Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

strak werk! wijzerplaat komt goed tot z’n recht zo, fraai bewaard gebleven.

2 likes

Certina 28-10
Uurwerk is opgewonden, maar wil niet tikken.
Vandaag ga ik het een service geven en misschien gaat het weer lopen.

3 likes

Een paar foto’s van de drie sterren bij daglicht.
Kast verchroomd zonder opbouw van koperlagen, wel koperstrike nikkel en chrroom.
Nieuw glas en servicebeurtje.

3 likes

Loopt ie nu goed ?
Hij is flink opgeknapt.

1 like

Dankjewel, ja, het loopt weer goed. FHF 175

1 like

Niet mijn werkbank maar wel mijn oldtimer…:hugs:

Een van mijn vroegste rommelmarkt vondsten die al tientallen jaren in winterslaap lag, wordt met heel veel geduld gerestaureerd. En het lijkt te gaan lukken - vandaag voor het eerst in beweging gezien, spannend! :grimacing:

11 likes

Demontage van de Certina is klaar.

Opgedroogde olie

Voorwas met de hand

Uit de Elma en gereed voor montage

5 likes

Tijdens het terugplaatsen van de wijzers is een groot stuk van de lume uit de urenwijzer gevallen, mooi waardeloos… Prijs van zo’n Bergeon lumesetje viel me toch wel behoorlijk tegen, vooral omdat dit meer een probeersel is. Heb als alternatief een potje lichtgevende nagellak besteld a 5 euro en dit op dezelfde manier als echte lume op de wijzer aangebracht. Ging eigenlijk best eenvoudig, vulde de spleet mooi op. Na droging waren ze nog wat aan de bleke kant, Klein streepje met een gelige alcoholstift op de achterkant loste dat op.

Niet helemaal hoe het hoort natuurlijk maar ben best tevreden met het resultaat, beter als 2 ‘lege’ wijzers.

16 likes

Prima resultaat toch :+1:t2:

1 like

Niks mis mee!:+1:

1 like

Netjes!

1 like

Bij Aliexpress is het ook te koop voor ongeveer 14 euro. Misschien niet dezelfde kwaliteit, maar het werkt wel. Wel iets moeilijker te verwerken, droogt namelijk snel uit, maar je kunt het eens proberen.

Leuk voor 'n ANWB-koppel :blue_heart: de kleine kwam gisteren binnen.

Het compacte uurwerkje (hier zonder rotor) moest iets bijgeregeld worden, maar liep vrij goed. Goed genoeg voorlopig, service komt later. Grappig genoeg heeft deze geen Magic Lever.

Na schuren met korrel 400, 800, 1200, 1500, 3000, 5000 en polijstpasta zag het glas er weer prachtig uit.

Wordt vervolgd.

14 likes

Dat heb je heel gaaf opgelost. Mooi hoor :ok_hand:t2:

Is dat mineraalglas of kunststof?

1 like

Plexiglas.

1 like

De kleine helemaal opgeknapt!

11 likes

Certina staat weer in elkaar, de amplitude valt tegen, ik zal daar nog een keer naar kijken.

Ik vind het geen mooi horloge en met die kale plekken op de plaat is het er niet knapper op geworden, dus ik heb de vernislaag verwijderd en binnen een paar dagen zet ik er een nieuwe vernislaag op.
Geen print aanwezig, dus makkelijk te doen.

Ik ga nu verder met een Atlantic Worldmaster met een flink beschadigde plaat.
Werkmat weer mooi schoon en morgen wordt het uurwerk onderhanden genomen.

6 likes

Zojuist de Armada afgebouwd, had de achterdeksel pakking binnen. Gisteren de kast al wat bij gewerkt met waterproof schuurpapier om de ergste schades waar echt metaal omhoog gedrukt is wat af te vlakken. Diepere krassen heb ik laten zitten, op de lug rechts onder was een behoorlijk stuk van de zijkant beschadigd. Poging gedaan dat vlak wat te herstellen door een stuk korrel 1000 op een blokje metaal te plakken en de kast er onder een hoek overheen te trekken. Valt nog niet mee het precies matchend aan de rest te krijgen, ben er zo best tevreden mee. Naderhand de heleboel gepolijst met wat wattenschijfjes om de dremel. Originele kroonpakking was helaas knetterhard geworden en de kroon zelf zwabberde wat als je de stem over de tafelrand rolde. Uit voorzorg maar een nieuwe kroon gemonteerd in de hoop dat t geheel zo enigszins waterdicht is. pakking van het achterdeksel was ook volledig verteert, 2 identieke platte o ringen op elkaar gelegd om zo de juiste hoogte te krijgen.

17mm bandjes blijken nog heel dikgezaaid te zijn, had nog een gebruikte liggen hier. Die voor nu maar erop gezet, vind hem eigenlijk te glimmend. Wil hem eigenlijk op zo’n ruwe ‘suede’ lederen band hebben, eens kijken of dat nog ergens te krijgen is in 17mm

Moet zeggen dat de nagellak lume het best aardig doet, had ik niet verwacht gezien de vrij lage hoeveelheid witte vlokjes in de nagellak.

Zondag eens kijken of er op de rikketik nog wat leuks te krijgen is als volgend projectje, heb de smaak wel te pakken moet ik zeggen :+1:

17 likes

Super netjes!