Eerst dacht ik: magnetisch geworden. Dus meteen zo’n blauw blokje besteld midden in de nacht.
De volgende dag goed op lopen letten. Hij loopt goed, beetje te snel, maar 1x per uur heel langzaam of stopt zelfs. Dwz de minuten wijzer. De secondenwijzer doet het prima. Het werd al snel duidelijk. Op tijden als kwart over 3, 20 over 4, 5 voor half 5, haperde de grote wijzer. Jullie raden het al: fouling! De wijzers raken elkaar. Volgens Google (…) is dit heeeel gewoon bij Vostoks, ook die met een 2414A looprekje.
99% kans dat de wijzers aangedrukt moeten worden.
Dus dat wil ik gaan doen. Eerst maar eens uitzoeken hoe de kroon er uit moet. Wij vinden het spannend. Oh had ik het maar bij Casio’s gehouden. Die doen het altijd.
Dat is waar. Maar toch zie ik wel overeenkomsten tussen Casionistas en Oude Communisten. Zou een mooi afstudeerscriptie kunnen worden. Of een podcast. Waar dan niemand naar luistert.
Zou Google niet helemaal geloven want wijzers goed geplaatst gebeurd het bij Boctoks ook nooit. Je foto is niet helemaal duidelijk maar meen te kunnen waarnemen dat de luminantie er met dikke klodders op de wijzers ligt. Dat zou de oorzaak we eens kunnen zijn.
Dacht ik ook eerst. Maar na het krijgen van nieuwe lume heeft hij nog een paar dagen prima gelopen. Dus dat kan het niet zijn. Ik denk: de wijzers zitten niet goed.
Dat denk ik ook. Ik heb Jan al aangeboden om het even te komen brengen of even op te sturen, dan kan ik ernaar kijken. Ik heb ook gewaarschuwd in eerdere berichten om er niet zelf aan te beginnen, omdat het terugplaatsen van de opwindstift alleen op een bepaalde manier lukt. Maar ja, als Jan het zelf wil doen, dan wacht ik rustig af of het gaat lukken, en als het niet lukt, mag Jan altijd even langskomen. Hij woont hier een paar km vandaan, en anders stuur het maar op. Dus we zullen zien wat het wordt.
Ik kan de lume wel bewerken en anders even eruit en nieuwe erin, geen enkel probleem. Ik zou het graag willen nakijken; het kan niet veel bijzonders zijn. Wat wel curieus is, is dat het een paar weken goed heeft gelopen en nu niet meer. Dan zou je de wijzers logischerwijs kunnen uitsluiten van het probleem, blijkbaar toch niet, daarom ben ik nieuwsgierig wat er aan de hand is.
Ik ben een leuk YouTube-kanaal tegengekomen, nog niet eerder bezocht.
Misschien kennen jullie het wel, zo niet, dan kun je nu genieten van,
The Watchmaker Studio
Waarom ik uren heb besteed aan het repareren van een horloge dat niemand wilde hebben.
De wijzers zijn niet krom. Het lume is niet te dik. Ik denk, ik weet niks, dat de uren- en minutenwijzer te dicht op elkaar zitten? Als dat zo is, moet de kleine naar beneden of de grote omhoog? Kan proberen betere foto’s te maken. Dank alvast.
Ik stel voor dat je eerst even de wijzers en wijzerplaat verwijdert.
Als het kale uurwerk dan wel netjes blijft lopen weet je of het inderdaad aan de wijzers ligt of toch aan het uurwerk.
Dat doe ik liever niet. Geen goed gereedschap. Ik weet zeker dat de wijzers elkaar raken. Omdat ze stoppen bij het elkaar passeren EN ik voel (en hoor!) het ook als ik ze met de kroon over elkaar heen laat gaan. Geen twijfel. Uurwerk loopt prima.