De lume lijkt me toch wat aan de dikke kant en je wijzerplaat ligt er ook mee bezaaid. Voor mooi zou de urenwijzer iets dieper gezet kunnen worden, daarmee is er ook wat ruimte voor je minutenwijzer.
Als je de minutenwijzer hoger wilt hebben kan het zijn dat de klemming niet voldoende is om hem vast te houden op de minutenpijp (is ook op te lossen hoor).
Tja, dan wordt het zo wie zo mission impossible. Want om de wijzers goed te plaatsen moet je het toch weer opnieuw doen door alle wijzers er eerst af te halen. Daarbij heb je bij een Boctok een speciale houder nodig om de secondewijzer te persen. Deze moet namelijk aan de achterkant worden tegengehouden. Zonder dit pers je tegen de veer in.
Zou er nu mee stoppen nu het nog kan anders staat je halve woning vol gereedschap! Dit is een extreem gevaarlijke en dure hobby! Tevens ook oneindig wel een van de leukste die er bestaat. Maar besef goed in welk gat je kan vallen. Ik denk dat er wel meerdere mensen hier over mee kunnen praten
Mogelijk, op basis van de foto, maar ik ben geen vakman, zit de urenwijzer niet diep genoeg. De wijzers moeten er hoe dan ook eerst af. Dat is niet moeilijk maar proberen te verwijderen zonder het juiste gereedschap en kennis moet je niet doen want dat eindigt in een drama.
Hij is hier weer gestopt. Ik had gehoopt, omdat hij goed heeft gelopen, zelf meer ruimte tussen de twee wijzers kunnen maken. Zou dat niet kunnen lukken?
Ik moet eind deze week toch naar de horlogeboer in mijn dorp om een nieuwe Ronda te laten plaatsen in mijn Hanowa Grenadier. Hij wil vast ook wel even naar deze kijken.
Iets lopen duwen hier en daar. Er zit weer licht tussen de wijzers. Ik zet hem weer in elkaar voordat er ongelukken gebeuren. Kijken of het heeft geholpen en zo ja voor hoelang.
Tadaa! Vrijloop. Geen fouling meer. Pak van mn hart. Kijken hoe lang dit goed blijft gaan want geen idee wat de oorzaak is geweest.
Nu, met deze ervaring: wie heeft er nog een Breitling of een Lange & söhne liggen waar ik met m’n spanningzoeker in mag prikken? Zo moeilijk is het allemaal niet.
afgelopen weekend begonnen met het schoonmaken van de AS 1700. Eerst handmatig met een kwastje en wasbenzine alle onderdelen zo goed mogelijk schoongemaakt op jullie aanraden, bleef inderdaad een dun wittig filmpje achter na reinigen. aansluitend alles in thee eieren gestopt, die weer in glazen potten met IPA. Daarna in een verse pot met ipa gehangen om alles echt goed te ontvetten. Balans en anker heel kort even in de IPA gedipt.
Gisteren het eerste deel opgebouwd, ging ietwat moeizaam. wel een uur liggen klooien met de grote brug waar oa escapement wiel onder zit. Elke keer liep die vast zodra je de brug iets aandrukte. Met de loupe gekeken of alle tappen wel in de jewels vielen, was het geval. Vanaf de achterkant bleek dat er een heel fijn houtvezeltje achter was gebleven na het peggen in het onderste jewel waardoor er heen opwaardse speling meer op kon zitten en je de boel dus sandwichde.
Vandaag de veer weer handmatig in de veerton weten te krijgen en het uurwerk afgebouwd. Eigenlijk weinig problemen gehad op wat vragen mbt olieën en een weggeschoten schroefje na, t eerst genoemde was met google en filmpjes wel op te lossen. Inmiddels ligt die hier nu een kwartiertje te lopen, volgens de timegrapher app pendelt het een beetje tussen de 55 en -30 seconden per dag. amplitude wil nog wel eens iets veranderen van 280 naar 320. Zal dit zich nog iets settelen? Moet de automaat module er nog wel weer bovenop monteren.
Moet zeggen dat het wel prachtig werk is om te doen, sleutel normaal gesproken aan bedrijfswagens. Maar dit soort passing en afwerking kan ik van genieten!
Bedankt! Heb het net nog even gecontroleerd maar lijkt me dat die goed dicht zit, dekseltje ligt rondom gelijk met bovenzijde rand veerton. Hoorde hem ook echt klikken bij sluiten.
Net nog even gekeken hoe het met de amplitude is nu die even loopt. Krijg hem lastig afgeregeld met de afstelmogelijkheid op de balans. Kan hem zover afregelen dat die rond de +/-5 sec per dag loopt met een amplitude van ongeveer 300. Alleen stijgt of daalt dit dan langzaam, tot de amplitude ineens sterk stijgt naar 360 en die bijvoorbeeld naar de +300 seconden per dag gaat. Waar kan ik dit zoeken? Heb de veerton in elkaar gezet met lichtjes vet in de rand en iets 9010 op de raakvlakken in het midden. alle stenen gesmeerd met 9010 afgezien van de 2 anker stenen, ‘impuls jewel’. Voor de rest het smeerschema van AS zo goed mogelijk geprobeerd aan te houden.