Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Voor zover ik het snap, maar het kan zijn dat ik er naast zit, kan de rotor van Rolex op dat moment beide kanten op draaien. Echter wond deze maar in 1 richting de hoofdveer op. Bij Felsa wordt er een schakelwiel (reversing gear) gebruikt om beide richtingen van de rotor om te zetten naar de juiste richting om de hoofdveer op te winden.
@Cav waar komt dat stukje tekst vandaan? Daar kan ik eigenlijk nog niet uithalen of het nou bevestigd of ontkracht wat ik zeg.

1 like

Het tekstje komt van Rolex zelf.

Wat ik begreep is dat de bumper automaat voorkwam dat de rotor 360gr draaide en dat de Bidynator een andere manier van opwinden had, waardoor het 360gr roteren het patent omzeilde. Maar heel duidelijk is het voor mij als leek niet. Ik heb een paar vroege Felsa Bidynators en wat bumpers, dus ik vind het sowieso interessante materie. Hopelijk kan iemand het goed uitleggen.

1 like

De kast is uit het chroombad.

De kast draagt alle gebeurtenissen die de afgelopen 80 jaren zijn gebeurd nog duidelijk zichtbaar bij zich. Ik vind dat eigenlijk wel mooi en goed passen, eerlijk en strak en een mooie vintage uitstraling. Ik ben benieuwd hoe die eruitziet als het weer in elkaar staat.

4 likes

Ik ga nu dit horloge een service geven, plus de veer vervangen die gebroken is.
Merk weet ik niet, ik zie drie sterren op de plaat dus hij heet nu Drie Sterren.

Drie Sterren met een FHF 175-kaliber

Mooie plaat en ook prachtige wijzers die je nu nog niet ziet.
Het uurwerk ligt alweer klaar voor een Elma cleaning.
Daarna misschien de kast voorzien van een nieuwe chroomlaag, zonder opbouw van koperlagen, lekker strak houden.

4 likes

@Macx heeft de oude kast van mijn Tissot Visodate onder handen genomen.

Deze horloges hadden een productiefout van Tissot, waarbij de goudlaag heel snel versleet, tot er bijna geen goud meer op zat. Deze kast is destijds onder garantie door Tissot vervangen, maar dat betekende dus dat ik een extra kast over had.

Aanvankelijk had ik deze aan @Macx aangeboden omdat ik er niks meer mee deed, maar toen kreeg ik het idee om deze te houden als extra kast voor de Tissot. De nieuwe kast van de Tissot, die onder garantie was vervangen, ziet er nog steeds goed uit, maar begint ook op een paar plekken slijtage te vertonen. Dus ik dacht, als ik deze extra kast nu helemaal laat vergulden, kan ik die voorlopig gebruiken.

We hadden een schappelijke prijs afgesproken en @Macx is aan de slag gegaan. Er zat toch behoorlijk wat werk in en hij heeft het proces meerdere keren moeten herhalen voordat er een resultaat uitkwam waar hij tevreden mee was. De oude kast moest flink opgeschuurd worden om de oude goudlaag helemaal weg te krijgen, en zo de hechting van de nieuwe goudlaag goed te krijgen.

We verbaasden ons beiden hoeveel werk erin kwam te zitten, maar @Macx liet er geen gras over groeien en heeft steeds doorgepakt om een mooi resultaat neer te zetten. Ondanks de vele extra manuren die hij erin heeft gestoken, honoreerde hij nog steeds de afgesproken prijs. Ook al vond ik het niet meer evenredig met het werk dat erin is gestoken, dus hebben we een nieuw bedrag afgesproken om het de moeite waard te maken.

Op donderdag is de kast op de post gedaan en op vrijdag zag ik op het werk al dat die door de brievenbus was geleverd. Ik kon mijn enthousiasme niet inhouden en heb gelijk bij thuiskomst het pakketje uitgepakt en ben aan de slag gegaan. Hier wat foto’s van het proces:

Een vergelijking met de originele kast is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Wat @Macx hobbymatig doet, zou je niet moeten vergelijken met wat een merk als Tissot met hun faciliteiten en professionals doet (alhoewel kennelijk ook weer niet zó goed, met de versleten kast als bewijs!).

Maar ik denk dat we het vooral moeten vergelijken met waar je mee begonnen bent, en dat vind ik een knap staaltje werk!

Ik heb gelijk de kast overgezet, ik heb nog wel het oude kroontje gebruikt want die zag er nog goed uit (ik had ook geen zin om het stiftje om te wisselen, te veel priegelwerk op de vrijdagmiddag :wink:)

En dan het eindresultaat! Ziet er goed uit! De kleur van de goudlaag is iets warmer (vind ik ook mooier staan), maar matcht nog steeds erg goed met de indexen op de wijzerplaat. Ik vind de look juist iets meer ‘vintage’ geworden, maar dat vind ik ook wel een goede look. Ik ben vooral blij dat de plekken op de andere kast waar de goudlaag eraf kwam, er niet meer zitten. En zeker vergeleken met hoe deze kast er eerst bij stond, is dit een mooie aanvulling.

Ik vind het ook leuk hoe gedetailleerd je het proces documenteert en dat je zo vaak updates hebt gedeeld. Mooi werk!

13 likes

Als mensen uit de losse hand wijzers plaatsen, kunnen die wel eens schreef of te diep gedrukt zijn. Soms zelfs verbogen.
Wat je ook wel eens ziet, is klodders slecht geplaatste lume…dat lijkt hier het geval.

Met een stukje vis of flosdraad, kun je een wijzer wat rechter buigen/schreef of te diep geplaatste wijzers heel simpel corrigeren.
Eventueel ook genoeg om bij dikke lume net genoeg speling te krijgen. Maar daar is het beter om gewoon die wijzers te demonteren en opnieuw lume of nieuwe wijzer set aan te brengen.

1 like

Dank voor de tips. Het is inmiddels gelukt. De urenwijzer iets aangeduid, de minutenwijzer iets omhoog gebogen. We hebben het hier over gedeeltes van een millimeter.

Vostoks zijn erg dankbare horloges. Wat ik er ook mee uitgespookt heb, deze blijft het goed doen. Ik heb weer wat dingen geleerd. Onder andere dat je niet bang moet zijn. Het zijn maar spullen. En gaat er toch eentje kapot dan kan dat vrijwel altijd gemaakt worden.

1 like

Mooi verslag, Thom! Ik hoop dat je er veel draagplezier van mag hebben. Maar dat zal wel lukken.

1 like

Dat is ook een eenvoudige oplossing. Wat ik gebruik om de wijzers ruimte te geven is een klein stukje papier. daar kan je prima mee manipuleren zonder kans op schade.

6 likes

De kast is inmiddels weer terug van @Macx zijn werkbank naar die van mij.
Bij mij heeft hij maar even op de werkbank gelegen, de kast is weer herenigd met het uurwerk!

Inmiddels hangt hij ook al weer braaf om mijn pols en houd de tijd netjes bij. Het resultaat is geweldig, zeer content mee.

17 likes

Mooi geworden, goed besluit om het niet op te vullen. Zo is het authentiek met 80 jaar gebruikssporen meedragend, mooi strak en eerlijk vintage.

2 likes

Voor mij ligt: Een Huga. Tandwiel is afgebroken. Is dit nog de moeite waard, of moet ik lekker oefenen met dit uurwerk? En weet iemand welk uurwerk het is?

1 like

Gelukkig is dat 1 schroefje en het palrad is los :+1:
Uurwerk doet me aan een Durowe denken, maar zou even geen type kunnen roepen…

2 likes

Maar zo’n palrad, kan je dat zomaar ergens krijgen?

1 like

Ja hoor, of van een donor.
Merk/type staat vaak onder de balans of wijzerplaat.

1 like

Ik zal zo eens aan het sleutelen gaan :smiley:

1 like

Kaliber D 1032 (Durowe)

2 likes

Thanks!

Het wordt gewoon een sleutelproject. Beetje ervaring opdoen.

3 likes

Drie Sterren-horloge is vandaag klaar gekomen.
Werzaamheden: servicebeurt, kast verchroomd, glas vervangen, nieuw bandje aangezet.
Oude kast

Kast is verchroomd, zonder koperlagen, alleen een koperstrike, nikkellaag en chroom.
Dus de kast is nog geheel origineel, met alle gebruikssporen aanwezig, eerlijk en strak.

11 likes