Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Een Ruhla duiker met een uhf 24 movement van de rommelmarkt met koningsdag, kroon is afgebroken, donor horloge besteld. Hopelijk werkt hij dan weer na montage en voorzien van een nieuw glaasje.

12 likes

Paar uur terug begonnen met de tank van Derk, @DJV nieuwe lume in de wijzers.

Voorlopig is het deze kleur geworden. Ik heb nog geen reactie van Derk binnen. Hij mag altijd van kleur veranderen; haal ik deze lume er weer uit.

14 likes

Prima op kleur zo :+1:t2:

1 like

Dankjewel, Tim.

1 like

Dankjewel Wolter, heel erg mooi!

1 like

op de rikketik heeft m’n vriendin deze Sandoz uit een van de bakken gevist, ter plekke even geprobeerd of er nog leven inzat maar helaas. Thuis aangekomen was het alsnog tot leven gekomen.

Caseback eraf gehaald, Best een fraai gedecoreerd movement.

Inmiddels zga volledig gedemonteerd en klaar om schoongemaakt te worden. Moet de veer nog even uit de veerton halen en een inclabloc jewel uit de platine halen.

14 likes

betreft trouwens een AS 1780-83

2 likes

Leuk projectje weer, succes hè.

2 likes

Leuk. Die heb ik ook in mijn handen gehad.

1 like

Twee oude Russen. De een loopt te snel, de andere te traag. Dat wil zeggen: meestal. Soms lopen ze heel netjes. Als ik ze een nachtje omgekeerd neerleg, op het glas zeg maar, dan doen ze weer heel anders.
De vorige keer dat ik het zelf wel even wilde fixen, en met mijn spanningzoeker op de balans ging inprikken, werd het er niet beter op. Toen heeft @Macx me moeten redden.

Nu ga ik dit proberen met het blauwe blokje uit China. Kijken wattie doet. Ik denk zolang ik de boel dicht laat kan er niks gebeuren. Toch?

3 likes

Ja alleen even goed opletten dat je de juiste procedure volgt anders wordt het erger. Knop indrukken hem erop leggen en de knop ingedrukt houden als je het horloge langzaam recht omhoog tilt.

4 likes

Toch. Als je t niet goed doet, ga je ze net harder magnetiseren. :sweat_smile:

Sowieso niet aan beginnen als je geen klein kompas hebt. Anders klooi je maar wat blind rond. Eerst meten, dan proberen fixen, dan her-testen.

2 likes

Ik heb ze beide gedemagnetiseerd. Dus daar ligt het niet aan; beide horloges zullen met een service
weer goed lopen.
Heb je deze bij Ali gekocht? Koop dan gelijk een kompas, ik gebruik deze blauwe blokjes niet meer, ik heb er nu een van Ali die wel goed werkt.
Demagnetiserende Tool
Je legt het horloge erin, drukt tien seconden op de groene knop en dan de knop ingedrukt houden en heel langzaam eruit trekken. Zonodig kun je dit een paar keer herhalen, maar je hebt een kompas nodig, om te zien of het gedemagnetiseerd is. Zonder kompas weet je het niet zeker.
Kompas

Je mag ze gerust opsturen, dan kan ik eens kijken naar de lume. Volgens wat ik had gelezen, zit het er nogal slordig in. Ik denk dat het te dik was; de cohesie was waarschijnlijk niet optimaal en iets te dik.

4 likes

Dank voor het aanbod Wolter, erg aardig. Als meer mensen waren zoals jij dan was de wereld een betere plek. Ik kijk het nog even aan. Het lume stoort me niet. De afwijkende tijden ook niet echt. Ik vind het vooral erg interessant. Mijn Casio’s doen het altijd, best wel saai. Deze oude mechanieken lijken wel te leven en af en toe een goede of slechte dag te hebben. Ik kijk het nog even aan. Mocht ik toch de behoefte voelen om ze te laten servicen dan stuur ik ze niet op maar kom ik ze brengen. Want je woont belachelijk vlakbij. Kan ik meteen je oude katerbaas bewonderen.

2 likes

Er zijn verschillende methodes die gepredikt worden met dit ding. Het probleem wat ik ondervind is dat, als je het horloge erop legt, het horloge heel hard wordt aangetrokken door de spoel in het kastje. Daardoor kan je het horloge moeilijk met constante snelheid omhoog bewegen. Sommigen zeggen dat je moet beginnen door met je vingertoppen een kleine afstand te bewaren tussen het blauwe kastje en het horloge en vanuit die positie het horloge met eenparige snelheid omhoog te brengen. (Dus startpositie niet erop leggen)

Eigenlijk een vreselijk onhandig kastje.
Kompas erbij inderdaad een must.

2 likes

Ik heb een kompas …

6 likes

Ha, kijk, dan zie je t meteen. Horloge eens heen en weer errond bewegen, als die gemagnetiseerd is zie je dat de naald uitslaat. :ok_hand:

2 likes

Begonnen aan deze Rodania As st 1950/51 voor mij weer een stapje beter kaliber en dat merk ik wel aan de kwaliteit. Loopt nu niet top -195/156•/1.4. Dus hoop wel wat verbetering na een volle service. Ben benieuwd :pray:

9 likes

Weer wat aan het schroeven geweest. Kan eindelijk men been in het gips onder de werkbank kwijt zonder veel pijn op te lopen. Moest wel even een ander kastje regelen. Uiteraard weer goede amplitude :sweat_smile::+1:

13 likes

Prachtig! Gelukkig kan je weer een beetje bij benen :leg: :joy::joy::crazy_face:

1 like