Werkt weer gered van de vuilnisbelt! Ben ik nu milieu bewust😜
De Valgros, wat later dan gepland maar nu moet-ie ook echt verder, uit elkaar en schoon. Zie post nummer 1154.
De twee buitenste spiraalwindingen raken elkaar; na zowel wasbenzine als OneDip plakken ze nu niet meer, maar ja - spiraal-plooien op deze schaal is wel even een dingetje. Werkje liep nog gretig vlak voor de demontage; wel heel weinig gangreserve volgens de eigenaar, gaat dus ook weer een verse veer in.
Lijkt op een Büren Grand Prix?
Ik poets de bruggen en platine vaak op met een zilverpoetsdoek voordat hij de Elma ingaat, scheelt enorm om die zwarte zweem weg te halen ![]()
En spiralen werk is idd niet ideaal in dit formaat, ik kwam deze vorige week tegen in een niet lopende dames tissot:
Ben ik wel even mee bezig geweest om hem weer vlak en centrisch te krijgen….
Ik heb na de Elma nog heel subtiel gepoetst met Polywatch, natuurlijk heel goed gelet op steengaten en de opening voor de veertonarber. Als nieuw gaat het niet meer ogen…
Ik heb het uurwerk weer uit elkaar liggen, op onderzoek uit waarom het met de plaat onder zoveel slechter loopt.
Ik zie nu dat niet alleen het steentje is ingesleten maar ook de chaton hetzelfde beeld laat zien.
Ik had er al een nieuw steentje ingezet, het probleem bleef bestaan, daarom weer uit elkaar gehaald en zie nu dat de chaton versleten is. Zou dat het probleem kunnen zijn?
Ik heb eenzelfde gevonden in een van mijn vier reserveonderdelen-doosjes, ooit gekocht op Tradera.
Als dat inderdaad een Eterna-96 uurwerk is, wat ik vermoed, dan is dat een heel oud horloge, meer dan een eeuw, toch? Spannend, ja; ik ben (ook) zeer benieuwd.!
Dank je, inderdaad ook spannend of die eindelijk na zeker 25-30 jaar weer tot leven komt ![]()
Had het zelf ingeschat als uit 1920 in al die tijd in diepe rust, nu bij de aller aller laatste poging tot herstel wordt zelfs 1905 als productiejaar genoemd…
Een afbeelding bij onze Franse vrienden van forumàmontres.
Emmywatch stelt: “was commonly used around the year 1914”
Veel succes!
Chaton vervangen, misschien is het probleem nu opgelost. Alle onderdelen zitten in de Elma, dus even afwachten.
wat is dat eigenlijk voor een stuk stam waar de balans op ligt, hetzelfde materiaal als waar peghout van gemaakt word? Tegen het beschadigen?
Ik heb de balans teruggeplaatst om te testen of het vrij swingt, maar er is niets veranderd. Ik heb verschillende steentjes erin gehad, maar niets helpt. Met de plaat naar beneden blijft het mooi vrij heen en weer swingen, maar met de plaat naar boven remt er iets; ergens zit er wrijving.
Morgen ga ik het verder in elkaar zetten.
Zit er wel het juiste model chaton en deksteen in?
Er zijn wel wat verschillende:
En is je balanstap nog heel en mooi afgerond?
Morgen zet ik er een balans uit een ander FHF 25 uurwerk in.
De balansas van de Milano moet vervangen worden.
Balansas besteld bij
WatchComponents
€9,00
Verzendkosten
€6,00