek me geen optie voor een automaat. Verschil in lopen was ook duidelijk hoorbaar, kans op schade leek me wel aanwezig.

‘oplossing’ die op internet werd genoemd was de mainspring vervangen voor een lichter exemplaar of de ankerstenen smeren. Heb het laatste gedaan

Denk dat ik het hierbij laat, amplitude wil nog wel eens iets opklimmen naar 320 maar niet meer naar de 360. In de staande positie verliest die ongeveer 20 seconden meer.

beaterror pendelt ook wel iets tussen 3 en 6 ongeveer, niet geweldig. Kan ik hier nog iets aan doen? wat ik zo kan zien is de pitonhouder een met de brug en kan ik die niet eenvoudig verdraaien, misschien nog een brug te ver voor nu en beter zo laten?

3 likes

Dit is de kast van Ruben. @RubenB We zijn het er beide over eens om de kast zo strak mogelijk te houden, dus geen opbouw van koperlagen om de krassen en putjes mee op te vullen, zodat er geen risico is op modelvervorming, wat er bij opstapeling van koperlagen wel is.
Dus we houden het op een koperstrike, nikkellaag en chroom als toplaag.
Alle beschadigingen opgelopen in de afgelopen 80 jaar blijven zichtbaar.

Mocht het zo zijn dat Ruben besluit om toch de lugs op te vullen, dan kan dat altijd naderhand gedaan worden. Maar we gaan eerst dit uitproberen en kijken hoe dat staat.

Het betreft een Saint Blaise-automaat van circa 80 jaar oud, met een prachtige wijzerplaat.

De kast is ooit met een, ik denk, soort epoxyverf overgeschilderd om de versleten chroomlaag te vervangen. Maar na een aantal jaren gaat dat ook slijten en ziet het er niet meer uit.

45885f9953e774d28a5e9d82deb3eca58d8a9f56_2_375x500
Ik heb eerst de matte grijze laag verwijderd met Scotch Brite.
Toen kwam de originele chroomlaag tevoorschijn met slijtageplekken op de lugs en aan de zijkanten.

Daarna is de oude chroomlaag verwijderd.

Alle voorbereidingen getroffen voor een koperstrike. Geen foto’s van de koperstrike.
Daarna een nikkellaag gezet

Zoals je op de foto kunt zien, is de scherpe lijn rond de lunette nog aanwezig, maar ook alle krassen op de lugs en slijtageplekken aan de zijkanten, dit om de kast zoveel mogelijk authentiek te houden, maar wel met een nieuwe chroomlaag.
We gaan dit dus eerst uitproberen en bekijken, Als Ruben naderhand toch de lugs opgevuld wil hebben, kan dat alsnog gebeuren.

Ik heb vannacht gewerkt en ga daarom nu eerst een paar uurtjes slapen en ga vanmiddag verder om de kast verder af te werken met een chroomlaag,

5 likes

Die app is qua scheeftik niet betrouwbaar in mijn ervaring.
Maar nadeel is dat als hij toch klopt en je de scheeftik nu op 0 zet, je amplitude nog hoger uitkomt…!!

Is een Felsa bidynator uurwerk. De eerste die in beide richtingen het uurwerk opwond.

3 likes

Ik heb de kast nu klaargemaakt voor het chroombad.
Scherpe lijnen zijn aanwezig, dus dat moet weer een mooie kast gaan worden.

7 likes

Felsa 690.

1 like

Dat was Rolex in 1931. Felsa was de eerste die het patent wist te omzeilen, toch?

Voor zover ik op het internet kan vinden is dat Rolex de eerste is geweest met een rotor die 360 graden kon draaien in 1931, echter was deze uni-directioneel. De Felsa is bi-directioneel, en zij waren daarmee de eerste.

2 likes

The Rolex ‘Oyster Perpetual’, introduced in 1931, incorporated a self-winding mechanism that became the standard form for all subsequent automatic wristwatches. A semi-circular rotor weight revolves fully in either direction to wind the mainspring.

Ging de Rolex daarmee of de ene of de andere kant op, maar niet beide?

Voor zover ik het snap, maar het kan zijn dat ik er naast zit, kan de rotor van Rolex op dat moment beide kanten op draaien. Echter wond deze maar in 1 richting de hoofdveer op. Bij Felsa wordt er een schakelwiel (reversing gear) gebruikt om beide richtingen van de rotor om te zetten naar de juiste richting om de hoofdveer op te winden.
@Cav waar komt dat stukje tekst vandaan? Daar kan ik eigenlijk nog niet uithalen of het nou bevestigd of ontkracht wat ik zeg.

1 like

Het tekstje komt van Rolex zelf.

Wat ik begreep is dat de bumper automaat voorkwam dat de rotor 360gr draaide en dat de Bidynator een andere manier van opwinden had, waardoor het 360gr roteren het patent omzeilde. Maar heel duidelijk is het voor mij als leek niet. Ik heb een paar vroege Felsa Bidynators en wat bumpers, dus ik vind het sowieso interessante materie. Hopelijk kan iemand het goed uitleggen.

1 like

De kast is uit het chroombad.

De kast draagt alle gebeurtenissen die de afgelopen 80 jaren zijn gebeurd nog duidelijk zichtbaar bij zich. Ik vind dat eigenlijk wel mooi en goed passen, eerlijk en strak en een mooie vintage uitstraling. Ik ben benieuwd hoe die eruitziet als het weer in elkaar staat.

4 likes

Ik ga nu dit horloge een service geven, plus de veer vervangen die gebroken is.
Merk weet ik niet, ik zie drie sterren op de plaat dus hij heet nu Drie Sterren.

Drie Sterren met een FHF 175-kaliber

Mooie plaat en ook prachtige wijzers die je nu nog niet ziet.
Het uurwerk ligt alweer klaar voor een Elma cleaning.
Daarna misschien de kast voorzien van een nieuwe chroomlaag, zonder opbouw van koperlagen, lekker strak houden.

4 likes